Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

Jag har byggt isolering kring 2 stora blå tunnor som jag har vatten i...ibland blir det en skorpa överst men den tar dom hål på själva.Sen fyller jag på med vatten och tar bort all is minst en gång om dagen och vid behov fyller jag på med varmvatten.Dom går på lösdrift.

Jag tycker att man bör ge sina hästar vatten oavsett väderlek i hagen för allt går att lösa..bara man har lite vilja och ideer.

Detta är ju egentligen förj*vligt. Jag hade inte tyckt det vore OK att mina hästar bara fick vatten två gånge per dygn. Ibland undrar man hur lagstiftarna tänker (inte tänker).

Om det hade varit skadligt för hästarna att inte få dricka fler än två gånger per dygn så hade det säkert varit lagstadgat angående vatten, det kan man vara så säker på.

*KL*

Har turen att husera mina hästar hos en kompis och hon har en Thermobar som funkar jättebra! :)

Hästarna (2 + "½") dricker nog minst 15-20 liter varje dag skulle jag tro. När det var som kallast nu (22 minus) gick de liksom och värmde upp sig genom att dricka väldigt ofta men bara lite i taget, särskilt när de åt hösilage.

Hörde förresten att både djur och människor gör av med enorma mängder vätska när det är kallt och därmed torrt. Det är mycket torrare på vintern när det är extra kallt än på sommaren i luften och det behöver man kompensera genom att dricka extra mycket.

// M

Senast ändrad av en moderator:

Våra hästar går på lösdrift så dom har vatten i hagen, har Thermobar. Vattnet fryser inte hur kallt det än är och om man inte har på värmen så tar hästarna sönder isen själva. Om man inte har hunnit fylla vatten så äter dom snö. Har garage alldeles brevid så man kan dra slang och fylla vatten eller så får man bära hinkar om det har frysit i slangen :)

Om det hade varit skadligt för hästarna att inte få dricka fler än två gånger per dygn så hade det säkert varit lagstadgat angående vatten, det kan man vara så säker på.

Du har så rätt i vad du säger. Men det grundar väl sig inte på höätande hästar (som äter hö under tiden utan avtten alltså)? För där har man ju visat att hästen löper större risk för kolik utan tillgång på vatten och att den dricker i samband med intag av såpasss torrt grovfoder.

Jag har inte under 10 - särskilt ofta men nu när jag hade det ett tag så var det bara att ge dom ofta ute i hagarna.När jag jobbar så ger jag dom ganska mycket på morgonen i tunnorna och oftast så slår dom hål på isen själva efter hand uder dagen. sen får dom mer när jag kommer hem igen.har själv sett hästar som fått kolik av att äta snö istället för att dricka..inte bra.Dessutom anser jag att hästar ska vara ute länge på dygnet.Mina står inne max 10 timmar på natten..oftast runt åtta.men dom har stora kuperade hagar oxå och fri tillgång på hö

Det finns ju ingen lag om att man inte får ha sex med djur heller så och det förkommer ju och är förjävligt, hästen ska ha vatten 24/7

Senast ändrad av en moderator:

Vi har vatten ute. Fylls/byts under dagen om det frusit. Har oftast bara ett par hinkar när det är riktigt kallt.

*Knapplån*

För det mesta så har jag naturligt vatten i mina hagar.
Men nu så finns ingen snö så källorna till mina bäckar har frusit.
Då så vattnar vi hästarna när vi vet att de dricker.
Och de dricker efter maten.
3 gånger om dagen.
Nu så äter de ensilage så maten är inte lika torr som hö vilket ju är en fördel.
Det finnns oftast kvar vatten mellan påfyllningarna men inte alltid.

Jag upptäckte att jag genom att vattna kontrollerat plötsligt visste hur alla hästarna hade druckit.
Och det var ju bra att veta.
Det vet jag inte när vattnet rinner i diket.

förmänskligar hästarna för att man ger dom vatten? Ger du inte dina hö heller du då?

Jag ska göra ett eget "kar" i sommar när jag är långledig....:D

Har kommit på hur jag ska göra, men vet ju inte om det kommer att funka, men det återstår att se till nästa vinter.

Men tillsvidare denna vinter fortsätter jag att fylla på vatten på morgonen innan jag åker till jobbet och lägger i 2 st stora petflaskor som är fyllda med varmt vatten.
Sen kommer mina hästar in vid 16.00 tiden när det är som kallast så att dem får dricka.

Men jag tänkte på en annan sak med tanke på vatten.....

hur många dagar klarar sig hästar helt utan vatten?
Jag vet två hästar i närheten som nog inte får vatten alls nu när det är kallt då deras vatten fryser. Och dem går på lösdrift...:eek:

Bara en undrar, jag kan inte säga att det är så men om så är fallet så är det djurplågeri.....

Jag har byggt isolering kring 2 stora blå tunnor som jag har vatten i...ibland blir det en skorpa överst men den tar dom hål på själva.Sen fyller jag på med vatten och tar bort all is minst en gång om dagen och vid behov fyller jag på med varmvatten.Dom går på lösdrift.

Jag tycker att man bör ge sina hästar vatten oavsett väderlek i hagen för allt går att lösa..bara man har lite vilja och ideer.

Kan du inte lägga in någon bild på dina tunnor....:idea:

Men det grundar väl sig inte på höätande hästar (som äter hö under tiden utan avtten alltså)? För där har man ju visat att hästen löper större risk för kolik utan tillgång på vatten och att den dricker i samband med intag av såpasss torrt grovfoder.

Vad skulle hästar annars äta? Den regeln gäller året om.

förmänskligar hästarna för att man ger dom vatten? Ger du inte dina hö heller du då?

Jag förmänskligar inte mina hästar, så därför ger jag dem hö (om jag förmänskligat dem hade jag inte gjort det eftersom människor inte tycker om att äta hö).

Jag tror att många människor är så vana vid att alltid ha nära till vatten (tänk bara på alla de som springer runt med sina halvliters petflaskor och tar en slurk i tid och otid) att de därmed tror att hästarna har ett behov att också ständigt ha tillgång till vatten.

Slutligen, mina hästar har vatten i hagen. En källa med klart friskt vatten som aldrig sinar eller fryser. Men om de inte hade haft det hade jag nog ställt ut vatten på morgonen och så hade de fått klara sig på det - jag hade inte kört hem mitt på dagen för att fylla på.

Senast ändrad:

Bara lite nyfiken, hur gör ni med vatten till hästarna i denna kalla årstid?
Har sett många hagar utan vatten, så undrar hur ni gör?

Mvh

i vårat stall. har vi ett eger gjort kar. Med frigolit funkar inte alls bra :P man måste hela tiden göra sönder isen och fylla på med varmvatten. men det är bättre en inget. hellre det en att hästen går i hagen utan vatten :D

*kl*

Ang vattentunnor. Vi har gjort det väldigt enkelt och i mitt tycke lika bra som TB.
Sj-pall med två kragar, fyll upp med cellplast skivor(byggskivor i frigolit), skär ut hål för plastkar, vi har biltemas 120l, och tryck ner karet.

Sen har jag en värmekabel som jag fäst i botten, tar nästan ingen ström alls.

Har turen att ha hagen nära huset så jag fyller på med ljummet vatten från slang då jag har varmvatten i utkastet.:banana:

Sen har jag en värmekabel som jag fäst i botten, tar nästan ingen ström alls.
Jag hoppas att du använder 12V.
230V är nämligen förbjudet att ha tillsammans med hästar.
Hästar är mycket känsliga för elektricitet så 230V är farligare än vattning bara några ggr/dag.

Har turen att ha hagen nära huset så jag fyller på med ljummet vatten från slang då jag har varmvatten i utkastet.
Det är inte heller bra att göra så.
Varmvatten från vattenkranen löser ut fällningar från t.ex. VV-beredaren och ledningarna och kan på så vis t.ex. kopparförgifta hästarna.

Slutligen, mina hästar har vatten i hagen. En källa med klart friskt vatten som aldrig sinar eller fryser.

Vilken lyx.
Jag skulle faktiskt kunna köpa en gård bara för den tillgången.
Som enda argument även om både hus och stall saknades eller var ruckel.

Att slippa böka med vattnet oavsett årstid - alldeles underbart.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka