Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Har precis börjat lära mig att driva varje enskilt bakben i skritt :D . Så det är en bit kvar. Hästen går i och för sig trevligt ändå, men jag är ju perfektionist! Nu måste jag lära mig bromsa varje enskilt framben också.....Och säkert bromsa varje bakben med! Det tar aldrig slut och det är perfekt, jag älskar att lära mig! :banana:

Tyvärr får jag vänta lite med all förverkliga alla tips då pållen får behandling för allergisk reaktion :cry: . Men när han blir bra; då ni...

Mvh Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Aj då, vad är den allergisk mot? :(
Drygt när det blir avbrott i träningen.

Jag får dåligt samvete när jag inte motionerat kusen på ett par dagar för jag vet att han blir stel i lederna då :/
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Det vet vi inte. Men han har andats snabbt och kraftigt i några dagar, speciellt efter ansträningning = skrittur. Jag fick se inne i halsen på honom och det var lite knottrigt runt struplocket. Så skulle det inte vara, annars såg allt fint ut. Han är pigg som en mört och villa bara äta gräs hela tiden!!!

Mvh Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Uscha!
Min pappas häst har något liknande. Lite blandat pollenallergi/ansträngningsastma. När det är som värst brukar veterinären skriva ut ventipulmin (osäker på stavningen) som utvidgar luftrören. Men det är karenstid på 45 dagar om jag inte minns fel och det är inte så kul för en travare :p Det är tydligen så effektivt att det räknas som doping (anabola) för människor :D
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Jojje fick "bara" cortison muskulärt och någon slags antibiotika i pastaform. Hoppas att det är en engångsföreteelse. Vet trodde att det kunde vara det. Hoppas...

Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Ja det är jobbigt med sånt. Just antibiotika är jag lite anti sen jag var och jobbade i ett försäljningsstall där de gav pencillin/antibiotika tillockmed till hästar som bara snorade! (iofs fanns det ett par andra hästar som var sjuka, men då hade jag nog bara isolerat hästen och väntat och sett om det bröt ut). Man får vara försiktig med sånt..
Säger inte att din häst inte behövde det, men OFTA ger veterinärer smärtstillande, antibiotika m.m. mycket i onödan :mad: vad är det för idé att ge smärtstillande till en halt häst egentligen? Då känner den ju inte när det tar emot..
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

I det här fallet fick han A eftersom de inte kunde utesluta att en infektion låg bakom. Cortisonet försvagar ju immunförsvaret och då skulle han kunna bli riktigt dålig.

Mvh Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Oj, kan komma på träningen då?(22/5)
Mvh T
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

har PM:at dig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd. Lång historia kort, min häst vrickade benet...
2
Svar
35
· Visningar
2 604
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp