Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

förmänskligar hästarna för att man ger dom vatten? Ger du inte dina hö heller du då?

Varför går du hela tiden bort från ämnet?

Varken hö eller djursex påverkar hästens förmåga att lagra vatten.
Den förmågan är mycket bra och det som avgör hur ofta de behöver dricka.
Deras stora tarmsystem kan lagra stora mänder vatten blandat med grovfodret så man kan inte jämföra deras dryckesvanor med våra då vi är allätare och inte lagrar vatten på samma vis.

Om hästarna bara får fylla på med så mycket vatten som de behöver efter varje måltid så att grovfodersoppan i tarmarna är blöt, så klarar de sig utmärkt utan vatten till nästa utfordingstillfälle.

Det spelar väl ingen roll vad lagen säger??!?jag älskar mina hästar och vill inte att dom ska gå törstiga hela dagen..flera av dom dricker direkt när dom kommer ut på morgonen även fast dom har vatten inne oxå. Känns onödigt att riskera kolik och annat bara för att man är lat!

*KL*

Hmmmm, jag ser att många skriver att de fyller med varmvatten osv. så jag kan inte låta bli att nämna det här för hästarnas bästa :)

Ni vet väl att varmvatten fryser snabbare än kallvatten?

Jag vet att det låter helt orimligt men det är faktiskt sant!
Anledningen verkar vara att det i varmvatten finns mycket mer luft i form av små, små bubblor och den luften kyls ned mycket snabbare än vatten.

Vi behöver inte diskutera detta faktum närmare utan vi kan säga som så att prova hemma i frysen om ni inte tror mig, vi tar alltid varmvatten när vi har bråttom att få till istärningar numera ;)

// M

Vad skulle hästar annars äta? Den regeln gäller året om.

Studier på att hästar dricker 2 ggr/dag är väl i vilt tillstånd på bete? Eller har jag fel?

Andra studier har ju som jag skrev visat att hästar dricker (mer iaf) i samband med intag av torrt grovfoder (hö iaf) och att de vid tillgång till vatten då löper minskad risk att få kolik/foderstrupsförstoppning.

Dvs det är inte applicerbart att säga att hästen bara behöver vattnas 2 ggr/dygn om man fodrar med hö vid fler tillfällen än vattningstillfällena.

Rätta mig om jag har fel, jag läser mycket men lägger inte källor på minnet så jag kan inte kolla upp det.

Om hästarna bara får fylla på med så mycket vatten som de behöver efter varje måltid så att grovfodersoppan i tarmarna är blöt, så klarar de sig utmärkt utan vatten till nästa utfordingstillfälle.

Alltså behöver de vattnas så länge de har tillgång på grovfoder - förhoppningsvis oftare än 2 ggr/dag i sve? Eller?

*KL*

Hmmmm, jag ser att många skriver att de fyller med varmvatten osv. så jag kan inte låta bli att nämna det här för hästarnas bästa :)

Jag vet att det låter helt orimligt men det är faktiskt sant!
Anledningen verkar vara att det i varmvatten finns mycket mer luft i form av små, små bubblor och den luften kyls ned mycket snabbare än vatten.

Vi behöver inte diskutera detta faktum närmare utan vi kan säga som så att prova hemma i frysen om ni inte tror mig, vi tar alltid varmvatten när vi har bråttom att få till istärningar numera ;)

// M

Inressant! Men hur kyls luften i bubblorna ned om det omgivande vattnet fortf är varmt? Och om vattnet runt om är kallt - förutsättning för att kyla bubblorna väl (handlar ju inte om uppvärmning med UV eller nåt) så löses ju gasen ut i vattnet igen - innan luften kyls ned i bubblan så löser den sig i vattnet - ingen kylande luft i bubblan.

Jag är väldigt intresserad :D

Det stämmer att varmvatten fryser fortare..Det är något med ytspnningen oxå..vet inte hur det fungerar rent praktiskt men testa så ser ni..det är så..

Är det inte snarare så att att så mycket mer vatten dunstar bort när det är varmt, och avdunstning (förångning) kräver välidgt mycket värmeenergi som tas från vattnet = avkylt. Med endast liten skillnad i temperatur mellan vattnet och omgivningen dunstar en mindre mängd vatten. Skulle jag tro.
:)

*kl*

Hos oss hinner det max bli en tunn ishinna innan hinken byts ut mot en nyfylld. Det är sällan det blir riktigt kallt här i söder :)

*KL*

// M

Jag har hört det där förut så jag var tvungen att testa.... hur jag än testade så frös i alla fall det kalla vattnet fortare än det kokade vattnet.... :grin:
Det får vara hur vetenskapligt det vill, verkligheten tycks visa något annat...

Till TS

Vi har hästarna på lösdrift och därmet vatten i hagen, även om de inte stod på lösdrift ser jag det som en självklarhet att de ska ha fri tillgång till vatten.

På tidigare stall fanns uppvärmda självpåfyllande vattenkoppar, men som alla vattenkoppar fylls de för långsamt så hästarna sörplade gärna i sig en hink då tillfälle gavs. Därför är min önskan att han en Thermobar... en självpåfyllande Thermobar... :D

finns flera olika teorier om det.

vi vattnar inte i hagen. Hästarna är ute 9-15 ungefär och får klara sig utan. Vi har ingen möjlighet att ha vatten i hagarna och
hästarna mår finfint ändå.

*KL*

Som sagt så vet jag inte ett dugg mer än det jag skrev. :p

När vi tar det varmaste vattnet, som är rejält hett, ur vattenkranen hemma så fryser det snabbare till lika stora isbitar som det kalla, fast snabbare då förstås. Jag vet ju inte varför men det bara är så. :)

// M

Jag har hört det där förut så jag var tvungen att testa.... hur jag än testade så frös i alla fall det kalla vattnet fortare än det kokade vattnet.... :grin:
Det får vara hur vetenskapligt det vill, verkligheten tycks visa något annat...

Vi testade oxå med samma resultat. Ngt jag ska ta upp med mina föreläsare vid tillfälle.

Vi fyller vatten hinken på morgonen när de släpps ut så har de vatten på samma ställe där de har mat, sen så finns det rinnande vatten i hagen som det kan dricka om de går längre bort.
vatten är viktigare än mat enligt mig, (dock har våra hästar fri tillgång på både mat och vatten)

Kul är att vi till våren förmodligen ska få uppvärmda vattenkoppar i alla hagar!

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl samma sak, finns så mycket inom hästvärlden som det borde vara lagar på. Så om nu sex med djur skulle vara skadligt (som det nu är) borde det ju också vara en lag på det.

Du får göra som du vill med dina hästar, mina ska iaf ha 24/7 dygnet. Jag är inte en lat hästmänniska utan dem är lika mycket värd vatten som jag.

Vadå går i från ämnet? Förmänsligar man sina hästar genom att vattna dem, isf borde man förmänskliga genom att ge mat och osv.

Vadå går i från ämnet? Förmänsligar man sina hästar genom att vattna dem, isf borde man förmänskliga genom att ge mat och osv.

Poängen de försöker få fram är att hästar HAR inte samma behov av att dricka mer eller mindre kontinuerligt som människan har. Det ÄR skillnad. Men självklart är det ju positivt att de har tillgång till vatten hela tiden!

Med maten är vi ju ganska lika hästen på viset att vi har liten magsäck och behöver äta regelbundet och ofta även om hästen dessutom har sitt tuggbehov att tillfredsställa. Men vad gäller "utfodringstillfällen" är vi ju typ lika, vilket vi INTE är vad gäller vattning.

Har provat med att lägga i 3 petflaskor fyllda(3/4) med varmvatten i vattentunnan på kvällen till lösdriftshästarna och blev glad på morgonen då jag såg att det bara va en tunn hinna is i tunnan,det va -11,5 igår kväll så det funkar bra.
Dem cirkulerar ju så det går saktare att frysa ner vattnet då.
Läste att någon la i tennisbollar i vattnet men hade inga hemma så vi testade med flaskorna istället och det va ju super.
Bra tips!!!:banana::bump::banana:

Har provat med att lägga i 3 petflaskor fyllda(3/4) med varmvatten i vattentunnan på kvällen till lösdriftshästarna och blev glad på morgonen då jag såg att det bara va en tunn hinna is i tunnan,det va -11,5 igår kväll så det funkar bra.
Dem cirkulerar ju så det går saktare att frysa ner vattnet då.
Läste att någon la i tennisbollar i vattnet men hade inga hemma så vi testade med flaskorna istället och det va ju super.
Bra tips!!!:banana::bump::banana:

Ville bara tillägga att våra hästar har alltid vatten i hagen,vet många fall nyligen då hästar fått kolik pga uttorkning så det är ju onödigt att chansa.
Man får väl bära hinkar till dem isåfall.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur