Vattna hö

Sv: Vattna hö

jag har en hosthäst o han klarar inte av spån o halm så jag har honom på torv... och så äter han hösilage eftersom det inte blir dammigt....

här så har hästen som hostar ett hönät som ligger i blöt i en stor vattentunna och före man ger så drar man upp det så vattnet får rinna av och sen hänger man in det i boxen.

(och vi har hösilage i stallet men torr sådan)

Torv låter ju som det bästa alternativet. Vart kan man köpa det någonstans? Och är det väldigt dyrt? Hur vattnar ni det innan? tar ni en slang, eller hu gör ni?

Kan man vattna spån? Suger inte det upp allt vatten och blir äckligt? Tycker det alltid är äckligt precis under vattenhinken när man mockar.
Sen blötlägger jag all hans mat, så att den inte ska damma. Han slutade att äta havren i början, bara för den var så torr :p så då var det bara att börja blötlägga den.

Hej. Jag tycker också det verkar konstigt att det skulle vara hösilaget som dammar :confused: Men ang. att vattna höet/hösilaget så gjorde jag så här när jag skötte en host-häst: Jag gjorde en massa hål i botten på en Ikea-kass, la i höet och vattnade.

Vi hade ingen brunn inne i stallet utan jag hängde den på en stolpe utanför så den kunde rinna av. Enkelt och bra. Man kan vattna med en vattenkanna :) :)

Vi hade torv till den hästen och torven var redan lite småfuktig i balen.

Vilka stora hinder du har! Om du inte har tillgång till en tunna så får du väl köpa en! Om du inte har slang i stallet så kanske du får köpa en sån också! Om du dessutom köper egna hö påsar så kan du ju klippa hål i dem som någon tipsade om.
Mitt hösilage är faktiskt lite dammigt i år (obs! Inte mögeldamm!) så jag tycker absolut att du ska blöta det också.
En välskött torvbädd dammar inte och är inte sur. Du kanske kan söka efter en torvåterförsäljare på internet? Eller fråga i nått annat stall.
Om hästen inte blir bättre efter alla ansträngningar finns det dock bara ett bra alternativ kvar och det är lösdrift. Även om det inte ligger precis bredvid ditt hem så vill du väl ändå hästens bästa? Jag har tyvärr väldigt tråkiga erfarenheter av hosthästar som man väntat för länge med. Så tänk efter noga! lycka till!

Torv låter ju som det bästa alternativet. Men var sjutton går man tag i det? köper man det hos en bonde? Sågverk? Ridbutik? VAR? jag blir galen :confused:

Vilka stora hinder du har! Om du inte har tillgång till en tunna så får du väl köpa en! Om du inte har slang i stallet så kanske du får köpa en sån också! Om du dessutom köper egna hö påsar så kan du ju klippa hål i dem som någon tipsade om.
Mitt hösilage är faktiskt lite dammigt i år (obs! Inte mögeldamm!) så jag tycker absolut att du ska blöta det också.
En välskött torvbädd dammar inte och är inte sur. Du kanske kan söka efter en torvåterförsäljare på internet? Eller fråga i nått annat stall.
Om hästen inte blir bättre efter alla ansträngningar finns det dock bara ett bra alternativ kvar och det är lösdrift. Även om det inte ligger precis bredvid ditt hem så vill du väl ändå hästens bästa? Jag har tyvärr väldigt tråkiga erfarenheter av hosthästar som man väntat för länge med. Så tänk efter noga! lycka till!

Men han hostar inte konstant. Och kanske bara hostar en gång på hela ridturen, ca en gång i veckan. jag tror som alla andra skriver häsr, att det är hans spån. För jag har nu observerat att de gånger han hosat, är när jag har fyllt på nytt spån. Men jag måste bara hitta någon som säljer torv. Kan sågspån funka också? En häst i mitt stall har det, och der verkar inte damma speciellt mycket. De köper det av ett sågverk. Men ringer man dit och frågar då, eller åker man bara dit? Det är ju inte säkert att de säljer det liksom. Jag känner inte av hans spån alls när jag fyller på det, dock när jag fyller på min hästs spån.
lösdrift är inget alternativ. Han har flyttat alldeles för mycket i sitt liv (ända från tyskland) och han vill stanna här. han blir mycket orolig och stressad vid miljöombyte, och har nu kommit in i flocken ordentligt, vilket har tagit lång tid. Jag tror att han har det bäst där han står, och det tycker nog han också. Han står ute så mycket som det går.

torvbalar kan du köpa där du köper dina balar med kutterspån.. tror t.o.m att dom är någon krona billigare per bal..

Jag tror faktiskt inte de säljer torv där. men jag har nu kollat på nätet, och hittat en butik i närheten som säljer torvbalar. men man måste köpa så många, att jag inte vet vart ja skulle förvara dem i så fall :confused: Vårat stall är proppfullt med grejer.

*kl*

ang. vattning av hö..
sista tiden jag hade min häst var hon dels hostig och höet var också lite dammigt.
veterinären sa (i samband med besök för annan sak) att jag skulle vattna höet och se omd et blev bättre, men nämnde också att det var viktigt att höet fick ligga i blöt ett par minuter, att bara vattna med slang eller kanna hade ingen direkt effekt, sa han.

så jag tog en större vattentunna och hade i hö i hökasse i tunna och vattnade sedan, så slapp jag problemet med att få upp allt blött hö ur tunnan sen.
lät kassen ligga i vattentunnan ett par minuter och sen fick det rinna av. hur smidigt som helst.

du kan förvara balarna utomhus, ta in en i taget ett dygn innan du ska strö med det, ofta behöver du inte strö en hel bal per dag utan kanske bara 2-3 balar i veckan.. med bädd ännu mindre..

på hemsidor skriver man ofta ut pallpriset, men ringer du eller åker dit kan du säkert få köpa enstaka balar.. dock behöver du juh 3-4 st för att strö upp boxen..

Jo, det kanske man kan göra. men eftersom det itne är mitt stall, är det itne jag som kan säga till om så mycket utan att få stallägarna emot mig. Och runt om stallet är det fullt med gammal bråte, hur jobbigt som helst. Men nästa år kanske jag kan köpa torv, och börja om på nytt. Nu känns det ju som om de snart ska börja gå ute dygnet runt (vet att det är i maj, men tiden går fort för lilla mig). Sen känns det rätt onödigt att ta ut allt spån nu, för då blir de arga för att det inte hinner bli jord på gödselstacken innan de ska gödsla ut det. Suck. Jobbigt när man inte har eget stall alltså. Kanske of kan ha balarna i trädgårn hemma?! Bara 10meter från stallet, så kan man ju köra ner en bal då och då :)

vart ska ni göra av allt det ni mockar ut fram till maj då? :eek: det lär ju bli ett ton spångödsel per häst iallafall, får ni inte lägga det på stacken? (sifferfakta är att en häst producerar 1-7 ton gödsel per år)

grejen med torv är att det förmultnar direkt, du kan mocka boxen och gå ut i trädgården och hälla ut det i landet, du behöver inte förvara det på någon gödselstack så att det ska förmultna..

så om din stallägare har kunskap skulle h*n veta att hennes gödselstack blir bättre om niu byter till torv..

prata med stallägaren först ang torven, säg att du själv kan röja några kvadratmeter längs en vägg och lägga dina balar där..

Torv kan du köpa på granngården, då får du köpa hur många du vill. Glöm inte att vattna och trampa väl, torrt är det lika illa som nått annat.

Till en hosthäst räcker det inte att spola igenom höet
, det blir inte tillräckligt genomblött för att damm- och mögelpartiklarna ska bindas.
Till min bronkitponny la jag höet i hönät, blötlade det i 30-60 min (inte kortare, då binds inte skiten och inte längre, då urlakas höet). Tyng ner nätet med ex. PET- flaskor fyllda med vatten eller en sten. Dra upp nätet ur tunnan, låt det rinna av typ 10 min så slipper du vatten i boxen. Byt vatten minst 1gg/dag.

OBS: Inget självpåhitt utan fakta från undersökningar och veterinärer.

Lycka till! :)

Höet har jag nu fått reda på att det inte är orsaken till min hästs lilla hosta. Utan nog spånet.
Hur vattnar man torv? Tar man in en slang i stallet då och spolar, eller kan man ta en vattenkanna och sila över?

Nej men så lite spån som möjligt enligt stallägarens man. Som är en hästrädd och hästovetande bonde :crazy:

De själva använder finmalet sågspån till sina hästar, vilket gör att det lätt silas igenom.
Jag ska prata med henne om att röja nästa vinter, eller nu i sommar, för det lär väl bli liggandes, precis som det mesta annat.
Låter bra det där med torven annard. vad är det för färg på den? är det mörkt brunt, som jag kommer ihåg det från min gamla sköthäst, eller är det ljust??

Inte heller helt nöjd med så som stallet är nu. Hoppas bara på att en häst + ägare ska flytta/ säljas, då de tar upp mest plats i hela stallet och klagar på små utrymmen :mad:

Låter toppen :)
vattenkanna då med andra ord ;)

Hur länge ska det stå och dra innan hästen kan komma in i boxen?

Bäst är att doppa höet i ett vattenkar och låta det ligga där en stund, eller att blöta det ordentligt med en vattenslang. Att bara hälla en halv hink vatten på det hjälper föga, höet måste Sköljas igenom ordentligt!

Hösilage däremot skall inte behöva blötas, och kan vara ett mycket bättre alternativ till din hosthäst (jag antar rakt av att det är därför höet måste blötas).
Viktigast av allt är att se över stallmiljön - hålla det så dammfritt som möjligt, vattna bädden eller använda ett dammreducerat spån, vissa hästar är även känsliga för halmsporer. Utevistelse så länge så möjligt och ett stall med god ventilation även då hästarna står inne, även om det blir kallare i stallet, eller fundera på lösdrift helt enkelt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka