Vatten i hagen?

Sv: Vatten i hagen?

Tycker nog att hästarna bör ha fri tillgång till vatten dygnet runt.
Har man skaffat häst så får vi se till att de har det bra. Att "vattna" hästarna på bestämda tider har jag dåliga erfarenheter av.
Det finns många olika ranger i en flock, den lågrangade kommer ofta inte åt att dricka. Den vill dricka på egna tider och inte känna någon press/stress.

vi har en stor balja i hagen som jag vänder på kvällen så att vattnet åker ut och inte fryser under natten när det är minusgrader, sen på morgonen så fyller jag på några hinkar med varmvatten så det inte ska frysa så fort!
resten av dagen håller vi koll och om det behövs fyllas på, ja då fyller vi på. mycket jobb kanske, men ja gör hellre det för hästarna än att de ska gå utan vatten. de dricker en hel del faktiskt...

Vi har vanlig tunna i plast. Vilket innebär att det blir mycket bärande. Jag brukar koka vatten i vattenkokare i sadelkammaren. Då håller det sig isfritt ett tag och så länge det är lite ljummet tycker hästarna det är toppen. De flesta hästar gillar tempererat vatten mer än iskallt har jag hört. Jag tycker det är jätteviktigt med fri tillgång på vatten oavsett årstid. Mina går ute ca 12 timmar/dygn. Inte en chans att jag skulle låta dom gå vattenlösa så länge.

Jag fyller på nytt vatten varje morgon i en stor rund halvtunna kan man säga. På kväll välts den upp och ner för att vattnet inte ska frysa och morgonen därpå fylls det på nytt igen.

Jag är nog en av få som har en "källa" i min hagen så hästarna stampar bara hål på yt isen sen är det bara för dom att dricka, nu när det är så mykt grundvatten så pulsar det upp vatten dom dagar det är +grader. Däremot så fryser vattnet i stallet men där är dom ju så få timmar bara mellan 22,00 o 6,30 +någon timme mitt på dagen och då dricker dom inte dom är bortskämda med "färskt" vatten i hagen.:)

Mina kusar som går på lösdrift får fri tillgång till tempererat vatten (och dricker MYCKET mer än tidigare, så de måste gilla det! :)) tack vare "egentillverkad thermobar".

Tycker nog att hästarna bör ha fri tillgång till vatten dygnet runt.
Har man skaffat häst så får vi se till att de har det bra. Att "vattna" hästarna på bestämda tider har jag dåliga erfarenheter av.
Det finns många olika ranger i en flock, den lågrangade kommer ofta inte åt att dricka. Den vill dricka på egna tider och inte känna någon press/stress.

fast då får man ställa vattnet på fler än ETT ställe;)

Jag har hemmagjorda Thermobars med vatten i. funkar jättebra och hästarna dricker för fulla muggar :)

Det är väl självklart att hästar alltid ska ha fri tillgång till vatten oavsett kallgrader eller inte!!! Om man inte har råd att köpa en thermobar så bygg en egen allt går om man bara vill!:mad:

Tycker att hästar alltid skall ha tillgång till vatten. Våra har uppvärmda vattenkoppar i hagen samt stort kar som stallgubben fyller med ganska varmt vatten varje dag. Han har världens längsta vattenslang som är knallröd, och alla hästarna kommer travande genom när han dyker upp med den röda rullen på armen. "Hej, vattenfarbrorn! Schysst att du kunde komma!" Ganska gulligt faktiskt. :)

har hink i hagen och fyller på vid varje fodring. inte den smidigaste lösningen, men vad gör man... brukar passa på att ge en spann vatten när jag tar in hästen för att rida eller pyssla.
tyvärr har han kommit på att det är kul att sätta hoven på hinkens kant och trampa till så den gör en kullerbytta och landar uppochner..för att sedan stå vid grinden och vara törstig. känns rätt surt att släpa hinkar då...
att det fryser brukar inte vara ett problem så länge det är varmare än -15, han är där rätt ofta och dricker och knackar själv hål om det är fruset på ytan.

Våra hästar får vatten i hagen även vintertid, vilket jag tycker alla hästar som är ute mer än 4 timmar bör ha. Vi fyller på 2 baljor med vatten minst en gång om dagen, fryser det el är dåligt så fylls det även på då, så kan bli upp till 3 ggr att springa med vatten. Trots att det är kallt så dricker våra hästar (3st) minst 40-50liter vatten på en dag.

Att ge vatten ute i hagen kan även minska kolikanfall.

Jag skulle ALDRIG låta mina hästar vara utan vatten i hagen!!:eek: Mina har alltid fri tillgång, en 20 liters hink var om natten i boxen, oftast har de druckit halva var när jag kommer på morgonen ibland hela.

I hagen nu på vintern har de två 20 liters hinkar och en 50 liters tunna med vatten. Kollar ofta och fyller på med varmt/ljummet vatten då det frusit. Byter ut helt varje dag. Båda två dricker som elefanter så dom MÅSTE ha vatten.

Bara för att de inte alltid dricker så mycket av det så ska dom ändå ha MÖJLIGHET att dricka när de vill.

Står i kollektivstall, vi turas om att manuellt fylla på vatten till hästarna varje dag, då den automatiska påfyllaren fryser under vintern.

Värmekabel, .....

Jag hoppas att du anväder en 12V lösning.
230V är inte tillåtet att ha hos hästar.
Så det är straffbart enligt el-lagarna.

Om något händer så kan du bli åtalad för vårdslöshet vilket kan ge fängelse om du har riktigt otur.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur