Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

Sambon fällde kommentaren igår "Hur sjutton gör norrlänningarna" :D O så kom vi fram till att en uppvärmd thermobar kanske vore en investering för framtiden...

Jag skulle hellre rekommendera en eluppvärmd "automatisk" vattenkopp (flottörmodell) istället för thermobar.
Den blir inte skitig på samma sätt och påfyllningen sker ju automatiskt.

Vi har rätt kallt där vi bor, har hästarna på lösdrift och sällan eller aldrig problem med vattnet.
Vi gör också så att vi stängslar in en pyttebit av vinterhagen (där vi har vattenkopparna) och får på så vis vatten till sommarhagarna under betessäsongen.

Aldrig mer fylla vatten!!!:banana:

*kl*

vi bär ut vatten flera gånger om dagen. jag tycker inte det räcker att bara dricka om natten.

vi vattnar alla hästarna i hink även inne, och där har de dubbla hinkar nu under vintern och det är fortfarande kvar lite vatten hos alla hästar på morgonen.

Det är ett åbäke detta med vatten när det är minusgrader och man jobbar under dagen...

Till nästa vinter ska jag köpa eller bygga ngn lösning som är mer hållbar!

Ni som har byggt egna varianter, vad har ni använt? *nyfiken*

Kan inte få fram el till hagen som det är nu, så lösningar utan el välkomnas...

Jag håller med om att det är bökigt med vattnet. Men vad gör man inte som sagt för sina älskade vänner.
Mina hästar går på lösdrift (islandshästar) och har därför vatten i hagen oavsett väder och årstid. Stohagen ligger precis vid stallet, så dit är bara att dra ut vattenslangen och fylla på, ca 1 gång om dagen. Men nu när det har varit många minus blev det att bära vatten i hinkar istället... Idag har 6 hinkar á 20 liter burits ut i hagen...
Till pojkhagen har jag en liten bit... Så dit får man dra dunkar med säckärran. Det blir att fylla på ca 1-2ggr per dag.. Brukar passa på när jag ändå går dit och fodrar.
Vi har pratat om att köpa termobar... Blir troligtvis så till nästa vinter då vi kommer ha alla hästar i samma hage och kan ha vattnet vid stallet.

Boeror väl på hur länge hästen är ute/aktiveras.

Eller vad räknar du till nattetid?

Enligt lag behöver de inte ha tillgång på nätterna heller,
utan de ska vattnas morgon och kväll/ 2 ggr per dygn.

Detta är ju egentligen förj*vligt. Jag hade inte tyckt det vore OK att mina hästar bara fick vatten två gånge per dygn. Ibland undrar man hur lagstiftarna tänker (inte tänker).

Hur vet du vem/vilka av de tio hästarna som druckit?

Får de skriva på ett papper vem och hur mkt de dricker?

Du kan omöjligt veta hur mkt hästen druckit om den inte går själv.

Tusen tack för underbart förslag om hur jag ska hålla koll på vem som drucikt *noterar; kom ihåg att lägga ut block vid vattenkaret*.

Ska ta en titt vart de åtta hästar jag inte sett tidigare hållt hus också...

Nej, men alvarligt... Jag har två hästar. Varav den ena en liten ponny och den andra en häst. Vet hur mycket de dricker i normal fall, och hur mycket den ena respektive den andra dricker. Inte troligt att den lilla börjar dricka 10 ggr så mkt som vanligt plötsligt. Och märks om den stora inte drucikt alls. Sen ser jag dem så pass många ggr/dag (ser dem från huset) så har rätt bra koll. Och vet vilka rutiner de har, när de dricker mest. Så jag ser det inte som något enormt problem att jag inte vet på halvlitern hit eller dit vem som druckit.

Kånkar vatten på morgorna. Vattnet är då lite ljummet och under dagen går jag och spräcker hinnan som blir (2 gånger om dagen). Så att vattnet inte fryser under dagen.

För mig är det en SJÄLVKLARHET att hästarna ska ha tillgång till vatten i hagarna, alla årstider. Att det sen är ett litet elände att hålla vattnet isfritt det är en annan historia:( Fyller på nytt vatten varje dag i hoarna, slangar i varmt vatten, tar bort den is som hunnit bildas till lunchen. I går sprack den ena av hoarna:mad: så det är inte optimalt att hålla på o slanga i varmvatten, det blir väldiga spänningar och t o m de annars tåliga murarbaljorna spricker ibland!

Vill införskaffa en sån där Thermobar men de är rätt dyra har jag för mig så jag har inte riktigt tagit tag i det där ännu, till nästa vinter blir det en sån i a f.

Väldigt många som inte ger sina hästar vatten bara för att det är minusgrader ute ? Konstigt tycker jag. I alla fall om man har hästarna ute hela dagen. Våra hästar älskar det ljumna vattnet de får i hagarna och dricker inte mindre nu är när det är varmt. Har man inte varmvatten i stallet kan man köpa en vattenkokare.....

Jag struntar i att ens bry mej om att försöka fylla på vatten ute i hagen. Erbjuder hästarna vatten när jag är där och det gör de andra i stallet också. Så hästarna klarar sej bra ändå.

KL

Hästarna i vinterhagarna garanteras inte vatten i hagen, nu när det är så kallt.
Insläpparen bryter isen och slänger ur karen, men det hinner ju frysa till morgonen.. hinner inte utsläpparen så kan dom mycket väl bli utan..
Dessa hästar går ute ca 6 timmar, så dom dricker ordentligt när dom kommer in (om nu inte vattenkopparna frusit..).

Hästarna uppe vid stallet får vatten i hinkar.
Jag ger alltid min häst ljummet betforvatten i hagen när jag kommer till stallet.
Hon dricker minst 10-15 liter när jag är där, sen lämnar jag en hink och slänger ut hö (hon har kommit på tjusningen att äta hö och dricka samtidigt :D).
Här i stallet kan jag inte tänka mig att någon häst förutom min får i sig ordentligt med vatten..

Tycker det är rent av förjävligt folk som skiter i att ge sina hästar vatten pga det frusit i hinken då får man göra sönder isen & fylla på nytt vid utsläppet.
I mitt stall har vi uppvärmda vattenkoppar ute så dom alltid har tillgång till vatten tycker jag fler kunde invenstera

Vi ger inte hästarna som går ute ca 3,5-7 tim/dag vatten i hagarna när det fryser. Det är praktiska problem som styr... 18 hästar som vattnet körs ut i vatten tunna med, fungerar inte vid minusgrader, tunnan tar minst 4 timmar att fylla med slang, slangarna fryser vid minusgrader...

Men hästarna får lunch hö ute och under 15 år har dett fungerat utan större problem. Dom har vatten kppar inne, samt en del har utöver detta även hinkar i boxarna för att säkra upp att dom dricker ordentligt.

Jag hade naturligtvis om det var ekonomiskt och praktiskt genomförbart önskat terombar till dessa 18 hästar... men eftersom de flesta går enskilt i hagarna så är det oekonomiskt försvarbart i ett inackorderingsstall.

Jag har två hästar och har de senaste dagarna haft väldigt kallt här hemma .Ner mot -30 .jag gör som vanligt..kollar vatten i stallet vid frukost och fyller på ..sen bärs det ut vatten till hagen en hink på 20L med jummet vatten..byter ut denna vid lunch .sen har dom vatten inne sen vi insläpp och jag fyller även på om så behövs vid kvällsfodringen..mina går ute mellan 08.00 till 17.30 tiden.
Kort och gott så har mina fri tillgång på vatten oavsett väderlek.

Har man inte varmvatten i stallet kan man köpa en vattenkokare.....

Fungerar om man inte har 18-24 hästar... Vi tar hellre in hästarna tidigare dessa kalla dagar för att förhindra att även vattenkopparna inne och ev vattenledningarnma fryser sönder.

Som tur är så är det inte så här kallt många dagar per år här nere i södra sverige så att det brukar bli ett problem.

det tycker jag också, orkar man inte ge dem vatten eller försöka lösa det på något sett så kan man helt enkelt låta bli och ha häst.:bow:

Skulle aldrig låta hästarna gå utan vatten om dagarna bara för att det är vinter! Vi har som en stor doppvärmare som sitter på kanten av badkaret, funkar kanon! Upplever inte att dom dricker så mycket mindre om vintern, badkaret fyllas på varje dag.

Jag har min häst på lösdrift, vi har ett stort kar som fylls morgon och kväll samt rensas från is. När var och en av hästarna har druckit sig nöjda så fyller vi upp med lite ljummet vatten så de inte fryser direkt, sen går de och knackar hål på isen och dricker under dagen, sen fyller vi upp igen på kvällen. Jättehäftigt när man ser iskanten på sidan, ofta är det 5-6 st kanter från när de knackat hål och druckit lite.

Jag har fått en Thermobar av världens gulligaste mamma som jag är mycket nöjd med.

Mina går på lösdrift så bra tillgång till vatten är ett måste, vanlig vattenbalja har fungerat bra ner till cirkus -8. Sedan fryser det så det blir problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka