Västgötaspets

newaliphy

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att eventuellt skaffa en västgötaspets i framtiden och har några frågor om rasen. Finns här någon som har erfarenheter av, har ägt eller äger en västgötaspets?
Är det en frisk ras? Till vilka grenar/aktiviteter lämpar den sig? Lynne? Positiva och negativa saker med dem? Hur funkar det att ha en om man inte vallar med den?
Berätta allt som är värt att tänka på och att veta om rasen! :D

Hej! Jag funderar på att eventuellt skaffa en västgötaspets i framtiden och har några frågor om rasen. Finns här någon som har erfarenheter av, har ägt eller äger en västgötaspets?
Är det en frisk ras? Till vilka grenar/aktiviteter lämpar den sig? Lynne? Positiva och negativa saker med dem? Hur funkar det att ha en om man inte vallar med den?
Berätta allt som är värt att tänka på och att veta om rasen! :D

Jag har ingen egen erfarenhet, men brukar träffa ett gäng på agilitytävlingar och de är käcka och robusta, verkar väldigt trevliga.

Har västgötaspets, köpte min första för 11 år sedan, en tik som vi tog en kull valpar på. Vi behöll en hane i kullen, Arn. Nu är mamma Varga död sedan ett par år, hon fick en ovanlig form av cancer i luftstrupen....
Det är härliga hundar! Glada, pigga, robusta. Vi bor på hästgård på landet, och absoluta favoriten är att få följa med på ridtur över stock och sten. Dessa små kortbenta grävlingar tar sig fram överallt, och är otroligt uthålliga.
De är nog urtypen av gårdvar, älskar att ligga på altanen och titta ut över ägorna, följer med lösa överallt på gården och sticker aldrig iväg på egna äventyr. Arn kan göra det någon enstaka gång om han vet att jag har gått till grannen och han inte fick följa med.... då kan han smita iväg för att leta upp mig hos grannen!
Mycket signalkänsliga och ganska veka, men hanarna kan vara kaxiga mot andra hanar. De inser liksom inte att de har en ganska ringa storlek.... :D

De är vallhundar med skallet som arbetsredskap, så visst skäller de när de kommunicerar. Men det är inte något som har varit ett problem här. De skäller när det kommer någon, men tystnar när man säger till. De skäller när de vallar, om de får valla (Arn får valla hästarna här, och det gillar han stort!), men vallningen är inte ett så stort behov som hos en bc t ex. En västgöte kan lika gärna syssla med något annat, eller vara bara gårdvar och familjehund. Men de måste få vara med, annars blir de olyckliga!

Man ska vara noga med att valpen man köper inte har för hög inavelsgrad. Avelsbasen är liten så man är noga med att räkna ut inavelsgraden.

Hälsoproblemen är få. Höftproblem kan förekomma, så avelshundar ska röntgas. När det gäller den mentala biten ska man ha koll på att det finns ljudkänslighet inom rasen, vissa västgötar tycker mycket illa om höga ljud.

Smarta, enkla hundar med mycket kärlek! Vi har satt upp oss på väntelista för en västgöte till, men det får dröja fram till vår/sommar så vi har lite mer tid för den! :)

Hoppas du fick lite svar på dina frågor. Ställ gärna fler om du vill, det är alltid roligt att skriva om sin favoritras!

Har västgötaspets, köpte min första för 11 år sedan, en tik som vi tog en kull valpar på. Vi behöll en hane i kullen, Arn. Nu är mamma Varga död sedan ett par år, hon fick en ovanlig form av cancer i luftstrupen....
Det är härliga hundar! Glada, pigga, robusta. Vi bor på hästgård på landet, och absoluta favoriten är att få följa med på ridtur över stock och sten. Dessa små kortbenta grävlingar tar sig fram överallt, och är otroligt uthålliga.
De är nog urtypen av gårdvar, älskar att ligga på altanen och titta ut över ägorna, följer med lösa överallt på gården och sticker aldrig iväg på egna äventyr. Arn kan göra det någon enstaka gång om han vet att jag har gått till grannen och han inte fick följa med.... då kan han smita iväg för att leta upp mig hos grannen!
Mycket signalkänsliga och ganska veka, men hanarna kan vara kaxiga mot andra hanar. De inser liksom inte att de har en ganska ringa storlek.... :D

De är vallhundar med skallet som arbetsredskap, så visst skäller de när de kommunicerar. Men det är inte något som har varit ett problem här. De skäller när det kommer någon, men tystnar när man säger till. De skäller när de vallar, om de får valla (Arn får valla hästarna här, och det gillar han stort!), men vallningen är inte ett så stort behov som hos en bc t ex. En västgöte kan lika gärna syssla med något annat, eller vara bara gårdvar och familjehund. Men de måste få vara med, annars blir de olyckliga!

Man ska vara noga med att valpen man köper inte har för hög inavelsgrad. Avelsbasen är liten så man är noga med att räkna ut inavelsgraden.

Hälsoproblemen är få. Höftproblem kan förekomma, så avelshundar ska röntgas. När det gäller den mentala biten ska man ha koll på att det finns ljudkänslighet inom rasen, vissa västgötar tycker mycket illa om höga ljud.

Smarta, enkla hundar med mycket kärlek! Vi har satt upp oss på väntelista för en västgöte till, men det får dröja fram till vår/sommar så vi har lite mer tid för den! :)

Hoppas du fick lite svar på dina frågor. Ställ gärna fler om du vill, det är alltid roligt att skriva om sin favoritras!
Åh vad glad jag blir över att se att ni hoppas på tillökning!!!!:heart

Jag har haft. I somras dog min varmt älskade vätte, 13,5 år gammal. Jag kan bara instämma i allt som @Cornelia säger. Sunda, friska, roliga, ljudliga små filurer. Min egen gosse var ljudkänslig och nyårsaftnar var ett elände, ända tills han blev lomhörd.

Det är en fantastisk ras!

Vad kul att du funderar på Västgöte! Instämmer i vad ovanstående skrivit. Det är en glad, käck och okomplicerad hund. Min uppfattning, baserat på min hund, är att de behöver ordentligt med fysisk motion, helst i naturen. Får den bara rejäla långpromenader så är den nöjd med livet. Får den även annan träning, hundsporter, tricks etc så är den ännu nöjdare. Min är väldigt lugn inne, och full rulle ute. De är väldigt lättlärda, men vill att du motiverar väl varför (godis, leksak), de lyder inte bara "för att". Det finns västgötar inom de flesta hundsporter, de gillar och klarar det mesta, men når kanske inte eliten. De har en bakgrund som arbetande hund, och är uthålliga. "Tyvärr" blir de inte särskilt besvärliga när de har för lite att göra (till skillnad från en brukshund), mer än att de kan bli feta och skälliga. De kan som sagt vara ljudkänsliga, kolla gärna MH eller BPH. Min är helt skottfast. De kan ha svårt att vara ensamma. Jag tränade mycket korta stunder under låååång tid. Idag är han ensam några timmar ibland utan problem. Kolla HD och att föräldrarna är ögonlysta (Västgötaretinopati). Men i det stora hela är de väldigt friska, och blir gamla, 12-15 år är ingen ovanlighet. Och så är de så otroligt stiliga!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30