Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

Som sagt, jag vet inte hur mycket mina dricker eftersom de har en källa i hagen. Alltid friskt vatten - hela året, även när det är minusgrader.

Men, även om jag inte haft det utan vattnat i vattenkar så hade det varit svårt att veta vilken av hästarna som dricker 20 liter, vilken av dem som dricker 17 liter, 25 liter eller 2 liter :p

*Knapplån*

Mina hästar har vatten i hagen, tycker synd om de hästar som inte har ngt vatten även fast det är vintertid. Skulle ni vilja gå utan nåt att dricka en hel dag? Mitt sto dricker mkt vatten, och även om vattnet frusit så slickar hon på isen och får på så sätt i sig vatten ändå. Jag har hört att hästar har lättare för att få kolik om de inte har vatten "jämt" just för att de kastar i sig vattnet när de får det, är det kallt också så är risken ännu större för kolik.

Men, även om jag inte haft det utan vattnat i vattenkar så hade det varit svårt att veta vilken av hästarna som dricker 20 liter, vilken av dem som dricker 17 liter, 25 liter eller 2 liter :p

Så tänker jag oxå..

*kl*

Tycker även att tiden då de är utan vatten spelar roll..

Min är ute mellan 8 och 16.
Andra kanske har sina ute mellan 6 och 22, då är det en annan sak.
Då borde man kanske fundera ut en lösning för vatten.

Knapplån.
Jag känner till minst tre fall, av kolik anfall pg a att hästarna ej hade vatten i hagen..
Jag har fyra hästar själv + 1-3 träningshästar, och de dricker alla minst 15-20 l ute i hagen, om dagen. De är ute på vintern ca 9.30-20.00, och inne har de 20 l vatten i boxen som oftast är upp drucket på morgonen, alltså 35-40 l var och de är alltifrån russ till engelska fullblod.

Även om de klarar sig vad vi kan tycka, så är de törstiga för det är torrt ute..och blir törstiga när de äter hö.

Senast ändrad:

8 timmar utan vatten, är ganska lång tid, beroende på om hästen druckit precis innan eller inte.

Våra hästar är utan vatten i hagen från ca nov-april. Bor i norrbotten och det är heldagsjobb att fixa vatten till hästarna vintertid (om man inte har termobar). Det kan snöa hur mycket som helst, det är oftast omkring -12 till -15 vilket gör att vattnet fryser riktigt snabbt...

Äter silage så det är ju lite vätska i det...

Senast ändrad:

Att de bör ha är inte samma som ska.

Dessutom kan man omöjligt veta hur mkt hästen dricker i hagen.
De kanske inte dricker trots att de har vatten.

Uttorkning kan ju inte bero på att de inte har vatten dygnet runt.
Ofta är det ju nåt annat som är fel.

Det var det dummaste jag nånsin hört!
Mina tre hästar dricker (på lösdrift) minst 150liter per dygn .
Vi går ut minst tre ggr per dygn och fyller plasttunnor som rymmer 50liter ´vardera + två som rymmer 40 liter .
Jag vill aldrig se mina hästar utan vatten .
När det blir en ishinna så bankar dom hål på den själva med hovarna.
Även om jag ´nyss har fyllt vatten o kommer ner till dom av andra skäl följer dom alltid med till hinkarna o ser om det finns nytt varmt vatten ..
Japp mina får varmvatten att dricka när det är så här kallt ( 20 minus):p

Enligt studier av frigående hästar så dricker dom oftast en -två ggr per dygn.

Hästar som går i hage 6-8 timmar per dag, klarar sig utan vatten även om det är det mest optimala att dom Har vatten om dom skulle vilja dricka i samband med utfodring av grovfoder

Ser till att mina hästar alltid har fri tillgång på vatten MKT viktigt om man vill undvika kolik skulle aldrig förlita mig på enbart vattenkopp det är ju dessutom bevisat att det inte ger tillräckligt med vatten ofta(rinner för sakta).

*kl*

Fyller på vatten i hagen på morgonen, ca 50L, om det skulle behövas även på em.
Hästarna har hinkar i boxarna, är oftast vatten kvar på morgonen.

Jag fyller på med minst 20 l om dagen, nu när det är ganska många minus (15) så fyller stallägaren på på morgonen och jag när jag kommer dit.
Vill att det ska finnas vatten större delen av dygnet.

Inne har hon hink och dricker mellan 30-40 l mellan 20-09.

Ni som inte har vatten till era hästar ute, hur mycket dricker era per dygn då? Dricker de mycket nattetid eller?

Min häst dricker mer inne på nätterna. Hinken fylls på innan insläpp och sen får de mer vatten på kvällen. Hinken är ofta nästan tomma på morgonen, till skillnad från sommartid då är det ofta halva hinken som blir kvar.

Kunde dock inte fylla på vatten igår eftermiddag, slangen inne i stallet hade frusit och jag kunde inte få igång vattnet :eek: Så lät stallägaren ta det till kvällsfodringen istället. Är förhoppningsvis fixad nu.

Ja, jag köpte en termobar för två år sedan. Det bästa köp jag gjort tror jag. Funkar perfekt. Ingen ishinna ens när det var minus 20 som i natt.

Mina får en 20-liters hink på morgonen, jag har just nu ett varmblod, och två shettisar.
Den hinken är med varmvatten nu på vintern. Sen får shettisarna varsin 20 litershink (helt full) med vatten när dom går in på kvällen, varmblodet får två 20 liters hinkar.

Jag tycker att hästarna är mindre törstiga på vintern, har testat att ha mer vatten i hagen, men dom dricker inte det, det hinner bara frysa,
och jag har inte tid att springa och hämta vatten så mkt varje dag, och mina hästar klarar sig, vet flera hästar som mina kompisar har som bara får vatten i hagen, dom har haft så i 7 år till dom pållarna, och inte fått ett enda kolikanfall :bow: Dock tycker jag att dom iaf ska ha lite i hagen också..

Jag trodde alla gav sina hästar vatten när dom gick ute? men så var det tydligen inte. Hemma hos mig och över allt annars som jag har varit har hätarna hafft tillgång till vatten under sin utevisstelse. Visst är det meckigt när vattnet fryser jämmt. men jag brukar bära ut hinkar till hagen så blir det inte en hel stor bajlja som fryser under natten. Små frusna hinkar är mer lättskötta en den stora klummpiga 90 liters baljan som dom vanligvis har vatten i... Skulle däremot vilja ha en sån där termo till korna som går ute året om. Vart kan man köpa in en sådan??

*kl

Vad kostar en thermobar av minsta modellen, drar de mkt ström?
I hagen skulle vi nog inte få installera en sådan (stallägaren är inte världens mest sympatiska person, blir tom sur om man har en lampa för mkt då det kostar pengar med ström) men jag funderar på om det kan vara bra att ha inne i ett kallstall på vintern.

Min medryttarhäst står i ett kallstall och ibland då jag kommer dit på em så har vattenhinken frusit. Visserligen är det varmare på natten då alla häster står inne, och vattnet fryser nog under dagen då hästarna går ut. Men är det riktigt kallt så är det ändå minusgrader i stallet då hästarna är inne.

Hur löser andra med kallstall vattenfrågan?

Hästen har en 20 litershink med vatten inne, den är ibland nästan helt slut och ibland halvfull då jag kommer till stallet. Ingen av hästarna har vatten i hagen och de är ute från 7 till 14-16 beroende på väder och kyla.
Vattnet är, om det inte frusit, iskallt. Jag undrar om hästar tycker om iskallt vatten, jag har fått för mig att de vill ha vatten som är rumstempat? Det blir ju av naturliga skäl iskallt både ute och inne när man har kallstall så jag är lite orolig över att pållarna dricker för lite på vintrarna av den anledningen också. Visserligen äter de hösilage men det är har TS på 70% och är ju nästan lika torrt som hö...

Jag har köpt en thermobar till mina hästar och det här är andra vintern jag använder den. Det bästa köp jag gjort! Tidigare frös vattnet hela tiden och mina dagar bestod av att sparka loss is från hinkar både ute och inne kändes det som.
Nu är det en välsignelse att veta att de alltid har isfritt vatten i hagen hela dagen.

bortkommen:
Min är på 44 liter och kostade ca 2500 när jag köpte den tror jag (ser nu på hemsidan att den som jag har med 10 meter sladd kostar 3000 kr). Hur mycket ström den drar vet jag inte, tror kanske återförsäljaren sa 1 kr om dagen?? Absolut inte säker på den uppgiften. Finns väl info på hemsidan.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka