Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?
Man ska inte vara så snabb med att säga saker
Idag när jag var ute och målade det sista (förhoppningsvis) i transporten så börjar hästarna fara runt ute på gärdena. Mourven och lille russhingsten börjar busa, men det var inget flyende och det var inte så mycket busande. Mourven visade upp en jättefin rund mellangalopp, så han har det allt i sig. Visst fick man även se "fullt ös medvetslös"galopp och "hoppa på stället"galopp, men att han valde den lugna runda galoppen istället för traven (som han valt tidigare) var kul att se!
Han sökte sig även en del framåt-neråt (läs= mot russets bak/hasor
).
Sen gick vi ut i skogen och jag jobbade honom på långa tyglar. Provade lite galopp, först blev han vettskrämd när jag skulle spring där bakom
men sen fattade han och gjorde några fina galoppfattningar (brydde mig inte om vilken han fattade bara ATT han fattade), 2-3 st, sen orkade han inte mer. Mellan varje galoppfattning försökte jag ta ner honom i lugn skritt, men det var väl i stort sett omöjligt. Han gick i skrittempo, men travade istället och tro det eller ej så använde han ryggen och arbetade rätt ok. Måste varit riktigt jobbigt för honom, men tydligen var det lättare än att sänka energin och skritta lugnt. Kul tycker han det är också, även om han ibland blir lite trött på mig som inte vill att han bara ska rusa framåt.
Självklart kan inte du säga ett dugg om mig och min häst, men jag tänkte bara hur du brukar göra med hästar som har energin uppe i det blå, och har svårt för att ta ner den efter att ha jagat upp sig. Han gör det ju inte för att han blir rädd, utan för att han tycker det är så djäkla kul.
Har träning i helgen så kommer nog jobba lite med det då, men alltid trevligt att få fler människors erfarenhet, alltid lär man sig något.