Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Erikaoghestene
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...

Hur menar du?

Att den startat på bygdetrav utan att vara kvalad? Premie går de som tvååringar och en av bilderna var ju under sadel så jag antar att den är minst fyra år.

Jag har i bland lite svårt att förstå vad du skriver, men har en känsla av att det har med att göra att du blandar in lite norska vilket ser ut att vara naturligt för dig med tanke på ditt nick. :laugh:

Är det bara när han travar/går långsamt alltså du vill att han ska gå i "kort trav". Nu förstår jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :idea:

Tror nu att det kan vara så att din häst när han ska gå långsamt får inte hans "balans" plats, alltså att han har ett så långt steg o det ser jag på bilderna. HAn får inte plats helt enkelt, han kan inte i vagn så långsamt. Det är bara att låta honom få gå lite fortare i vagn.

För när du rider honom ändras travet och då känner han att han får plats. min ena travare travar mkt bättre i monte än vad han gör i sulky. Alltså han ändrar actionen m vikten på ryggen. HAn e kollad otal ggr men aldrig något fel! :D

Att låta honom gå lite fortare, betyder för honom "full rulle",det är det jag forsöker hitta en lösning för..en mellanting mellan skritt og full rulle

Vagnen vi annvände på bilden är för liten för honom ja, är inte min vagn, lånade den bara för tillfellället...

Hur menar du?

Att den startat på bygdetrav utan att vara kvalad? Premie går de som tvååringar och en av bilderna var ju under sadel så jag antar att den är minst fyra år.

Jag har i bland lite svårt att förstå vad du skriver, men har en känsla av att det har med att göra att du blandar in lite norska vilket ser ut att vara naturligt för dig med tanke på ditt nick. :laugh:

Ja, det är nog lite blandat norsk och svänsk:angel:

I norge har man så kallade lokala körningar, det är typ normala travlopp, men ryttare/kusk behöver inte ha någon lisens och det är inte några pängar i premie, endast täcken, silver pokal, porslin etc..det går ej heller at spela på dessa lopp..

Hästen är 6 år och ej startad några riktiga lopp...

Att låta honom gå lite fortare, betyder för honom "full rulle",det är det jag forsöker hitta en lösning för..en mellanting mellan skritt og full rulle

Vagnen vi annvände på bilden är för liten för honom ja, är inte min vagn, lånade den bara för tillfellället...

ok, så det finns inget mellanting överhuvudtaget. Nu tänkte jag inte på bilderna utan hemma när du ska köra.

Finns det inget som klämmer på honom när vagnen kommer på och han ska iväg.

det är bara att försöka träna o träna om du vet att det inte är något fel på honom. Blir han rasande när du försöker skritta honom?

ok, så det finns inget mellanting överhuvudtaget. Nu tänkte jag inte på bilderna utan hemma när du ska köra.

Finns det inget som klämmer på honom när vagnen kommer på och han ska iväg.

det är bara att försöka träna o träna om du vet att det inte är något fel på honom. Blir han rasande när du försöker skritta honom?

Nei, det är antingen skritt,stappling eller full rulle...

Vagnen jag har hämma är lång och vid, så inget som klämmer..

Han blir inte rasande, mera frustrerad tor jag, har aldrig slagit eller så..

Vi tränar på och hoppas det löser sig så småningom:)

Nei, det är antingen skritt,stappling eller full rulle...

Vagnen jag har hämma är lång och vid, så inget som klämmer..

Han blir inte rasande, mera frustrerad tor jag, har aldrig slagit eller så..

Vi tränar på och hoppas det löser sig så småningom:)

Ja det får vi hoppas. Enda fördelen är att du får muskler i HELA kroppen.;)

Men det klart att det är mer trevligt att kunna köra en häst i det tempo man själv vill.

/ hovis

Ja det får vi hoppas. Enda fördelen är att du får muskler i HELA kroppen.;)

Men det klart att det är mer trevligt att kunna köra en häst i det tempo man själv vill.

/ hovis

Och nackdelen att hon får ont i armarna och hästen troligen i munnen?

Jag har haft några sådana här hästar, inte att de inte kunnat trava från början utan "full rulle"-stuket Det har tagit 2-3 år med olika alternativare, veterinären och tandisar och mängder av olika test och utbildningar innan jag hittat grundorsaken. Visserligen bara fyra stycken, resten har varit normala.

EN har varit behandlingsbar, en är ev. behandlingsbar men för dyrt och osäkert ingrepp på äldre häst, de övriga två blev utdömda rakt av när vi väl hittade felet.

Det är en av anledningarna till att jag rekommenderade TS att prova marthas alternativare också även om hon redan har ett bra kontaktnät.

*knapplånar mig själv*

Nu har jag tittat på bilderna i större format och jag har verkligen mina funderingar om hans bakaktion? Det ser ut som att baksteget är spänt på båda bilderna.

Hur stretchar han framåt och bakåt med bakbenen? För jag förmodar att du stretchar honom?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka