Har västgötaspets, köpte min första för 11 år sedan, en tik som vi tog en kull valpar på. Vi behöll en hane i kullen, Arn. Nu är mamma Varga död sedan ett par år, hon fick en ovanlig form av cancer i luftstrupen....
Det är härliga hundar! Glada, pigga, robusta. Vi bor på hästgård på landet, och absoluta favoriten är att få följa med på ridtur över stock och sten. Dessa små kortbenta grävlingar tar sig fram överallt, och är otroligt uthålliga.
De är nog urtypen av gårdvar, älskar att ligga på altanen och titta ut över ägorna, följer med lösa överallt på gården och sticker aldrig iväg på egna äventyr. Arn kan göra det någon enstaka gång om han vet att jag har gått till grannen och han inte fick följa med.... då kan han smita iväg för att leta upp mig hos grannen!
Mycket signalkänsliga och ganska veka, men hanarna kan vara kaxiga mot andra hanar. De inser liksom inte att de har en ganska ringa storlek....
De är vallhundar med skallet som arbetsredskap, så visst skäller de när de kommunicerar. Men det är inte något som har varit ett problem här. De skäller när det kommer någon, men tystnar när man säger till. De skäller när de vallar, om de får valla (Arn får valla hästarna här, och det gillar han stort!), men vallningen är inte ett så stort behov som hos en bc t ex. En västgöte kan lika gärna syssla med något annat, eller vara bara gårdvar och familjehund. Men de måste få vara med, annars blir de olyckliga!
Man ska vara noga med att valpen man köper inte har för hög inavelsgrad. Avelsbasen är liten så man är noga med att räkna ut inavelsgraden.
Hälsoproblemen är få. Höftproblem kan förekomma, så avelshundar ska röntgas. När det gäller den mentala biten ska man ha koll på att det finns ljudkänslighet inom rasen, vissa västgötar tycker mycket illa om höga ljud.
Smarta, enkla hundar med mycket kärlek! Vi har satt upp oss på väntelista för en västgöte till, men det får dröja fram till vår/sommar så vi har lite mer tid för den!
Hoppas du fick lite svar på dina frågor. Ställ gärna fler om du vill, det är alltid roligt att skriva om sin favoritras!