Sv: Vattna hö
Hösilaget är av bra kvalitet. Och de skördar höet själva, och inga konstigheter. Höet växer på gammal sjöbotten, och är näringsrikt, och inte av dålig kvalitet alls. Någon gång har det vart mögel i det, men då har vi kasserat denoch öppnat en ny bal.
Eftersom jag inte styr utsläpp av hästen själv, kan jag inte se när de får komma ut. men jag tror det är runt halv nio, och om jag skulle ta in min häst vid halv nio skulle jag endast kunna rida på helger, vilket gör att han skulle komma i dålig kondition. Och då har de lättare att bli sjuka, och hostan skulle öka. Han tycker också att det är det tråkigaste som finns att inte få bli riden. Ridning sker i och för sig ute och aldrig inomhus, men jag brukar inte vara ute till halv nio, eftersom jag måste hem och sova tidigt.
Tyvärr kan inte stalldörren stå öppen på natten, då det blir grisigt kallt, och det står en häst precis mittemot stalldörren, som inte vill ha drag på sig på natten. Men vi har god ventilation, då det är små luft"trummor" i stallet, en i min hästs box, en i en annan hästs, och en bredvid min hästs box. så ventilationen är superbra. Jag har också öppet stalldörren när jag gör iordning min häst, och när inga andra hästar är inne i stallet utom min. Det är ett rätt litet stall som blir kallt ganska fort, så som det blir varmt ganska fort.
spån har jag, eftersom halm bar är bökigt. Han får nämligen hosta av ströet, och därför kan jag inte ha kvar spånet. men ska byta till torv.
Men det är inte så att han hostar konstant, och inte en rosslande hosta. han kanske hostar max 3gånger per vecka, sen frustar han mer.
jag ska låta en veterinär gå igenom honom, när jag gjort ett träckprov för att kolla om han har mask. Har han ite det ska jag ringa veterinären, och även om det inte hjälper med avmaskningen. tror det är bra att göra en geomkoll av honom, eftersom han är rätt gammal och inte vill muskla sig.
jag ser inte lösdrift som ett alternativ eftersom det inte finns något stall i närheten som har det. Jag vill inte ligga och köra i två timmar bara för att heja på min häst, och sedan vara tvungen att åka igen. jag tror att trygghet påverkar hästar fysiskt också, inte bara psykiskt. Mår man bra i själen, mår man bra i kroppen. detta gäller inte allt, men mycket.
Jag vill gärna hinna med min häst, och inte bara vara där som en foderautomat. jag har honom som sällskap och en kompis, och de gör man mer än bara matar.