Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

finns många hästar som får kolik pga kallt vatten också.

bära hinkar till 15 hästar som står i hagar en bit bort skulle ta snudd på hela dagen.
hästar klarar sig fint utan vatten ett par timmar.

Alltså behöver de vattnas så länge de har tillgång på grovfoder - förhoppningsvis oftare än 2 ggr/dag i sve? Eller?

Det är lämpligt att de har tillgång till att dricka sig otörstiga i samband med utfodringen.
Efter det så dricker de oftast inte förrän efter nästa utfodring.
Vid fri tillgång på grovfoder så är kolikrisken lägre än vid få fodringar om dagen.
Och då så kan det räcka med att dricka 2ggr/dygn.

Man får ju försöka att ta reda på hästarnas drickvanor så att man kan vattna när de i vanliga fall själva väljer att dricka.
På det viset så kan man ju vattna några gånger per dag och hästarna kommer inte att veta att det inte finns vatten när de inte är törstiga.

Finns det studier som visar det?
Tycker iaf det är sjukt när inte hästarna har vatten i hagen, de dricker mycket när de äter hö. Såklart hästarna klarar sig ute utan vatten, men det är inte bra för dem.

Min häst går ute 8-15 utan vatten i hagen.
(vattenkopp finns i hagen men de stängs av på vintrarna)
Han får hö/hösilage i hagen när han går ut.

Jag har försökt ha vatten i hagen, dels drack han väldigt lite och dels var det väldigt svårt just med påfyllning och ta bort is eftersom han står inackorderad utanför stan, ca 10 min med bil/20-25 min med cykel/35 min gångavstånd från mig.

Han har både hink och vattenkopp inne, och verkar nöjd med det.
Aldrig törstig så han "kastar sig" över vattenhink eller kopp när han kommer in, utan brukar dricka mer efter någon/några timmar inne.

Inga hästar förutom lösdriften har vatten i hagen på vintrarna i detta inackorderingsstallet, just pga det bökiga med att släpa vatten till hagen och hålla borta isen. Så fort det inte är fruset är dock vattenkopparna igång.
Men lösdriften ligger i anslutning till stallet, så det är lättfixat.

:bow:thermobar i hagen:love:
och vattenhink i stallet

Studier på att hästar dricker 2 ggr/dag är väl i vilt tillstånd på bete? Eller har jag fel?

Andra studier har ju som jag skrev visat att hästar dricker (mer iaf) i samband med intag av torrt grovfoder (hö iaf) och att de vid tillgång till vatten då löper minskad risk att få kolik/foderstrupsförstoppning.

Dvs det är inte applicerbart att säga att hästen bara behöver vattnas 2 ggr/dygn om man fodrar med hö vid fler tillfällen än vattningstillfällena.

Några studier i ämnet har jag inte hört talas om. Men den svenska djurskyddslagen, som gäller i Sverige för svenska hästar säger att hästar ska ges möjlighet att dricka sig otörstiga två gånger per dygn. Lagen gäller året om, dvs även den tid på året då gräs inte finns utan hästarna måste äta hö.

Jag är, vilket jag skrivit tidigare i tråden, fullständigt övertygad om att Djurskyddsmyndigheten skulle lagstadgat om det vore så att hästar alltid ska ha tillgång till vatten.

Orkade inte läsa alla inlägg, men har thermobar både i hagen och i uteboxarna. Som många redan sagt dricker de nog en del ute när det är kallt, skulle aldrig lämna dem utan vatten! Tycker synd om de andra hästarna i stallet som äter både morgonmat och lunchen ute och inte ens vattnas...

Kan du inte lägga in någon bild på dina tunnor....:idea:

Okej...Här kommer min hemmagjorda lösning

25607884.jpg
[/url][/IMG]

Vi tog en bulkcontainer och skar av "toppen"på och ställde den på en lastpall som har halm under sig.
Icontainern la vi trasmattor i botten och sen plast från en hösilagebal som även fick gå upp utefter sidorna...sen pulade vi ner massa halm och överst la vi mattor igen för att halmen ska få ligga kvar och peppar peppar så har hästarna låtit bli mattorna...

Vi hade minus 18 grader som kallas för nån vecka sen och då vart det lite is på ovansidan i tunnorna men inte tjockt alls och dessa tunnor brukar annars ganska lätt bli bottenfrusna.

Det går säkert att utvecka denna sakn men den får funka för oss i år.

Vi har en 90 l Thermobar:love: till våra hästar som går på lösdrift (4 st). Funkar super för oss. Våra hästar dricker mycket även vintertid.

Mvh Tjalle

nu är det plusgrader här men imorse var de rent jävligt alltså rent ut sagt....jag bankade på karen som va totalt genomkrysta och lyckades ha sönder 2 skitdyrta och fina hinkar....sånt skit va så himla arg.
men så blev de tö på em, så himla typiskt...fast skötn men ja vill ju inte att snön ska försvinna ju.

Vi har en 90 l Thermobar:love: till våra hästar som går på lösdrift (4 st). Funkar super för oss. Våra hästar dricker mycket även vintertid.

Mvh Tjalle

är den rund då eller? når en minishettis upp till en sån?
hur ofta måste ni fylla på när det bara är 90liter och 4 hästar?

Den var inte så dum du.
Jag skulle nog ställa bulkcontainern direkt på marken.
För att på så vis få jordvärme.
Om man hindrar tjälen att gå ner i marken så värmer marken vattnet underifrån sedan.
Så det gäller att inte flytta vattenkaret eller låta det bli tomt.

Vänd hinkarna up-och-ned i stället.
Och så häller du kokhett vatten på dem så trillar isen ut utan att hinkarna går sönder.
Jag använder en vattenkokare eller en termos för detta.

men du måste ju göra skillnad på hästar som går ute 15 timmar och våra som går ute 6-7 timmar!

Våra får lunchhö i hagen, ca 2 kg. Dock ger vi silage så de får i sig mer vätska än om de ätit hö.
Och nej, ingen kastar sig på vattenkoppen när de kommer in.

*KL*

Sååå avundsjuk på dem som svarat i tråden som har thermo-bars. Efter att ha blivit elektrifierad efter att fyllt på vatten till mina hästar så VILL jag så INNERLIGT ha en thermobar, men jag är fattig student så det får vänta :)

Våra hästar går på lösdrift med fri tillgång på hö. De får nytt vatten 2ggr per dag & vi försöker tina upp det andra ngn gång per dag genom att hälla på varmt vatten.
tycker dock att två gånger per dag tycks räcka för att hästarna ska vara nöjda. Det är ingen trängsel vid vattenkaret då det fylls på.
Iof har hästarna även en liten bäck genom hagen men jag har inte sett dem nyttja den.

Man ska nog akta sig för att förmänskliga djur som setts här i tråden. I vilt tillstånd får de ju vackert klara sig på det vatten de lyckas hitta så nog är de anpassade för att klara sig en stund utan vatten, det tror jag.

Undrar förövrigt om det finns några vetenskapliga belägg för att kallt vatten skulle leda till kolik?

Den var inte så dum du.
Jag skulle nog ställa bulkcontainern direkt på marken.
För att på så vis få jordvärme.
Om man hindrar tjälen att gå ner i marken så värmer marken vattnet underifrån sedan.
Så det gäller att inte flytta vattenkaret eller låta det bli tomt.

Åh tack..så långt tänkte ju inte jag...måste prova.Nu är det iofs plusgrader ute men det komemr säkerligen en köldknäpp igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka