Vattna hö

Sv: Vattna hö

..oj du verkar ha de jobbigt med din häst...:cool:

hur gick det med koliken - btw?

Jo, det är för hostans skull, men han går redan på hösilage.
Ska byta spån mot torv nu, och vattna den också. Sopar så lite som möjligt när han står inne och sådär. men han hostar inte mycket, bara någon gång i början av ridturen ca 1 gång i veckan. Har nu lagt märke till att det är när jag har lagt på en ny spånbal i boxen, så nu får jag väl börja med nytt spån.
Stallet har väldigt bra ventilation, utan att vara dragit. Oftast står stalldörren öppen också, utom när det är riktigt kallt.

Jodå, han verkar må rätt bra nu. inte fått någon mer symptom eller blivit dålig igen. Så jag hoppas att det var en engångsgrej. Vill inte att han ska bli sjuk igen, eller att det ska hända honom något :cry:

Jobbigt och jobbigt.. jag vet inte om jag direkt ser det som jobbigt. Visst det klart att det inte är som att vinna på lotto, men bara han mår bra så får det vara hur krångligt det vill sen. Tröttsamt bara, men han är ju inte ungdom längre. brukar tänka så, det får mig att bry mig mer om hans hälsa.

efter att ha läst allt så blir jag lite fundersam..

hostar hästen ofta? varje dag? eller bara någon gång i veckan?
vid vilka tillfällen hostar hästen mest?
varför kan du inte blöta(FUKTA) spånet? så du slipper byta till torv (som jag själv tycker dammar betydligt mer än spån)
Är hästen kollad av veterinär och du vet orsaken till varför hästen hostar?
om inte och det är mycket hosta så ta ut en veterinär som kollar och ser vad som kan vara galet..

Har nu märkt att han hostar vid ridtureer, och då de dagarna efter jag har fyllt på spån. Han hostar inte mycket. Kanske bara en till tre gånger i början av ridturen. Annars inte alls.
Man kan väl inte vattna vanligt spån? Då blir det ju mättat och suger inte upp urinen lika bra. Sen är det väl itne bra för honom att stå i blött spån hela dagarna. Han ligger ju ner och sover, och jag vill inte att han blir sjuk. Spån tar ju väldigt lång tid att torka, så torv är ju bättre på det sättet.

Jag blir lite fundersam när du pratar om att vattna torven med slang :crazy: Vad jag vet så finns det olika sorters torv, en del sorter är mycket torrare än andra medans den jag köper är lite fuktig redan från början.

Jag hoppas du inte vattnar så hästen står i geggamojja? Men det vet du väl :)

Det här med att vattna torven som en del gör är vad jag förstår ett sätt att få bädden att "sätta" sig lite snabbare. När bädden väl blivit fast så håller man inte på med det. Själv gjorde jag inte det. Jag strödde golvet först med Stalosan och sen öste jag in 3-4 balar torv med en gång för att fylla upp. Men till en början är ju inte bädden fast utan det kommer ju efterhand som hästen kissar.

Men jag kan tänka mig att om man lägger in kanske tre balar först och sen trampar till det så det blir fastare, samt vattnar lite lagom ovanpå det utan att det blir dyngsurt, och till sist lägger in ytterligare en bal ovanpå så blir det säkert lagom fuktigt för hästen.

Okej, skönt att det finns de som är erfarna med torv :smirk:
Jag ska ju vattna det för att det itne ska damma så mycket, och itne för att han ska stå fuktigt. Måste man göra en bädd av torv, eller kan man göra osm man gör med spån? Torv kanske inte är lika mjukt och varmt för hästen?
hade inte tänk vattna det för mycket :p bara fukta det lite som dammet binds lättare i torven.

Erfaren och erfaren...man har ju lärt sig av sina misstag ha ha :D

Men det finns säkert andra som gör på annat sätt. "Alla sätt är bra utom de dåliga" heter det ju :)

Nej du måste inte ha bädd men ibland måste man helt enkelt tänka lite ekonomiskt också. Torv är ju bra mycket dyrare än spån. I alla fall här - jag ger 80 kr per torvbal :eek:

Säkert blir det lite billigare per bal om man kan köpa en hel pall. Men problemet är för min del att jag har inte heller någonstans att ha det och är det minusgrader så fryser det pga att det är fuktigt. Blir stenhårt! Och i vårt lilla kallstall tinar det inte upp bara för att jag sätter in en bal där i förväg. Det tar lång tid i alla fall.

Sen tror jag absolut inte det är någon skillnad på värmen om du har torv eller spån. Men har du bädd så kommer det ju värme underifrån i bädden.

Sen vad det gäller mjukheten - en bädd blir ju ganska fast och inte så mjuk men en bädd ska ju bestå av två olika skikt (tycker jag). Först den tjocka, fasta kompakta delen och sen ett lager med lös, torr och mjuk torv ovanpå.

Är det dyrare? Någon här sa att det var billigare. Men spån är rätt dyrt här med. 65kronor tror jag att jag ger per bal :( jag får helt enkelt åka upp och titta vad de tar.

Nej, jag vet itne hur man ska förvara det. Stallägaren har ju alla sina säckar i ladan, men jag tror itne det finns någon plats där, och man vill ju inte tränga sig på heller.
Kan ju iof ha det hemma i trädgården, men det känns ju jobbigt att stappla iväg med dem till stallet sen ;)

Jo, det var det jag tänkte på. Men det kanske inte har med ströet att göra, utan mer om hästen är småfrusen i naturen eller inte ;).
Jo, två skikt tycker jag med. Det packas ju mer eller mindre hela tiden när hästen kliver runt. Frågan är bara om det kommer kunna bli någon bädd. Min häst är ganska rastlös i boxen, och förstår inte att man ska lägga allt på ett ställe och sendan stå still :crazy:

Ja jag såg att någon trodde det var billigare men det är nog väldigt ovanligt. Jag är nästan säker på att torvbalarna är dyrare än spånet i de flesta fall tyvärr. Men det är bara i början det blir dyrt med torv-bädd. När bädden blivit tillräckligt tjock, uppåt 10 cm eller mer så så börjar den ju fungera så som den ska dvs kisset ska rinna ner genom bädden och ytan blir torr.

Om din pålle traskar runt mycket så kanske du inte kan ha bädd. Men om du bestämmer dig för torv så kan du ju prova. En torvbädd blir ju ganska kompakt. Det är inte precis så lätt att mocka ut bädden när det är dags för det :crazy:

okej, men det är ju för hans eget bästa. Så det får nästan kosta vad det vill :(
Men sen som du säger är det ju billigare i längden. Men ska man inte mocka bort urinet då :eek: utan låta det ligga kvar?

haha, ajdå. jobbigt värre i sommar då ;)

min kompis häst hade hosta som kom o gick, hon fick bukt med det med att ställa han i utebox, sen stod han på papper (finns att köpa i balar) o det hjälpte.

jag fick vattna mitt HÖ förut när det dammade, jag spolade ut skottkärran, slängde höt däri o vattnade, höt måste ligga i blöt ett tag för att allt det dammiga ska försvinna, det räcker inte med att bara spola det!!

Lycka till!!:)

Nej det ska du inte. Det tycker du kanske låter skitäckligt :crazy: men det är inte så äckligt som det låter :) Om du börjar gräva efter kisset så blir det ju ingen bädd.

Alltså: Du strör Stalosan eller liknande på golvet innan du börjar fylla upp med torv. Sen när du mockar tar du bara bort tollarna och låter kisset vara kvar. Men du måste vara noga med att täcka över kissfläckarna ordentligt med torv för ytan ska hela tiden hållas så ren och torr som möjligt.

Sen efter hand som din nya bädd "sätter" sig så blir det ju inte mycket lös torv kvar att täcka över kisset och jämna till bädden med och är det dags att fylla på en ny torvbal. Men innan du gör det så kan du rensa bort ev lös och våt torv (obs! Gräv inte i bädden) skrapa bara lite på ytan med en kratta eller grepen. Sen strör du på Stalosan igen och på med den nya torven.

Det finns de som klagar på att det är äckligt att ha bädd för hästen får stå vått men då har de snålat med att fylla på torv efter hand. Ytan på bädden ska alltid vara torr och ren, är den inte det har man alldeles för lite strö.

låter ju skitsmidigt nu när du förklarar det :D Vattnar man alltså först torvbädden, och sen lägger man på ännu mer torv? eller? Då spelar det väl egntligen ingen roll mot dammet sett? kanske bara jag som inte kan tänka ordentligt. Annars låter det ju toppen :bump:
Vad är stalosan? och behöver man bara strö golvet med det första gången man lägger in all torv?

nej, jag har märkt det nu :(
Trodde det vart höet, men har nu märkt att det inte är det. Ska byta snarast

mjo. utebox finns inte tillgänglig, och han har ju inte kraftig hosta. Så jag tror inte att det behövs. inte som det ser ut nu i alla fall. Men jag ska prova att byta till torv istället.

Vi lägger vårt hö i blåa ikeakassar, då är det lätt att väga och sen kan man hälla på vatten till dom hästar som behöver. Vi har gjort små hål på undersidan så att vattnet kan rinna ut, och sen ställer vi kassarna vid någon brunn, eller utanför boxen (det är ju inga enorma mängder som rinner ut). Eftersom att vi nu har spångång hjälper det bara till att packa spånet bättre.
Tänk på att inte "spola igenom" höet, då försvinner viktiga vitaminer och mineraler. Blötlägg bara höet, inte låta massa vatten rinna igenom :) I alla fall vad jag lärt mig.

Nja, vattna å vattna.... Alltså jag har aldrig vattnat när jag har anlagt en bädd men det finns de som gör det för att bädden liksom ska "sätta sig" lite snabbare. Vet inte om de som har hosthästar brukar göra det som en säkerhetsåtgärd. Bädden blir ju till slut fast och tjock även om du inte vattnar :)

Stalosan är ett pulver som motverkar lukt, bakterier, svampar och larver/flugtillväxt etc. Man kan ha nån sorts kalk också men det har jag aldrig haft. Stalosan luktar himla gott också! :)

Jag brukar strö över mer Stalosan när det är dags att lägga på en ny bal torv. Men som jag skrev tidigare - först "rensar" jag lite på bäddytan. Om det finns lite torr och lös torv kvar så krattar jag undan och lägger det utmed väggen i en hög så länge. Men om det lösa är lite blött och kladdigt så rensar jag bort det och slänger på gödselhögen. Sen strör jag ett tunnt lager Stalosan över framförallt kissfläcken. Till sist krattar jag ut den torra torven som jag ev samlade i en hög och sen på med en ny bal. Klart! :)

Sen är det så att jag har en valack som nästan alltid kissar på samma ställe i mitten av boxen och därför kan det med tiden bli en hög kulle där när jag hela tiden måste täcka över kissfläcken med torv. Så ibland när jag rensar upp bädden när jag ska lägga på ny torv så tar jag en spade och liksom "skyfflar" bort kullen. Fattar du hur jag menar? Så kullen försvinner och det blir jämnt igen?

Men jag aktar mig för att gräva i bädden för kan jag lova att det börjar stinka! :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix