Vattna hö

Sv: Vattna hö

Har också en vallack som kissar på samma ställe (mitt i boxen :crazy: ) jobbigt värre. Så du tar alltså bara bort det översta på kisset också? Jag tror jag förstod vad du mande i alla fall. Det lite lösare lagret ;)
vad är torv i för färg på tal om inget :confused: Har för mig det var brunsvart.. men det kanske var ljust?
Vart kan man köpa stalosan? där man köper torven eller? är det väldigt dyrt?
Så de tär okej för hästen att stå på sitt eget kiss, så länge man har ny och fräsch torv över?
Stinker det mycket när man tar ut allt när hästarna är på bete :eek: ?? haha.

Torv är ju brunt och i början hade jag ett litet helsike att se skillnad på tollarna och på torvklumpar :crazy: Men man lär sig.

En del tycker inte om torv för att det blir så mörkt i boxen men jag tror ärligt talat det bara är vi människor som bryr oss! Hästarna skiter nog i om det är vitt, brunt, grönt eller rött ha ha :)

Jag har för övrigt inget fönster heller i boxen så det finns de som förfasar sig över vilken mörk box :eek: Men min pålle är ändå ute hela dagen från tidig morgon till sen kväll så det spelar ingen roll. Han skulle ändå inte se ut genom något fönster för när han kommer in är det ändå mörkt :p

Ja jag tycker det är okej med bädd om man bara ser till att låta bädden bli så tjock att kisset sjunker ner djupt i bädden och att man har ett ordentligt lager ren och torr torv över.

Ja det stinker när man tar ut bädden :crazy: :eek: :crazy: men så är det ju med alla bäddar (torv,spån,halm) I vårt stall tar vi ut bäddarna en gång om året för att stallägaren vill det när hästarna ska ut på bete. Men jag vet att det finns de som faktiskt inte tömmer ut på flera år. Det enda som begränsar detta är nog hur högt till taket du har för bädden blir ju högre och högre. Till slut får väl hästen ha en trappa upp :rofl:

haha, det kan jag tänka mig. Har svårt med det nu, bara i spån, hur kommer jag inte ha det med torv då :D

Nej, det klart att det måste bli en riktig bädd först. men i början tar man inte undan kisset heller eller? Utan bara lägger på ny torv?

Min häst har ett fönster i sin box, och tittar alltid ut genom det på morgonen, och gnäggar när han ser en komma. Då vet han att han ska få mat och komma ut i hagen :)

Men vad äckligt. Då kan de ju aldrig göra en storstädning i stallet. Vi tar alltid ut allting när hästarna går på bete, sen städar vi hela stallet, så har de det rent och fint när de kommer in sen :) Förra året kunde de gå ute så länge också, en riktigt mysig sommar :love:
Men snälla. Att vi tycker det ser fult ut gör väl ingen skillnad? huvudsaken är ju att hästen trivs och mår bra. Min häst hade nog brytt sig om boxen var vit, grön eller röd, haha. Han hatar starka färger, och blåser upp sig som en ballong. iblnad när jag har fyllt på nytt spån vågar han inte gå in i boxen, för det är så läskigt när det gamla mörka spånet tittar fram under det nya :rofl:

Hej ! Min kompis förra foderhäst va dammallergiker . Vi la hans hö i ett hönet å sen öste vi vatten på det . Sen hängde vi bara upp hönätet i boxenå d rann ju lite på golvet (torven) så det gjorde inget i det stallet att det blev blött på väggen å så oxå .

Men du kan ju pröva med att lägga d i ett hönät å hänga upp det å lägga en hink under å sen ösa på med vatten så rinner ju iaf lite av det antagligen i hinken =) å så e det bara att ta bort hinken när det har droppat klart =) .

Är det inte lättast att ta höet i ett hönät, gå ut och spola det och om man vill lägga det i hökassen sen (eller ha kvar det i nätet).

Men om det är hösilage... ska det väl inte damma? :confused:

Har nu märkt att han hostar vid ridtureer, och då de dagarna efter jag har fyllt på spån. Han hostar inte mycket. Kanske bara en till tre gånger i början av ridturen. Annars inte alls.
Man kan väl inte vattna vanligt spån? Då blir det ju mättat och suger inte upp urinen lika bra. Sen är det väl itne bra för honom att stå i blött spån hela dagarna. Han ligger ju ner och sover, och jag vill inte att han blir sjuk. Spån tar ju väldigt lång tid att torka, så torv är ju bättre på det sättet.

vad är skillnaden på att FUKTA spånet och FUKTA torven..
INTE blöta ner allt utan ha LITE vatten på det översta lagret.. det blir lika "blött" med torv som med spån.

Din häst hostar egentligen inte alls mycket och inte allvarligt?
Varför inte bara ha in spån när hästen är i hagen och fukta det lätt med en vattenkanna och inte ha in spån när hästen är inne.. klart att den hostar då.. om man slänger in en massa spån med häst i boxen..

Jag slänger aldrig in spån i boxen när jag har hästen i stallet. Dels för att det skulle damma mycket, och dels för att han är livrädd för spånbalarna. Det är väl rätt stor skillnad eftersom torven förmultnar snabbare än vad spånet gör, sen dammar ju inte torv lika mycket som spån gör i allmänhet.

hur mycket torven dammar beror ju helt på vad för torv du får tag på..
vi har haft allt från jätteblöt till extremt torr som dammat MASSOR.

varför inte testa att FUKTA spånet före du byter till torv?
och testa att fukta/blöta höt, osv innan du ändrar allt.

hästen har ju uppenbarligen ingen allvarlig hosta

När vi vattnade höet för många år sen så skrattade veterinären åt oss. Han sa att det måste ligga i blöt för att få effekt. Minns inte hur länge men det räckte inte med att bara skölja det. Så kan du inte lägga det i typ en svart balja och låta det ligga där i några timmar.

Men höet behlvs inte vattnas har jag nu fått reda på, eftersom han får hösilage som inte dammar.
Nu har hästarna stått inne av någon underlig anledning, och då har han börjat få kraftig hosta i början av ridturerna, eftersom han står inne i sitt spån. jag kommer itne att byta till torv förrän de kommer in efter betet, men vattna spånet vet jag inte ritkigt allstå. Han står ju inte på bädd, utan jag "fluffar till" ströet varje dag, för att hitta alla små pluttar. Där vattenhinken hänger, där under är spånet riktigt äckligt. Så att vattna spånet vet jag faktsikt inte.

jag säger FUKTA... och det STOR skillnad på att blöta och fukta..

klart att spånet är äckligt när det är under en vatten hink och är genomblött..

Och jag har tidigare sagt att hösilage KAN damma.. det beror ju på hur blött hösilage ni har..

Men hur fuktar man spånet då :crazy: lär väl bli rätt blött ändå?

Vårat hösilage är rätt "fuktigt" som det är, tror inte att det är det faktiskt.

som jag sa... ta en vattenkanna och häll över spånet.. alltså så blir det lite vatten utspritt i hela boxen...

Samma här, min ponny att lite "igånsättnigs hosta", det rä inte alltid hon hostar, men det brukar bli lite värre med snabba väderomslag & om man ahr kört ett hårt pass med hon, men jag blöter också höet, jag gör iafl. såhär: väger upp hö för 2 ggr. (kväll & morgon) som jag sedan häller 1 vatenkana över (stor) eller sprutat med vattenslangen tilsl det är ordentligt blött, sen ställer jag bara in det i hö-ladan & det får stå där över natten. det funkar finfint för mig ialf ;)

Hur är den hygieniska kvalitén på höt/hösilaget? Om du ger hö - byt till hösilage. Är det hösilage så skicka in en hygienisk analys vid osäkerhet om hygienen.

Jag har en bronkithäst. Det som utlöser hostan är främst mögel, men också damm (som i o för sig ofta innehåller svampsporer). Det är superviktigt att hästen inte utsätts för nån form av mögel, och att man försöker minska dammet så mycket det går.

Ha hästen ute så mycket det bara går! Minst 12 timmar men helst betydligt mer! Mockning, soppning, höhantering osv. behöver vara avklarat minst en 3-4 timmar innan intagandet av din häst. Ett stall med bra ventilation är ett måste, ha helst en stalldörr öppen hela natten. Fukig luft är ett jäkelskap, det får absolut inte bli imma på fönstren!

Ströt är viktigt. Byt gärna till pappersströ, det ska vara i princip helt dammfritt. Annars är torv och spån mycket bättre än halm. En bronkithäst ska inte stå på bädd. Ammoniakångerna är slemhinneretande.

Och sist men inte minst. Många tycker synd om sin häst när den hostar (och självklart måste det vara jobbigt!), men det som spelar störst roll är vad som händer inuti hästen. Luftvägarna blir stela och drar ihop sig, vilket gör att alveolerna utvidgas, och kan tillslut brista. Dessutom sker en överproduktion av slem, som är onormalt trögflytande. Hästens lungvolym minskar successivt vilket gör att prestationsförmågan minskar.
Man kan bryta förloppet genom att radikalt ändra hästens miljö, och samtidigt medicinera med luftvägsvidgande och slemlösande.

Jag skulle ta ut en duktig veterinär och undersöka hästen, så den vid behov kan få medicin. Men glöm ej att medicin utan att ändra på miljö kan nästan skada hästen, eftersom att när luftvägarna vidgas så kommer mer partiklar ner som den är överkänslig mot.

Förlåt om jag skrämmer upp dig! Men det jag vill säga är att det GÅR att bryta förloppet innan det blir allvarligt. Om det är möjligt så skulle jag byta till lösdrift.

Du kan ju köpa en stor balja och ha höt i, på förra jobbet fick ett par 20 åriga host shettisar höt så, men då var det rejält nerblött med... men det blev inte så söligt runt om..

Om jag vore du skulle jag byta till pappersströ istället för torv. Själv bytte jag i höstas från spån till papper och det har fungerat utmärkt. Man köpa färdigrivet papper i balar men de är svindyra, är mindre än de normala spånbalarna men kostar ändå 65-70 kronor/st. Själv så skär jag pappret själv med hjälp av ett hackelseverk men det går givetvis även att riva för hand om man endast har en häst. Jag brukar skära i cirka 2 timmar åtgången och då får jag strö som räcker i två veckor ca. Pappret får jag från vänner, bekanta, kollegor mf som gärna vill bli av med reklam och tidningar och få dem hämtade istället för att behöva åka till återvinnigsstationen. Fördelen med papper är att det inte behöver vattnas, det är lätt mockat, billigt (om man river själv) och det blir dessutom ljust och fint i boxarna. En annan fördel är att papper inte fastnar i täcken och svans såsom spån exempelvis gör.

Hösilaget är av bra kvalitet. Och de skördar höet själva, och inga konstigheter. Höet växer på gammal sjöbotten, och är näringsrikt, och inte av dålig kvalitet alls. Någon gång har det vart mögel i det, men då har vi kasserat denoch öppnat en ny bal.

Eftersom jag inte styr utsläpp av hästen själv, kan jag inte se när de får komma ut. men jag tror det är runt halv nio, och om jag skulle ta in min häst vid halv nio skulle jag endast kunna rida på helger, vilket gör att han skulle komma i dålig kondition. Och då har de lättare att bli sjuka, och hostan skulle öka. Han tycker också att det är det tråkigaste som finns att inte få bli riden. Ridning sker i och för sig ute och aldrig inomhus, men jag brukar inte vara ute till halv nio, eftersom jag måste hem och sova tidigt.
Tyvärr kan inte stalldörren stå öppen på natten, då det blir grisigt kallt, och det står en häst precis mittemot stalldörren, som inte vill ha drag på sig på natten. Men vi har god ventilation, då det är små luft"trummor" i stallet, en i min hästs box, en i en annan hästs, och en bredvid min hästs box. så ventilationen är superbra. Jag har också öppet stalldörren när jag gör iordning min häst, och när inga andra hästar är inne i stallet utom min. Det är ett rätt litet stall som blir kallt ganska fort, så som det blir varmt ganska fort.

spån har jag, eftersom halm bar är bökigt. Han får nämligen hosta av ströet, och därför kan jag inte ha kvar spånet. men ska byta till torv.

Men det är inte så att han hostar konstant, och inte en rosslande hosta. han kanske hostar max 3gånger per vecka, sen frustar han mer.

jag ska låta en veterinär gå igenom honom, när jag gjort ett träckprov för att kolla om han har mask. Har han ite det ska jag ringa veterinären, och även om det inte hjälper med avmaskningen. tror det är bra att göra en geomkoll av honom, eftersom han är rätt gammal och inte vill muskla sig.

jag ser inte lösdrift som ett alternativ eftersom det inte finns något stall i närheten som har det. Jag vill inte ligga och köra i två timmar bara för att heja på min häst, och sedan vara tvungen att åka igen. jag tror att trygghet påverkar hästar fysiskt också, inte bara psykiskt. Mår man bra i själen, mår man bra i kroppen. detta gäller inte allt, men mycket.
Jag vill gärna hinna med min häst, och inte bara vara där som en foderautomat. jag har honom som sällskap och en kompis, och de gör man mer än bara matar.

låter väldigt krångligt. är det inte jobbigt att mocka i det?
Jag har inte riktigt den tiden att stå två timmar och riva papper för hand. Och sen har jag inte många som får reklam (eftersom "ej reklam" är uppsatt på brevlådan). Jag tror att jag först och främst ska se om jag kan vattna spånet som "sweep" skrev. Annars ska jag byta till torv nästa gång de ska in.
Problemet är bara att alla andra hästar i stallet utom en har spån, och det dammar rejält när de lägger in nytt. Och de tycker det är så kallt när dörren är öppen, så jag får inte ha den öppen alls. Det är hemskt elakt mot min häst. Ibland gör jag iordning honom ute för den sakens skull. Sen vill de gärna sopa stallgången minutiöst innan de går därifrån. Detta även om jag har sagt till de att jag helst inte vill att de gör det när min häst står inne. Men de tycker stallgången ser så äcklig ut annars. Då kan de ju bara ta bort det värsta tycker jag, och sopa innan hästarna får komma in. morr

min gamle gubbe har också börjat hosta lite och vetrinären tyckte att morgonhöet skulle blötläggas kvällen innan och kvällshöet skulle blötläggas på morgonen för att det skulle bli ordentligt vattnat.
jag löste det så att jag gick och köpte en vattenbalja typ, en sån där svart ganska låg modell. sen fyller jag den till hälften ca och trycker ner höt i den. sen när jag ska utfodra så tar jag en grep och lyfter upp det, låter det värsta rinna av och lägger det i hans box sen. funkar kanon!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix