Väsande andning

Jamtland

Trådstartare
Har en shettisdam som jag tror att jag måste komplettera utrustningen till. När hon går i lopp med uppkäk så drar hon upp halsen så hon väser enligt kusken. Tror inte att en pullburk (visst heter de så de där "toarullarna" som sitter under ganascherna) är det rätta för hon böjer inte ner så det blir trångt där. Tror itne helelr att käken är för kort så det är därför, har provat länga och det gör ingen större skillnad. Vad ska jag sätta på henne för att få henne att sträcka ut halsen fast hon går med käk?

Jenny

Sv: Väsande andning

Vad trist att det låter ur halsen! Låter på din beskrivning som felläge av mjuka gommen/ entrapment. Du kan prova en Frank O´Meara-käk, den liksom vinklar upp huvudet lite. Har använt den på hästar med liknande symptom med bra resultat. Kan kanske vara svårt att hitta någon som passar storleksmässigt. Cenit Guy gick på sin tid med sådan, försök hitta någon bild på honom så ser du hur den ser ut (i fall du inte visste det innan).
Lycka till.

Är det bara vid dessa tillfällen hon låter?

OM inte, så kan det vara bra att veta att "tracheal kollaps" inte är helt ovanlig på shettisar... Dvs det kan vara läge för en liten tripp till doktorn och titta i halsen.

Har du mojlighet for scoping (vet ej det svenska ordet. En kamera fors ner i halsen och man kan se exakt vad som pagar i luftvagarna) efter snabblopp / lopp?
Skulle rekommendera att ha en expert kontrollera sa hon inte stanger struplocket (flip the palett)
Har opererar man mot detta alternativt att man anvander ett coronet collar (tror dock det ar forbjudet i sverige.)

Anledningen kan vara sjukdom eller nagon form av nervologisk sjukdom. Ganska vanligt med hastar som ar opererade for det har.

Nar det kommer till utrustning - forsok "rata" ut huvudet med tex O'mara, barbit, z-guide eller liknande.

Lycka till!

Ja, det är bara vid "springa fort när hon är het" lägen som ljudet kommer, när hon drar upp huvudet på "fel" sätt. Så jag är inte särskilt orolig att det är något annat fel på henne. Ska prova något av ovanstående tips och se om det finns någon variant i tillräckligt liten storlek.

Jenny

Anvander du tungband pa henne?
Enklaste sattet att se till att de inte viker struplocket (i normal fall) ar helt enkelt att binda tungan och da saklart tihgt och ganska langt in pa tungan (annars gor det ingen skillnad)

raymondcheck.gif

Så här... :)

Liknande trådar

E
Trav Jag tränger hjälp till att hitta lösninger för min travar valack som har en stooor tendens att gå i pass/tölt när jag tränar med vagn...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 725
Senast: ghost
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 802
C
Ridning Hallå! Detta är en tråd där jag vill beskriva hur jag upplevde ridpasset i går. Slutet av ridpasset betedde sig min häst mycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 318
Senast: Curtis
·
Trav som jag skrev innan så startade vi vår häst igår. han har bara 29 poäng och vi har svårt att få ut han in riktiga lopp. änligen hade vi...
2
Svar
24
· Visningar
2 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023