Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

Okej...Här kommer min hemmagjorda lösning

25607884.jpg
[/url][/IMG]

Vi tog en bulkcontainer och skar av "toppen"på och ställde den på en lastpall som har halm under sig.
Icontainern la vi trasmattor i botten och sen plast från en hösilagebal som även fick gå upp utefter sidorna...sen pulade vi ner massa halm och överst la vi mattor igen för att halmen ska få ligga kvar och peppar peppar så har hästarna låtit bli mattorna...

Vi hade minus 18 grader som kallas för nån vecka sen och då vart det lite is på ovansidan i tunnorna men inte tjockt alls och dessa tunnor brukar annars ganska lätt bli bottenfrusna.

Det går säkert att utvecka denna sakn men den får funka för oss i år.

Wow Smart! Var inne på samma linje som dig....Ska gå på det i sommar när jag är långledig...Kommer att lägga in bilder då i sommar..:idea:

Den som väntar.......:d:p:idea::bump:

Men jag tänkte på en annan sak med tanke på vatten.....

hur många dagar klarar sig hästar helt utan vatten?
Jag vet två hästar i närheten som nog inte får vatten alls nu när det är kallt då deras vatten fryser. Och dem går på lösdrift...

Bara en undrar, jag kan inte säga att det är så men om så är fallet så är det djurplågeri.....(tycker jag..):cool:

När det blir minusgrader ute så fylls det inte på något vatten till hästarna i hagen. men å andra sidan är de inte ute så länge heller. Går ut vid 9 tiden och kommer in vid 3 tiden någongång. De får morgonmaten ganska tidigt och hinner därför dricka ordentligt när de äter den/efter maten.

Har en häst som generellt sett dricker ganska lite, kan bero på att hösilaget är ganska blött samt att hon nästan varje mål får uppblött foder.

Har aldrig upplevet att hon kastar sig efter vatten när hon kommer in, utan äter i lugn och ro och tar sig en slurk lite då och då.

de får även lunch ute i form av ganska blött hösilage, så de verkar klara sig bra utan vatten:)

Har nångång bemödat mig att släpa hinkar med vatten till hagen...och när jag vänder mig om på väg till stallet igen, har hon bara vält ut dom,suck!

hur många dagar klarar sig hästar helt utan vatten?
Jag vet två hästar i närheten som nog inte får vatten alls nu när det är kallt då deras vatten fryser. Och dem går på lösdrift...

Jag tror inte de klara sig så värst länge. Och djurskyddslagen säger att hästar ska "vattnas" minst två gånger per dygn.

Är du säker på att hästarna på lösdriften inte har något vatten? I så fall är det på sin plats med en anmälan till kommunen.

Mina hästar, som går ute mellan 05 och 19, har rinnande vatten i sin hage. En granne visste inte detta, och frågade mig varför jag inte ställde ut vattenkar till hästarna.

jag kör helt enkelt ut till stallet och slår hål på isen och fyller nytt ;) (dock kallt, har ej tillgång till varm vatten, vilket gör att det blir många rundor till stallet för vattnets skull i dessa kalla månader :D) Sedan har de även tillgång till lite bäckar och sånt som inte fryser om det skulle vara nöd fall :)

Hästar åker ju lätt på foderstrupsförstoppning om dom äter torrt hö och inte kan få dricka...min gammel arab fick kolik massa gånger när jag stod i ett stall där stallägaren vägrade låta hästarna ha vatten i hagen på vintern...

Ja såklart jag gör då jag tycker synd om dom med så lite utevistelse och att man resonerar att de inte behöver vatten bara för det.

Vi fyller på den 2-3 ggr dygn. Men varierar beroende på hur mycket de druckit, ibland kan det bli fler ggr med. Sedan får man också ha i åtanke att de inte går i hagen hela tiden, utan rids/pysslas om i stallet eller rent av står inne ibland. Då har de givetvis fri tillgång på vatten där med.:).

Hur den vi har skulle fungera till en minishettis vågar jag inte svara på. Men våran shettiskorsning har inga som helst problem att dricka ur den. även om det någon gång är lite vatten i den. Då har vi också den stående på en SJ-pall som vi "fixat" till så den passar till thermobaren.

Mvh Tjalle

Glömde svara på en fråga. Nej den är inte rund. Den är rektangulär. Finns nog bilder på deras hemsida av modellen i fråga.

Mvh Charlotte

Gullan86.

Jag ber om ursäkt, det är en 130 l thermobar vi har.(kollade just på hemsidan) och där stod det även att den passar till mindre djur som kan ha svårt att nå upp till kanten. Så den torde ju då passa just även för minishettisar:idea:..

Mvh Tjalle

Varmvatten från vattenkranen löser ut fällningar från t.ex. VV-beredaren och ledningarna och kan på så vis t.ex. kopparförgifta hästarna.

Jag har läst här flera gånger att många tar varmvatten från kranen för att ge hästarna. Detta är inte lämpligt! Varmvatten räknas inte som livsmedel, bara kallvatten. (Jag har jobbat på vattenverk) Varmvattnet innehåller massa otäckheter från uppvärmningen i varmvattenberedaren som "inte ung" skev innan. Jag har själv öppnat min VV-beredare så jag har själv sett det, det är inte en vacker syn! En brun kletig gegga, urk!

Visst, det går säkert bra om man fyller från varmvatten några få gånger på en vinter, det blir säkert inte hästen förgiftad på. Det är praktiskt och går fortare än alternativen.

Dessa alternativ har tidigare kommit på tal i detta forum men tål att upprepas:
  • Värm vatten från kallvattenkranen i en vattenkokare, om ni inte har större behov - småskalig verksamhet.
  • Fyll ett par tre stora Petflaskot med varmvatten och lägg i hinken. Men häll ut det kalla innehållet utanför sen :-)
  • Kom ihåg att lägga på ett (isolerat)lock på utebaljan under natten om ni tar in hästarna. En oisolerad balja med isolerat lock klarar en knäpp på minus 4-5 under natten med endast en tunn isskorpa.

Själv ska jag försöka bygga en isolerad hink med värmekabel i.
Ytterst 40l balja, i den 20l hink med frigolitskivor imellan och runt om, samt värmekabel (12V) i botten på den mindre hinken.
En thermobar vore trevligt men för dyrt för de få tillfällena vi har svår kyla här på västkusten.

Hoppas att någon har nytta av mina råd ;)
hälsar Elgen

Jag har själv öppnat min VV-beredare så jag har själv sett det, det är inte en vacker syn! En brun kletig gegga, urk!

VV-beredaren i att av mina hus är i rostfritt.
En Norsk och mycket ovanlig historia.
Den skulle jag inte tveka att använda.
Rören därifrån är dessutom korta så att man kan spola ur dem.
Men de flesta är emaljerade och de blir hemska.
Och om man får VV från sin värmepanna så är det ofta en ordentlig kopparhistoria.
Dessutom så är rören ofta mycket långa innan de når kranen och det blir dåligt.

Jag har hört det där förut så jag var tvungen att testa.... hur jag än testade så frös i alla fall det kalla vattnet fortare än det kokade vattnet.... :grin:
Det får vara hur vetenskapligt det vill, verkligheten tycks visa något annat...

Men testade du i frysen eller utomhus? Jag skrev ju tidigare att jag trodde att varmt vatten frös snabbare för att förångningen av vattnet när temperaturskillnaden är stor mellan vatten och luft krävde mkt energi som togs från vattnets värmeenergi= snabb nerkylning av vattnet. Sedan finns lite vatten kvar i hinken= bottenfryser.

Det är ju också så att förångningen ökar med större luftflöde över vattnet, dvs vind eller bara allmänt att det finns mkt stor volym luft runt det varma vattnet. Dessutom blir ju luften i frysen mättad på fukt väldigt fort så inte så mkt vatten avdunstar.

Kan inte referara till några källor för jag säger bara sånt jag har för mig jag har läst i termodynamiken i skolan för några år sedan. :D

det är inte en så lång tid som vattnet fryser, så vi låter de vara utan, dom verkar inte lida av det och min häst dricker inte ens direkt då den kommer in!

Har inga problem med att ge mina hästar varmvatten från beredaren. Din bruna gegga var säkert utfällt järn.
PL

Jag tillhör den skala som släpar vatten vad det än är för temperatur ute. Min häst går ensam i hagen samt har hink i boxen, så vet hur mycket han dricker varje dag. Tycker det går åt lika mycket ute som inne, står ute mellan 8-20 och får två mål mat utomhus. Så för mig finns det inget alternativ än fri tillgång på vatten :p

Ja det gör det ju, men förklaringen var ju om jag minns den rätt att vid det laget då temperaturen nått samma temperatur som på det kalla vatttnet finns mkt mindre volym vatten kvar, som då ska frysa fortare. Har inte testat själv, men det är vad jag fått lära mig på kära KTH. Men det är möjligt att jag minns lite fel. HAr för mig att det stämde iaf, och har förkllarat det utifrån vad jag kan om termodynamik. Men själva grundpåståendet kan vara fel, men jag vill minnas att det var så.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka