Vattna hö

T

Tebazz

När jag köpte min häst stod det att hans hö skulle vattnas innan han fick det. Okej tänkte jag, det blir ju inga problem, och sköt upp problemet eftersom det var sommar. Men förra vintern kom problemet, HUR skulle jag göra? Hälla en hink vatten på det och låta det "dropptorka", men VAR? Jag löste det genom att kasta en halv hink vatten på det när jag hade lagt upp det i hans box. Men han fick ändå en mildare grad hosta. Nu detta året har jag gjort likdant, men fuderar på om han kan bli värre. Jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta problem. Hur ska jag hänga upp det, i vad och var någonstans. han får hö som vi drar ur en bal, (hösilage tror jag). Ska man lägga allt i ett hönät och se om man kan hitta någonstans där man kan hälla upp det? han har börjat hosta i början av ridturen, och sen efter galoppen, vilket är rätt vanligt. Hans havre ligger i blöt tillsammans med betforen, så det är inte den han får någon hosta av.
Nu vill jag veta hur alla ni andra dödliga vattnar era hästars hö. Vart hänger ni upp det, och hur? Vi har liksom inga bra ställen där det inte är ivägen, eller vattnet skadar något.
Tacksam för svar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vattna hö

om ni har hösilage borde det inte vara dammigt. kan du inte skölja höt? du lägger höt i en höpåse och tar vattenslagnen och blöter ordentligt, sen häller du ut vattnet å lägger in höt i boxen eller lägger det i ett hönät, om han är dammkänslig så kanske det blir mindre dammigg om han slipper äta från marken?

Vad har du för strö i boxen? spån kan ju damma en hel del, samma med ny torv. halm kan vara riktigt dammigt det me. men torv som är välanvänd dammar ju inte. och om man vattnar när man lägger in ny torv så binds ju dammet.

Men det råkar vara så att vårat stall inte har någon slang :crazy: konstigt, men sant. alla slangar går ut i hagarna till vattentunnorna.
Men jag akn ju faktiskt i och för sig göra som du skriver. Att blöta det i en påse, emn det är inte mina egna påsar så jag vet inte om de kommer bli så glada på mig i stallet. Dock finns det ju i och för sig rätt många kassar. I värsta fall får jag väl köpa mina egna.
Men jag sopar alltid rent där höet ska ligga, så att det ska vara rent under. Sen kan han inte äta ur hönät, han bara sliter i nätet och undrar varför det aldrig vill komma ut :p

Jag vet inte om det är höet faktiskt, också funderat på ströet. han står på spån nu, vilket dammar väldigt mycket. Men jag kommer itne iväg någonstans för att köpa något annat. en häst i mitt stall står på "sågspän" alltså småsmå flisor, som blir som ett pulver. Det kanske är bättre? men jag fyller ju aldrig på spån när han står inne i boxen, utan fyller på och han får inte komma in i boxen förrän ca 3timar efter det. Dammar det fortfarande då? jag kan själv känna att jag får hosta när jag fyller på, men aldrig annars.

Om jag vore du så skulle jag försöka hitta ett bra ställe att ha hästen på lösdrift. Kanske är dumt att slänga ut honom mitt i vintern, men det tål att tänkas på tills nästa vinter. För att få bäst effekt när man vattnar höet ska det blötläggas. Fyll en tunna med vatten. lägg höet i ett hönät som du lägger i tunnan, låt ligga en stund och sedan har du ett damfritt hö :)

Min häst var dammkänslig förut. Jag vattnade höet försökte göra allt för att det skulle damma så lite som möjligt. Tillslut blev det ändå värre och hon utvecklade astma. Efter hon fick den diagnosen har hon stått på lösdrift och ätiti hösilage och nu kan man nästa tro att hon är helt frisk.

(Och jo, det går faktiskt att ha tävlingshästar på lösdrift)

Jag vill helst inte flytta honom alls, då han står precis där min pappa bor, och har väldigt bra vilkor i stallet. Vi får all mat i hyran, och in och utsläpp, och täckespåtagning osv. Min häst är rätt gammal, och vill helst inte flytta mer, då han blir väldigt stressad av nya miljöer.

Tyvärr har jag inte tillgång till en stor tunna, vilket försvårar det hela. Och min häst får också hösilage, och inte vanligt hö. han får fri tillgång till det i hagen också, och får det på kvällen.

Varför vattna om han redan får hösilage? de är ju blött och damfritt redan

edit: något jag ångrar med min häst är att jag inte tog symptomen på allvar först. Hade jag flyttat henne till lösdrift tidigare så tror inte jag hon hade hunnit utveckla astma.

Gör det inte det? Hm.. det trodde jag var helt självklart att det gjorde, men det kanske det inte gör. Alltid tagit det för givet.
men en i mitt stall är dammallergiker (mycket bra att hålla på med hästar då :crazy: ) och hon säger att hon alltid får allergiska reaktioner av höet. Men det kanske inte är samma för hästar?
Sen är ju min häst inte ungdom längre, och hosta kanske kommer lättare med åren?
han går ute så mycket som han kan, och sover bara i boxen och äter sin mat, annars är han ute i hagen hela dagarna.
men vissa dagar hostar han inte alls, det är bara ibland han gör det.

En i vårt stall som vattnar höet lägger det i tomma ölbackar och spolar sedan igenom det. Det verkar enklare i och med att vattnet rinner igenom fortare och man slipper blöta höpåsar.

Det låter ju fruktansvärt bra. har jag inte ens tänkt på, gud vad smart :idea:
Tack så mycket för tipset :)

Jag tycker att du ska höra med veterinären, det kan vara så att han behöver slemlösande/ luftrörsvidgande eller nåt annat. Min häst hade liksom din häst väldigt lite hosta, pratade med vet på tis, han kom på tisdagen veckan efter under den tiden hade läget för hästen försämrats avsevärt och nu har hon kronisk bronkit och vi vet inte hur länge vi kan ha henne kvar...
Har du hösilage behöver du inte vattna, annars är det smidigaste att doppa höet i en tunna med hjälp av hönät (jag har en gammal tunna från min sambos jobb, en tjej hade ett badkar). Torv är det bästa att strö med halm det sämsta. Det finns en del huskurer och naturmedicin man kan prova söker du här på kronisk bronkit hittar du en del. Om du måste mocka precis innan du tar in hästen kan du vänta med att strö tills du släppt ut hästen igen och sen vattna ströet för att undvika damm, se till att hålla hästen varm vid förkylning etc. Men som sagt, jag hade låtit vet kolla på hästen, finns det inget de kan göra brukar de kunna säg det på telefon, annars kan det vara skönt att bara veta vad det är.

Ah glömde sig att man inte ska borsta av lera eller mycket damm från hästen inne i stallet, helst ska hästen inte vara inne när andra ryktar sin hästar heller om det går.

varför vattna när du redan har hösilage... nåste ju vara ströet efterson du själv märker av de... Byt genast strö tycker jag! och sopar ni precis innan ni tar in dom...
Har svårt att tänka mej att de kan vara höet faktiskt

Hösilage har den fördelen att vara dammfritt, så ur hygiensynpunkt beträffande fodringar så lär det ju inte vara där som hästen får sina reaktioner.

Torr hö kan man vattna innan givan, antingen genom att slangvattna eller som vi gjorde hälde vatten i Ikeakassen med fodret i och sen hälla av överskottet vatten. De finns även de som använder vatten kanna med stril och vattnar vid givan, detta för att binda dammet.

Jag tror också som de andra säger att det är spånet hästen reagerar på, eftersom han redan äter hösilge. Eftersom du inte ser lösdrift som något alternativ så kanske ni ska prova byta ut spånet mot tex. papperspån, det dammar väldigt lite och rekomenderas ofta till hästar med dammallergi. Om ni har en person som också hon har damallergi sås kulle ni nog underlätta för henne också om ni bytte till pappersspån :)

Precis som du säger så är det vanligt att dom blir känslig mot damm när dom blir äldre, eller att det trappas upp och blir värre som med min som utvecklade astma, min häst var 18år när hon fick astma.

Hoppas du hittar några bra lösningar! :)

Nej, jag brukar faktiskt inte sopa precis innan de kommer in. Jag mockar, och sopar efter mockningen. sen gör jag iordning allt som ska göras, hämtar sadel, gör iordning foder osv. sen hämtar jag in honom. Försöker att få det att damma så lite som möjligt när han väl står inne.

Fy vad hemskt. Känner mig som en hemsk människa när jag läser allas svar. Men det har liksom inte blivit värre, det är nästan bättre i år än vad det var förra året.
Men han har ingen hosta som är irriterande, och han kanske hostar tre gånger sen är det bra. Och efter galoppen frustar han mest, men hostar aldrig. Sen kanske han bara hostar högst ett ridpass i veckan, oftast mindre.
torv låter i och för sig som en väldigt bra ide. vart får man tag i det? Känns i och för sig som om det blir smutsigt snabbt? Eller så är det bara jag som har dåliga erfarenheter av just torv, då en av mina sköthästar stod på det, och hela bädden var helt sur.
Försöker att få det att damma så lite osm möjligt när han är inne i stallet. Borstar av den värsta leran utomhus, och sopar knappt när han är inne.
Svårt att få de andra i stallet att förstå det bara. De är liksom så ego, att de bara bryr sig om sina egna hästar och tycker allt annat utöver det är jobbigt. Lite tröttigt :(

Senast ändrad av en moderator:

Vart köper man sånt spån någonstans? Jag vet aldrig vart man hittar såna saker någonstans. Är det mycket dyrare än vanligt spån? Måste jag mocka ut allt gammalt spån innan man lägger på nytt? Eller kan det ligga under och bli som en bädd, som sedan med tiden åker ut.
Fy, vill inte att han ska få astma, vore ju jättejobbigt. Men nu är det ingen fara med hostan att han hostar konstant. Utan bara i början av ridturen, kanske ett ridpass i veckan oftast mindre.
Där han stod innan stod han på halm, vore ju konstigt om de nu vattnade hans hö lär det ju inte ha hjälp :confused:

Har aldrig själv haft papperspån då min stallägare inte ville ha det i boxarna av någon anledning :confused: så har inte så jätte mkt erfarenheter av det. En kompis till mig hade det och jag tycker det var lättmockat och som vilket strö som hellst egentligen :p vart du kan köpa det har jag inte heller någon aning om tyvär. Vet en eom säljer här uppe, men det blir ju lite väl långt för din del. Tror det är lite dyrare än vanligt spån, men vet inte hur mycket. sök på google eller bland hästannonser, ibland ser man anonser där de säljer papperspån. Eller lägg ut en annnons själv och säg att du vill köpa. Jag tror det bästa är att ta ut allt spån, men man kan säkert göra som du säger också att man har det gammla spånet under som en bädd.

Jag tror nog att du tar hand om din häst på bästa sätt ;) Det är ju inte säkert att din häst får astma bara för att min fick det. Men att förebygga så gott det går är ju såklart det bästa :)

Torv går precis lika bra .. Alla damm känsliga hästarna som stått i mitt stall har haft torv ..

min medryttar häst har hosta och innan vi motionerar ger vi henne 2-3 bisolvon och så blöt lägger vi havren! hö har vi i en stor tunna och lägger det i sen har vi i vatten till kanten låter det stå i ca en 1h
och sen häller vi ut vattnet och ställer in tunnan i boxen! hon har srån i boxen som vi vatner vargedag!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix