jaja men isåfall får vi sitta här å vara förväntansfulla då :)

Förresten, är det du själv som mätt nu? Ibland när jag mäter kan det skilja ganska mycket från gång till gång, man är ju ingen expert med "käppen" :D

yepp det är jag som har mätt. Med vanlig tummstock så det är ju garanterat inte exakt :p
Menpå ett ungefär så stämmer det ju. Liiite mindre än det jag mätt tror jag att hon är för det va min fjording som ja mätte... Men iaf :p
Det syns att hon växt oxå :crazy:

hahaha, " i naturlig storlek"
Hur stor skärm har du??? :D

Fast jag förstår vad du menade, men det lät bara så j*vla roligt... hehe

men... 9 år o växa? Låter Koolt tycker jag. fast jag har aldrig hört en häst växa efter 6 år. Är den åldersbestämd av veterinär?
/CJ

ajusste... En kiropraktor knäckte mig i ryggen, och mitt ena ben som var kortare blev 4 cm längre... Min mor som var med bara skrek helt hysteriskt... Hon trodde det var jesus som bytt yrke... haha
Kanske nåt? Tänkte på att hon var skadad innan sommaren.. men det e nog en "long shot"... Hästar funkar nog inte så eftersom de är byggda på ett annant sätt... men det var en rolig historia!
/cj

jo jag vet att det låter roligt :D
kan tänka mig att du förstår vad jag menar, normal fotostorlek cirka, lite större om man har tur :D

ganska schyst håller jag med om, men om dom har bränt tänderna och sådana saker så kan det ju bli lite svårt för en veterinär å bedöma åldern, men du får väll fråga ägaren om den har blivit åldersbestämd eller inte...

Verkar ganska otroligt att man skulle kunna få tänderna att se äldre ut... Det är ju mönstren på slitytan , samt vilka tänder hästen har som man åldersbestämmer efter! Även om man skulle försöka bränna på slitytan så kan det inte ge mycket effekt eftersom tänder inte brinner...
Det är dock inte så ovanligt att man vid tandkontroll kan felbestämma åldern via tänderna! Detta gjordes med två av mina hästar när de skulle få pass. Den ena var 8 år och enligt veterinären var han 9, den andra var 4 år och enligt veterinären 3, båda är födda hos mig så jag vet exakta födelsedagar på dem! Veterinären påstod att det var lätt hänt att felbedöma på ett par år!

Vad det gäller hästen som växer så är det fullt möjligt även om det inte är så vanligt. Jag skulle nog som de flesta andra föreslagit göra en tandkontroll, och i samband med detta höra med veterinären om de kan mäta henne (för med tumstock kan du mkt väl hållt den lite snett, och då blir det ju helt galet!), visar det sig då fortfarande att hon vuxit mkt så fråga veterinären vad det kan bero på...

Nja... Hon fick en spark så bogens högra sida är typ "i två delar"
Så det är lixom en stor grop in...
kan inte förklara redigt :crazy:

dom blir märkare när man bränder dom,
den åldersbestämningen har ju vissa "märken" alltså tänder som tillkommer efter ett visst antal levnadsår, men det går ju inte att kolla upp på tänderna jämt mellan 15 och 16 år, precis som du säger.

ponnyn jag nämnde i mitt tidigare inläg är inte min, utan en ponny som sas vara fyra år och jag såg henne varje dag å hanterade henne, täcke å så, inte ridning å hon var c-ponny då och sedan såg jag inte henn på tre till fyra månader å när jag såg henne igen så var hon d-ponny, alltså från normal c till normal d, det är en skilnad som man ser, specielt om man inte ser ponnyn vid tiden då detta händer, ägarna fick tillexemple byta box till henne för att den gamla boxen vart för liten. hästen sades vara äldre än vad den var när den såldes till denna ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka