Vatten på vintern

E

ettas

Vi har just köpt en kaninunge till dottern. Efter som pappa i huset är allergisk mot pälsdjur, kommer kaninen alltid att bo utomhus. Vad jag funderar på är hur gör ni som har utekaniner med vatten under vinterhalvåret? JAg antar att vattenflaskan inte funkar när det är minusgrader ute..... Är det varmvatten i en skål som gäller eller finns det några bra tips om hur man löser detta på ett smart sätt?

Sv: Vatten på vintern

Jag byter morgon och kväll till ljummet vatten(inte kallt/inte varmt för det kräver energi från kroppen att ändra det till rätt temperatur.) Använder vanliga plastskålar som hängs på gallret, bara att dunka dem två-tre gånger mot något så brukar isen släppa.

ger min i skål, typ hund skål.
byter minst en gång om dan två om jag har möjlighet!
men även om det fryser slickar dom gladeligen på isen, så det går ingen större nöd på dem.

Prova att lägga någonting som flyter i vattnet, så som man gör med hästar på vintern. då finns det alltid ett isfritt hål.

Har alltid flera flaskor av modell STÖRRE att tillgå på vintern så att man kan byta flera gånger om dan när det blir riktigt kallt, det tar ju även ett tag för de att tina när de har fryst till, å ju större flska ju längre tid innan de fryser.

Man ska inte ha varmt vatten det fryser snabbare än kallt eftersom det kalla innehåller mer syre. Det låter jättekonstigt men är faktiskt så :) Jag hade flaskor till mina som jag bytte flera ggr om dagen. Men hade jag inte tvingats avliva dem så hade jag nog skaffat skålar till dem istället.

Man MÅSTE ge vatten MINST två ggr/dag på vintern om det fryser. Själv ger jag på morgonen innan jobbet, på eftermiddan efter jobbet och sen innan jag går och lägger mig. Ett tips är att ha dubbla vattenskålar så att man hela tiden kan byta, alltså en hänger i buren och en är inne, när man tar ut en ny tar man in den frusna osv.

Vi har stora falskor till våra kaniner som vi byter några gånger/dag.

En del av er säger, att ni har vatten i vattenflaskor på vintern. Det hade jag min första vinter med utekanin, och när vattnet i flaskan fryser, så spricker flaskan ofta...
Så om man vill undvika att köpa mängder med vattenflaskor, så kan man ha det i en skål (rekommenderas).

Det är oxå extra viktigt att kaninen får mycket halm på vintern, så att den kan hålla värmen och boa med!

Lycka till med er kanin!!

Jag har haft utekaniner i 7 år ungefär (och kaniner inne i över 13 år) och EN flaska har spruckigt, och det berodde på att jag råkade sätta ner flaskan i för varmt vatten när jag skulle tina den.
Och då hade jag ändå rätt många flaskor som kan spricka... Ungefär 30 stycken.

Så där har du lite fel tycker jag.

En av mina grannar hade en raggsocka på vattenflaskan. Vet inte vad syftet var, men det kanske hjälper att isolera vattenflaskan mot kyla?

Så länge man inte fyller vattenflaskan helt full så spricker den inte, har inte haft en enda som spruckit under fem vintrar och då talar vi även om riktig norrländsk vinter. Däremot kan korken lätt spricka om man tappar flaskan i marken när den är frusen, men det är ju en annan sak.

Jag använde keramikskålar(typ sånna för hundar).
Jag hade ljummet vatten,lite åt det kalla hållet och fick byta både på morgon och kväll.
Det fungerade bra.

Som flera andra använder jag flaskor till kaninerna, sommar som vinter. Har väl förlorat ett par flaskor genom att locket spruckit när jag tappat ett fruset lock i marken.

En lite dum fråga kanske, men fryser inte den där "kulan" som är i flaskan (som de slickar på) när det blir så kallt .. Kan de inte fastna med tungan då? :angel:

Jo, kulan inne i metallröret fryser lååååångt innan resten av vattnet i flaskan har gjort det! Och när den frusit fast så får kaninen inte ut något vatten ändå... Plastskål, typ hundskål, är det bästa. Och byta morgon och kväll, som många sagt här.

Men det måste ju vara pipen som fryser först, och det måste ju vara samma oavsett flaskstorlek. Dessutom är ju pipen av metall, och fryser nog fast väldigt fort.
Och om kaninen slickar på den kanske den kan frysa fast tungan som vi, om vi slickar på metall i minuskrader?
Jag skulle nog satsa på skål.

Ska ni ha kaninen ensam ute i buren? Kaniner är ju väldigt sociala..

Senast ändrad:

dom spricker ja om man fyller dom full, men han man bara hälften i dom så spricker dom inte..

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag vill ha lite tips från er som är mer vana vid långa utevistelser på vintern ute på vischan med bebis. Jag har tänkt ta med min då 5...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 232
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 734
Senast: TygerTyger
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama