Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Erikaoghestene
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...

Jag skulle följa hovis råd att tynga fram med både tyngre skor och boots men i första hand skulle jag lägga på ett par ridskor med sula fram och köra långsamt med de ett par dagar så hästen får trava in sig på den nya balansen. Bak skulle jag sätta på halva bakskor och då sätter man bara sko på utsidan av hoven det gör att hästen breddar ut lite mer. Jag har en häst som oxå springer med huvudet rakt upp, ett tips är att köra med en halsförlängare börja hemma när du joggar. Jag upplever att dom oftast gör det pga stress eller att dom är rädda för att att trava ut ordentligt eller som du säger att den tidigare träningen har påverkat detta. På min häst har halsförlängaren fungerat bra hon blir mycket lugnare och travar lugnt och taktmässigt.

Lycka till hoppas att du hittar en lösning på problemet!

Har testat med halsförlängare, men då får han värkligen panik:eek:
Vet ej hur han blev tränat eller vad för utrustning han annvände, fick bara besked av tidigare ägare att "tätta till allt och håll hårt när du kjör":mad:

peace :
Min erfarenhet av passgångare är att det är bra att få vikten så långt fram på tån som möjligt. Vi brukar använda tåvikter, då slipper man även skavet av bootsen.Flappsko med med ridissko är oxå bra.
Har du möjlighet att träna backe så är det suveränt.

Jo, har varit inne på tåvikter jag oxo, men jag hadde ingen kvar, så måste skaffa nya..Hur många gram tycker du jag ska starta med??
Backar tränar vi dagligen, då våran träningsväg inbefattar slätor och backe av varieranda grad...

Har testat med halsförlängare, men då får han värkligen panik:eek:
Vet ej hur han blev tränat eller vad för utrustning han annvände, fick bara besked av tidigare ägare att "tätta till allt och håll hårt när du kjör":mad:

Paniken kommer nog av att han blir tvingad till en brytning i sitt beteende. Börja med att linlöpa honom ett par gånger med halsförlängaren så han får sänka sig och lära sig att trycket släpper då. Han har ju ett inrutat beteende mönster och det är ju att bara köra upp huvudet och springa ifrån allt och det medför ju att han får spänningari ryggen och därefter onda ben...
Jag skulle iallafall lära honom att gå med halsförlängaren för att han ska kunna lära sig att sänka sig och jobba rätt. Jag skulle definitivt inte köra honom i backar om han springer med huvudet rakt upp för det kommer göra att du får problem med hans bakknän .. Men det är min teori.. Går det inte att rid träna honom då?

Paniken kommer nog av att han blir tvingad till en brytning i sitt beteende. Börja med att linlöpa honom ett par gånger med halsförlängaren så han får sänka sig och lära sig att trycket släpper då. Han har ju ett inrutat beteende mönster och det är ju att bara köra upp huvudet och springa ifrån allt och det medför ju att han får spänningari ryggen och därefter onda ben...
Jag skulle iallafall lära honom att gå med halsförlängaren för att han ska kunna lära sig att sänka sig och jobba rätt. Jag skulle definitivt inte köra honom i backar om han springer med huvudet rakt upp för det kommer göra att du får problem med hans bakknän .. Men det är min teori.. Går det inte att rid träna honom då?

Jag tränar honom i ridning, från marken och med vagn.

När jag rider och tränar honom från marken, sänker han huvudet och jobbar i en rätt hyffsat form, det är när vagnen kommer på som han stressar upp sig...

Så jag tror nog att det mesta av "felet" sitter i skallen på honom, men vet ej hur jag ska få honom att förstå att vagnen inte betyder bara stressiga jobb....

Kan du skritta i vagn eller har han bråttom hela tiden från det att du går ut och till du kommer tillbaka?

Har du provat att longera med dubbla linor för att han ska kunna jobba rätt och inte springa utåtställd. Då slipper du belastningen på ryggen. Och väldigt svagt inspänd halsförlängare. Så att han bara kan ana gummibandet i nacken.

Om du ska använda tåvikt så kan du börja med bara plattan. Bara ett förslag.

Man ska naturligtvis inte köra fortare än att de jobbar "rätt"!! Gärna rejäl backe, och går det bara att skritta då får man utgå från det! Har man t.ex en åker med rejäl backe är det bra att skritta, småtrava på "skrå" uppåt.

Du kan ju börja med plattan om du vill, jag tycker tvärt om att börja med rejäl vikt o sen plocka bort allteftersom....

Kan du skritta i vagn eller har han bråttom hela tiden från det att du går ut och till du kommer tillbaka?

Har du provat att longera med dubbla linor för att han ska kunna jobba rätt och inte springa utåtställd. Då slipper du belastningen på ryggen. Och väldigt svagt inspänd halsförlängare. Så att han bara kan ana gummibandet i nacken.

Om du ska använda tåvikt så kan du börja med bara plattan. Bara ett förslag.

När vi ska ut och kjöra och jag knäpper loss honom, kan han stå helt i ro tills jag ber honom om att gå fram, då är det som om man slår på en stress brytare och han stapplar iväg i en salig blanding av skritt/trav/tölt/pass/trallopp och galopp, innan han efter ett tag hittar traven och kan jogga iväg som om det är det lättaste i värden..

Jag jobbar han alltid med två tömmar från marken och då har ingen problem alls med at jobba rätt..

Tränar mycket voltor och åttor från marken..

Man ska naturligtvis inte köra fortare än att de jobbar "rätt"!! Gärna rejäl backe, och går det bara att skritta då får man utgå från det! Har man t.ex en åker med rejäl backe är det bra att skritta, småtrava på "skrå" uppåt.

Det är startfasen som är vårat problem när han har hittat traven efter allt stapplandet, har han inga problem med att jobba "rätt"..

Här är några bilder från värmning före ett av travloppen och monte loppet nu i sommras..
DSC_1875.JPG

DSC_0043%20-%20Kopi.JPG

När vi ska ut och kjöra och jag knäpper loss honom, kan han stå helt i ro tills jag ber honom om att gå fram, då är det som om man slår på en stress brytare och han stapplar iväg i en salig blanding av skritt/trav/tölt/pass/trallopp och galopp, innan han efter ett tag hittar traven och kan jogga iväg som om det är det lättaste i värden..

Jag jobbar han alltid med två tömmar från marken och då har ingen problem alls med at jobba rätt..

Tränar mycket voltor och åttor från marken..

Har du provat att stå där du selar ut och sela på honom ta tömmarna MEN LÅT SPEEDCARTEN VARA KVAR HEMMA. Bara selen, gör exakt som du brukar. Gå iväg och bara tömköra, gör han likadant då med. Ser du att han lugnar sig eller är lugn. Så fortsätt med detta, ett tag för att göra likadant med vagn om det går.

Annars om han stressar vid bara tömkörningen så fortsätt med detta. men lugnar han sig så kan du börja med tömkörning så han låter sig coola ner sig och sedan går du tillbaka för att spänna på vagnen. Utan att åka i den. Om detta går. Sen är det bara att träna träna o träna.

Kan vara att han spänner sig när vagnen e på, och blir stressad sas om att ifall. Har satt sig i huvudet som du sa.

Då gäller det att vara listigare än han.

Har du provat att stå där du selar ut och sela på honom ta tömmarna MEN LÅT SPEEDCARTEN VARA KVAR HEMMA. Bara selen, gör exakt som du brukar. Gå iväg och bara tömköra, gör han likadant då med. Ser du att han lugnar sig eller är lugn. Så fortsätt med detta, ett tag för att göra likadant med vagn om det går.

Annars om han stressar vid bara tömkörningen så fortsätt med detta. men lugnar han sig så kan du börja med tömkörning så han låter sig coola ner sig och sedan går du tillbaka för att spänna på vagnen. Utan att åka i den. Om detta går. Sen är det bara att träna träna o träna.

Kan vara att han spänner sig när vagnen e på, och blir stressad sas om att ifall. Har satt sig i huvudet som du sa.

Då gäller det att vara listigare än han.

Detta har vi testat, men så länge inte vagnen är på är han superlugn, då kan jag tömköra hur länge som helst och i vilket tempo som helst..

Det är det som är så frustrerande, att alt som sker utan vagn tar han för det mesta utan något stress.

Har även ridit eller tömlongerat ett pass innan vi sätter på vagnen, för att se om det är "överskottsänergi" som är orsakan, men ingen endring i beteendet..

Låter som mitt sto som råkade ut för en olycka på färjestad och som inte kom tillbaka till sitt forna jag. Henne övade jag bara skritt med i vagn. Och det blev till slut bättre men när vi kom till banan var det jobbigt. Hon sprang gärna ut när det var dags. Så fort jag skullle ta tömmen och skulle släppa henne blev det kalabalik.

Väldigt jobbigt, men var hur fin och avslappnad som få när jag longerade henne. Gjorde allt tvärtemot som hon ville, dvs vile hon trava så skulle hon skritta osv. Gav mig inte förren hon uppförde sig , som jag ville innan jag la av. Mkt massage mm. En ruskigt snabb märr.

Så ila är nog inte min pålle, då han kan stå helt i ro när jag slipper loss honom, båda på banan och hemma, men så fort han får besked om at gå fram börjar stapplandet, finns inget ont i honom, men att han har et lite koplings fel i skallen är jag säker på...

VAD som är orsaken till detta har jag ingen aning om, om det är på grund av förra ägares träningsmetoder eller om han har varit med om något annat otrevligt i samband med träning...

Så ila är nog inte min pålle, då han kan stå helt i ro när jag slipper loss honom, båda på banan och hemma, men så fort han får besked om at gå fram börjar stapplandet, finns inget ont i honom, men att han har et lite koplings fel i skallen är jag säker på...

VAD som är orsaken till detta har jag ingen aning om, om det är på grund av förra ägares träningsmetoder eller om han har varit med om något annat otrevligt i samband med träning...

Nä, det får vi hoppas för det är inget trevligt. Hoppas du hittar "nyckeln" så att det löser sig.

Good Luck.:laugh:

Jag hade en travare som gjorde precis likadant.
Han passade från början när det gick riktigt långsamt sen när han fick öka takten gick han över i trav och kändes jätte fin!
Körde jag fortare äm 1.30 i jobb så kom antingen passen eller ibland en galopp.
Jag strulade fram och tillbaka med olika skor, utrustning som tåvikter, boots, springrem etc, men fick han aldrig bra. Vissa dagar var han kanon fin, andra kändes det som om jag ville lägga ner direkt.
Jag tror dock att detta satt i huvudet i kombination av osäkerhet och att han var så förbannat stor i sitt framsteg.
Jag hittade inget fel på honom då jag var hos tre olika veterinärer.
Jag blev inte klokare jag heller.
Nu har du fått min historia om en passgångare som inte kunde göra sig på en travbana.

Jag hade en travare som gjorde precis likadant.
Han passade från början när det gick riktigt långsamt sen när han fick öka takten gick han över i trav och kändes jätte fin!
Körde jag fortare äm 1.30 i jobb så kom antingen passen eller ibland en galopp.
Jag strulade fram och tillbaka med olika skor, utrustning som tåvikter, boots, springrem etc, men fick han aldrig bra. Vissa dagar var han kanon fin, andra kändes det som om jag ville lägga ner direkt.
Jag tror dock att detta satt i huvudet i kombination av osäkerhet och att han var så förbannat stor i sitt framsteg.
Jag hittade inget fel på honom då jag var hos tre olika veterinärer.
Jag blev inte klokare jag heller.
Nu har du fått min historia om en passgångare som inte kunde göra sig på en travbana.

Hej:)

Jag är fullt klar över att jag möjligtvis inte kommer att få honom till start någon gång, men jag ger inte upp än:D

Min har dock bara problem när det går för sakta, får han lov att springa, är det inte nåt problem.

Men hästen har väl redan startat? :confused:

Jag tränger hjälp till att hitta lösninger för min travar valack som har en stooor tendens att gå i pass/tölt när jag tränar med vagn hemma...Han går dock samma tendens på banan, men inte lika mycket, där hittar han travet snabbare...

Hemma kjör jag utan sjeck, rakt travarbett, langvogn, springrem och utan benskydd.
(annvänder samma utrustning på banan)

På mig värkar det som om han blir lite för "het" i toppen, utan att vara het, om nån fattar vad jag menar..

Han drar huvudet rakt upp, så halsen blir som på en svan, och stapplar iväg.
Efter ett tag med pass/tölt/tralopp och galopp, finner han plötsligt traven och då drar han på som ett hel***e:crazy:
Om jag då tar i tömmarna, kommer han i obalans och startar med sitt stapplande pånytt..

När jag rider stapplar han oxo, men är då jättelätt att få ned i trav..
Rider han lite dressyr för att få honom lite mjukare.

Han är kollat av både klinikk och equi utan annmärkning regelbundet.Tänner är oxo kollat regelbundet.

Jag funderar på hur jag kan få honom i bättre balans, så att travet kommer lite mer av sig själv,

Så alla ni kunniga där ute, kom med alla dom förslag ni har :bump:

Det var inte frågan om att vara tvär, men det var lite roligt att från första inlägget till mitt så var det inga problem alls...KAN ju vara så att det är skallen....men rörelsemönstret är ju dock fel i allafall och att hästen hamnar så lätt i obalans beror inte endast på huvudet.

Hej:)

Jag är fullt klar över att jag möjligtvis inte kommer att få honom till start någon gång, men jag ger inte upp än:D

Min har dock bara problem när det går för sakta, får han lov att springa, är det inte nåt problem.

Är det bara när han travar/går långsamt alltså du vill att han ska gå i "kort trav". Nu förstår jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :idea:

Tror nu att det kan vara så att din häst när han ska gå långsamt får inte hans "balans" plats, alltså att han har ett så långt steg o det ser jag på bilderna. HAn får inte plats helt enkelt, han kan inte i vagn så långsamt. Det är bara att låta honom få gå lite fortare i vagn.

För när du rider honom ändras travet och då känner han att han får plats. min ena travare travar mkt bättre i monte än vad han gör i sulky. Alltså han ändrar actionen m vikten på ryggen. HAn e kollad otal ggr men aldrig något fel! :D

Men hästen har väl redan startat? :confused:

jo, han är startad, men ej i premielopp, endast på lokala travlags körningar och där har dom ej volstart, endast strekstart och då får han tid på sig att hitta traven innan starten går.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka