Sv: Vattna hö
Nja, vattna å vattna.... Alltså
jag har aldrig vattnat när jag har anlagt en bädd men det finns de som gör det för att bädden liksom ska "sätta sig" lite snabbare. Vet inte om de som har hosthästar brukar göra det som en säkerhetsåtgärd. Bädden blir ju till slut fast och tjock även om du inte vattnar
Stalosan är ett pulver som motverkar lukt, bakterier, svampar och larver/flugtillväxt etc. Man kan ha nån sorts kalk också men det har jag aldrig haft. Stalosan luktar himla gott också!
Jag brukar strö över mer Stalosan när det är dags att lägga på en ny bal torv. Men som jag skrev tidigare - först "rensar" jag lite på bäddytan. Om det finns lite torr och
lös torv kvar så krattar jag undan och lägger det utmed väggen i en hög så länge. Men om det lösa är lite blött och kladdigt så rensar jag bort det och slänger på gödselhögen. Sen strör jag ett tunnt lager Stalosan över framförallt kissfläcken. Till sist krattar jag ut den torra torven som jag ev samlade i en hög och sen på med en ny bal. Klart!
Sen är det så att jag har en valack som nästan alltid kissar på samma ställe i mitten av boxen och därför kan det med tiden bli en hög kulle där när jag hela tiden måste täcka över kissfläcken med torv. Så ibland när jag rensar upp bädden när jag ska lägga på ny torv så tar jag en spade och liksom "skyfflar" bort kullen. Fattar du hur jag menar? Så kullen försvinner och det blir jämnt igen?
Men jag aktar mig för att gräva i bädden för
då kan jag lova att det börjar stinka!