Vattenslang dusch!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!!

Jag har ett litet problem med min medrytte ponny å de att hon e livrädd för vattenslangen så det går verkligen inte att duscha av henne...

Vi har provat att bara ha en liten stråle men hon blev rädd å sprang iväg...

Hon e inte rädd för vatten hon älskar att plaska runt i sjöar å det e inga problem med att svampa av henne.. Man kan hälla vatten över henne utan att hon bryr sig...

Så nu undrar jag vad jag/vi kan göra för å få henne att inte vara rädd för slangen?? Snart börjar ju lersäsongen å då vore de väldigt praktiskt me å bara kunna spola av benen liksom...

Sv: Vattenslang dusch!

min häst var rärr för slangen första gången men jag tränade ltie varje gång, först utan vatten. Bara att ta på henne med slangen osv. Sen började jag med jätteliten stråle och sen mer och sen kudne jag spola henne över hela kroppen utan problem.

Tålamod är nog det bästa.

testa att hålla handen för strålen så att det inte sprutar rakt på hästen utan rinner över din hand istället.

Börja utan munstycke. Många reagerar på ssscchh- ljudet från sprutmunstycket

Tack för alla tips... Ska ta å prova å se om de går bättre nu...

Å jag ska ha tålamod :D....

var en bestämd,tydlig & konsekvent ledare till din häst. min medryttarpolle var också livrädd för slangen innan jag började som medryttare, nu duschas han utan problem. gjorde som någon har tipsat om här i tråden, med att vänja först bara med slangen och sedan med vatten. Lycka till! :laugh:

Jag visade bara för mina vad slangen innehöll, alltså lät dem smaka på vattnet i slangen, och med liten stråle gradvis öka, du kan också pröva att ha slangen med när du ryktar och annars pysslar med ponnyn, låt den fast bara ligga på golvet framför till att börja med och sedan gradvis öka igen.

Jag gjorde som vissa andra redan nämt men säger det ändå :D
steg 1. Stryk men slangen över kroppen(utan vatten)
steg 2. När hon accepterat det så stryker du först med slangen över kroppen och sätter på vattnet(för att vänja de vi ljudet om de reagerar på det) stäng sedan av vattnet och stryk med slangen över henne.
steg 3. Stryk med slangen över kroppen och spola sedan försiktigt av hovarna. Stryk slangen över henne.
steg fyra. Stryk men slangen på kroppen(före och efter) börja med liiiten vattenstråle och spola sedan försiktigt av benen.
Steg 5. Gå sedan längre och längre upp. Räcker med ett ben eller en hov. Bara hon accepterar det.

Verkar kanske lite långsökt men det funkar :D

Kan vara slangen hon är rädd för. Min förra var jätterädd för slangen, han såg den som en orm =(

Jag vet inte hur det har varit för dig , men min ponny tyckte att det var mindre läskigt att få vatten på ryggen än på benen . Och det var också mindre läskigt med en normal stråle istället för en fjuttfjutt :)

haha då var visst våra hästar tvärtemot varamdra :D

Hästen blir minst rädd om man börjar spola på ena bogbladet, om det är vattnet som nu är problemet, och inte slangen.

Vet inte om mitt inlägg om rädda hästar missuppfattades, men det är just sådana här "problem" som man löser enklast genom att börja i höjd med manken. Se till att slangen om den lígger på marken är i line med manken och att du har slang nog att röra den utan att det som ligger på marken rör sig, dvs ha lite extra slang i handen. Börja spola försiktigt på manken, vattnet som rinner längs med frambenet brukar irritera ungefär som flugor, spola då så benet blir blött då slutar det att kittlas. När hästen står lugnt så kan du börja flytta strålen bakåt och framåt växelvis. Strålen ska givetvis vara mjuk, och inte för kall. Om hästen är mycket orolig så ta då hellre hink och svamp. Lycka till

nej, man börjar inte spola rädd häst på manken.
Bästa sättet att få den att rycka sig loss.

Massor me tips.. ska försöka använda mig av bara slangen å smeka henne me den så hon ser att den inte e farlig.. å sen använda vatten de verkar låta vettigast...

Min häst var inte direkt rädd för slangen utan hon bara ville inte.

Tillslut fick jag nog och blötte ner hela golvet och eftersom hon inga skor hade vart de rätt halt för henne;) .
Band upp henne runt en påle och så duschade jag benen och hon fick hoppa studsa och fara bäst hon ville.
Hon satte sig 2 ggr på rumpan men sen insåg hon att inget hjälpte..
Hon blängde på mig och hon tog världens största /djupaste suck vilade på ett bakben och där stod hon...blickstilla.
och har gjort så sedan denna dagen.:D

Idag kan man ha henne lös.

Ibalnd behöver man vara lite "tuff" för att snabbt få en häst att inse okej fan de här var ju inge farligt=)

Viktigt är att man inte blir arg och skäller på hästen.. låt den hoppa och fara om den vill medans man duschar den inser fort att fan vad jobbigt detta var bäst å stå still.För min häst tog de 2 minuter att fatta de=)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 536
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 322
Senast: Reville
·
Hemmet Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 677
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel