E
Erikaoghestene
Sv: Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...
Har testat med halsförlängare, men då får han värkligen panik
Vet ej hur han blev tränat eller vad för utrustning han annvände, fick bara besked av tidigare ägare att "tätta till allt och håll hårt när du kjör"
peace :
Min erfarenhet av passgångare är att det är bra att få vikten så långt fram på tån som möjligt. Vi brukar använda tåvikter, då slipper man även skavet av bootsen.Flappsko med med ridissko är oxå bra.
Har du möjlighet att träna backe så är det suveränt.
Jo, har varit inne på tåvikter jag oxo, men jag hadde ingen kvar, så måste skaffa nya..Hur många gram tycker du jag ska starta med??
Backar tränar vi dagligen, då våran träningsväg inbefattar slätor och backe av varieranda grad...
Jag skulle följa hovis råd att tynga fram med både tyngre skor och boots men i första hand skulle jag lägga på ett par ridskor med sula fram och köra långsamt med de ett par dagar så hästen får trava in sig på den nya balansen. Bak skulle jag sätta på halva bakskor och då sätter man bara sko på utsidan av hoven det gör att hästen breddar ut lite mer. Jag har en häst som oxå springer med huvudet rakt upp, ett tips är att köra med en halsförlängare börja hemma när du joggar. Jag upplever att dom oftast gör det pga stress eller att dom är rädda för att att trava ut ordentligt eller som du säger att den tidigare träningen har påverkat detta. På min häst har halsförlängaren fungerat bra hon blir mycket lugnare och travar lugnt och taktmässigt.
Lycka till hoppas att du hittar en lösning på problemet!
Har testat med halsförlängare, men då får han värkligen panik
Vet ej hur han blev tränat eller vad för utrustning han annvände, fick bara besked av tidigare ägare att "tätta till allt och håll hårt när du kjör"
peace :
Min erfarenhet av passgångare är att det är bra att få vikten så långt fram på tån som möjligt. Vi brukar använda tåvikter, då slipper man även skavet av bootsen.Flappsko med med ridissko är oxå bra.
Har du möjlighet att träna backe så är det suveränt.
Jo, har varit inne på tåvikter jag oxo, men jag hadde ingen kvar, så måste skaffa nya..Hur många gram tycker du jag ska starta med??
Backar tränar vi dagligen, då våran träningsväg inbefattar slätor och backe av varieranda grad...