Vätskebrist

Prickighalsduk

Trådstartare
Har ingen aning om var jag ska placera den här tråden- men i alla fall.

Har en häst som alltid druckit dåligt, men det har gått att rädda med lite salt i fodret efter motion, då har hon druckit sedan. Men nu, efter att ha varit sjuk en längre tid, har hon i princip slutat dricka. Hon har varit uttorkad i två-tre veckor. Inte så jätte mycket- men hon har varit uttorkad. Har försökt med allt; äppeljuice, betforvatten, morotsvatten, salt (vägrar äta), truga, bjuda efter promenad osv. Men hon vill inte ha. Hon dricker en klunk eller två- men inte mer.

Vad ska jag göra?
Vad kan det här bero på, någon som varit i liknande situation?

Sv: Vätskebrist

Eftersom du är orolig så ta ut en veterinär och ta en kontroll inkl blodbild.
Har den vattenkopp eller vattenhink? Vatten i hagen? Hur mycket dricker hästen och hur vet du om den har vätskebrist? Bara skintestet?

Om hästen har tillgång till friskt välsmakande vatten så lär den dricka så den klara sig om den är frisk. Har ni skickat vattenprover på stallvattnet eller är det kommunalt?

Eftersom du är orolig så ta ut en veterinär och ta en kontroll inkl blodbild.
Har den vattenkopp eller vattenhink? Vatten i hagen? Hur mycket dricker hästen och hur vet du om den har vätskebrist? Bara skintestet?

Om hästen har tillgång till friskt välsmakande vatten så lär den dricka så den klara sig om den är frisk. Har ni skickat vattenprover på stallvattnet eller är det kommunalt?

Jo, vi tog ut veterinären förra veckan, det enda hon föreslog var äppelvatten och det. Jo, bara skinntestet.

Vattnet är kollat för två månader sedan, och de andra hästarna dricker... De har samma vatten som vi.

Melass i vattnet var det som funkade på min valack när han inte ville dricka på tävling, inget annat funkade.

Kontrollera mha blodprov.

Så konstaterades vårt sto ha vätskebrist. Hon dricker numera saltat vatten på veterinärens inrådan och saltet i maten har helt tagits bort (fick underhållsbehov + tillägg vid hårt arbete i maten alltid). Hon märker direkt skillnad om vi satt in vanligt vatten och dricker genast mycket mindre. I hagen har hon vanligt.

Min häst dricker fö mest vatten vår/höst eller vintertid vid hårt arbete. Nu dricker han knappt alls iom gräset. Det kan inte vara en bidragande orsakt till att hon dricker mindre just nu?

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 950
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 075
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 350
Senast: Maddix24
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 725
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka