Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

Jag tyckte han drack lite ja, många säger att min dricker mindre på vintern, det är inte så konstigt om dom inte har vatten i hagen.

Ja, ibland är det inte roligt att ha häst. Men har infra värmare i boxarna, så vattnet fryser inte :)

Hur man bygger en? Nu ska byggare bob förklara :).
Har en doppvärmare, (en sån man har i akvariumen) och sen en sorkfälla, sen häver jag doppvärmaren i och i med kontakten, vipps så är det isfritt i hinken. Hästen skadar sig inte på den och det funkar super, kanske ska börja göra, så får ni beställa av mig :D

Nej absolut! Dem har ju tur som får vatten i huvudtaget, vissa får ju inte ens det :cry:. Jag själv vill att de alltid ska ha vatten.

Jag har små hinkar, knäcker isen när jag kommer till stallet.
Det är jobbigt med vattnet denna årstiden:cool:

Hästarna på lösdrift har plasttunnor inne i lösdriften som vi fyller morgon och kväll samt häller i varmvatten vid behov. De fryser i kanterna men inte helt.

Hästarna som går ute över dagen får hinkar med vatten morgon och lunch.

ja. Men uttorkning kommer ju sällan som en chock.

Jag tyckte han drack lite ja, många säger att min dricker mindre på vintern, det är inte så konstigt om dom inte har vatten i hagen.

Nej, och det är inte så konstigt att de dricker mindre på vintern eftersom eftersom de svettas mindre då än på sommaren.

Jag har inte koll på hur mycket mina dricker nu på vintern, eftersom vi har rinnande vatten i hagen. Inne har de 20-litershinkar i boxarna, men hinkarna är sällan helt tomma på morgonen.

Nej kanske inte, men enligt jordbruksverket så:
Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Nej de kanske de inte gör. Men de bör ändå ha vatten i hagen 24/7.

dom har inget vatten. har vattenkoppar i vanliga fall men dom är avstängda, men dom är bara ute 7 timmar och har ej hö i hagen så.

Enligt lag behöver de inte ha tillgång på nätterna heller, utan de ska vattnas morgon och kväll/ 2 ggr per dygn.

Helt riktigt. I mitten av 60-talet, när jag nyligen börjat rida, höll jag och några kompisar till i ett stall där det stod tre tävlingshästar och et gammalt russ. De hästarna hade inte ens en vattenhink i boxen, utan vatten tappades upp ett gjutet kar i stallgången. Dit ledde man sen den ena hästen efter den andra och de fick dricka till de var otörstiga. Det tog ganska lång tid att vattna dem, bortåt en halvtimma, eftersom man skulle vara säker på att de inte ville ha mer.
Denna procedur upprepades morgon och kväll. På somrarna hade de ett gammalt badkar i hagen, men inget vatten vintertid.
Detta var hästar som tävlades på SM- och EM-nivå i hoppning och fälttävlan. Jag "höll till" i det stallet i fem år och inte en enda gång drabbades någon av hästarna av kolik.

Att de bör ha är inte samma som ska.

Dessutom kan man omöjligt veta hur mkt hästen dricker i hagen.
De kanske inte dricker trots att de har vatten.

Uttorkning kan ju inte bero på att de inte har vatten dygnet runt.
Ofta är det ju nåt annat som är fel.

Men bör är inte detsamma som skall.
Om det vore farligt för hästarna att stå utan vatten i hagen vintertid så hade säkert den nu saligen insomnade Djurskyddsmyndigheten föreskrivit om det.

Jag vet då exakt hur mycket mina dricker i hagen. Jag vill ha koll.

Ja bara bör, men för hästens välbefinnande är det de bästa, men de tycker jag det.

förstår inte hysterin? bara för att det minns människor som vill hästarna sitt bästa genom att alltid ha vatten i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka