Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Ach so!
Jag kom nog med mina synpunkter lite snabbt! Ber om ursäkt! (Självklart ska man vara noggrann, du har ju fördelen att ha en icke-förstörd häst!!!)
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Då ger jag följande tips: när du gjort en eller två gudabenådade avsaktningar (för det var väl det du gjorde), skulle du klappat din häst och artigt suttit av och lett in den i stallet. Så hade en ryttmästare gjort. :)

Nästa gång testar du kanske bara en avsaktning, sen är det beröm och vila. Tänk på att lägga in många pauser med lång hals på din häst! Var 5:e minut är kanske för lite för en så pass ung och välartad häst?
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Där håller jag med Carmenzita, så fort hästen har gjort rätt så låt den slippa! Eftergift är den allra bästa belöningen för hästen. Den lär sig också bäst om den får eftergift så snart den har gjort vad ryttaren begärde av den. Om ryttaren bara fortsätter att begära trots att hästen har gjort rätt, så fattar den inte vad det är ryttaren vill.
Ska man träna in något nytt så gör man det bäst genom korta försök med vilopaus emellan.
Man får inte glömma att det är hästens hjärna man tränar lika mycket som dess kropp :smirk:
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Bobo och Carmenzita!

Har ni fel glasögon på er? :smirk: :devil: Läs första inlägget igen. Precis så är det ju jag redan göör! Är fransos ju... :angel:

Mvh Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Är fransos ju... :angel:

Som jag då. Sillvoplä! Världens första icke franskatalande fransos är jag. Äter chevre och allt... :smirk:

T
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

När du tränar "lope", som du säger; vilken form vill du ha på hästarna då? Hur långsamt är långsamt?

Varifrån kommer uttrycket "lope"? *Nyfiken*

Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Och jag som avskys ost! Ehhh.. Chevre är välan en ost?

Je'm apelle Monique
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Oh, jäklar. Du kan ju stava och allt! Bäst man skärper sig!
Vamenaru gillar inte ost? Ost och vin och saucission (stavning?) är ju det bästa. Sambon och jag åt oss igenom hela Paris en hel vecka senast jag var på Allege-möte. Jag drar mig dock för gåslevern. Tycker de plågar gässen.

Lope är spanska för långsam förflyttningsgalopp. Kan tänka mig GA-lope ursprungligen. Vaquero-uttryck. Har halsen så mycket ut det går och näsan med, bara lätt kontakt. Försöker få galoppen att rulla så långsamt med långa språng det går utan att hästen står på näsan eller tappar energi/bärighet.

Tessan (som gäspar och måste gå och lägga sig)
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Oh, sån galopp skulle jag behöva träna på. Gjort det andra uppsatta försöket i galopp (på bana), som visserligen gick bättre än det första. Men pålle går i hög och snabb form (gör det även i hagen, fara runt som en liten tjurfäktningshäst är han bra på också). När jag får honom att länga överlinjen lite och sätta under sig med inner kan han dock ta ner tempot en del. Hur skulle du göra med en sådan? Ute i naturen (där vi tyvärr inte har några bra galoppsträckor) skulle han bara bli än mer upphetsad. Kanske det löser sig ju mindre laddat det blir att galoppera (ju fler försök vi gör).

Angående gåslever.. När vi bodde en vecka i ett hus på landet i Frankrike (hur härligt som helst) låg det en "lantlig" variant av en gås/ankuppfödning granne med oss. De "tama" djuren var vingklippta, men i flocken hade det slagit sig ner vilda gäss. Dessa besökte varje morgon vår pool....
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Det är lite tråkigt. Galoppsträckor är bra att ha. Men man kan ju alltid prova att trava ett längre tag först, kanske samma runda för att få lite begynnande "trötthet" och sen går inte galoppen så fort.

Hästar är så olika. Endel hetsar upp sig om man hoppar några kryss, medans andra kommer underfund om att de bör ta det lugnt och använda ryggen av sådana övningar. Med en häst som hetsar upp sig kan man ju lägga sig på en äggformad stor mittvolt och galoppera tills man får lugnet också, men det är ju inte lika effektivt. Men man kanske skulle kunna göra det först och sen ut?

Angående anklever.
Jag kan förstå att de vingklipper dem, annars skulle de ju dra. Men de tvångsmatar dem med ett rör ner i halsen, och trycker ner maten. De har ju samma problem med levern som alkoholister, leverförfettning och cirros (stavning?) så något sjukt måste ju till för att de skall utveckla detta...

T
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Galoppsträckor har jag inga pga att antingen är det riktigt klättrande i skogen eller att gå utefter en skogspromenad-väg som gäller. Vill inte riktigt galoppera där med tanke på risken att det kan komma folk och det är rätt kuperat.
Får se hur ridvägarna ser ut nu när han snart flyttar upp på sommarbetet.

De rörelser han har i sig i galopp är ju antingen full fart framåt (men ändå inte framstupa-sidoläge; http://web.telia.com/~u85811929/Bilder/mars04/PICT0094.JPG siste hästen, kortet är iofs ett år gammalt) eller att hoppa runt på stället som en galning ;) (snabba vändningar på bakdelen och busa i rundcoralen/med flocken). Att ligga och rulla i en lugn, rund galopp är han inte riktigt byggd för och finns nog inte inlagt i hans tankevärld. När jag har jobbat med honom på lina har han börjat orka ligga i den lite, men det är fortf svårt. Jag kan tänka mig att han kommer lugna ner sig när han orkar bära mer (och jag ridit den mer, får ju tänka på att jag bara galopperat uppsuttet två ggr), men just nu är det ett uppåttjack för honom. Visserligen hamnar min energinivå rätt högt också (vi trissar upp varandra), så det är väl den jag får jobba med först och främst. Vi har kommit rätt långt med skritten och traven på bara ett par månader så hoppet finns väl där att galoppen blir bra den också :D

Jag får prova lite olika saker, men galoppera länge tills han blir trött känns inte bra. Jag vill ha honom avslappnad hela tiden. Fast det var nog inte det du menade iofs eftersom du är så emot det annars ;)
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Svårt att avgöra från ett foto.

Nej , ajg menar inte att han skall springa sig trött innan han lägger sig i lope, absolut inte. Jag tänkte mer att han skulle lugna sig om du galoperade på banan eller eventuellt travade lite ett varv ute först.

Det är jättesvårt att veta hur en häst egentligen beter sig, och ryttare också, ifrån inlägg på ett forum. Man skulle behöva se alltihopa och analysera vad som är svårigheterna, vad som behövs åtgärdas och hur kvaliteten egentligen är. Som exempel brukar jag ta att snälla ryttare brukar säga att de är jättesnälla och lätta i handen, men vad de gör är håller ostadig kontakt och rycker lite. Det tycker hästar är ännu obehagligare än lite för stark kontakt, men många är inte medvetna om att tyglarna glappar... Säger inte med det att DU gör så, det var bara ett exempel.

Någon har PM:at mig, och jag kommer inte åt meddelandet. Vänligen posta här i så fall eller nåt...

Tessan
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Man ska inte vara så snabb med att säga saker ;)
Idag när jag var ute och målade det sista (förhoppningsvis) i transporten så börjar hästarna fara runt ute på gärdena. Mourven och lille russhingsten börjar busa, men det var inget flyende och det var inte så mycket busande. Mourven visade upp en jättefin rund mellangalopp, så han har det allt i sig. Visst fick man även se "fullt ös medvetslös"galopp och "hoppa på stället"galopp, men att han valde den lugna runda galoppen istället för traven (som han valt tidigare) var kul att se! :) Han sökte sig även en del framåt-neråt (läs= mot russets bak/hasor :D ).

Sen gick vi ut i skogen och jag jobbade honom på långa tyglar. Provade lite galopp, först blev han vettskrämd när jag skulle spring där bakom :D men sen fattade han och gjorde några fina galoppfattningar (brydde mig inte om vilken han fattade bara ATT han fattade), 2-3 st, sen orkade han inte mer. Mellan varje galoppfattning försökte jag ta ner honom i lugn skritt, men det var väl i stort sett omöjligt. Han gick i skrittempo, men travade istället och tro det eller ej så använde han ryggen och arbetade rätt ok. Måste varit riktigt jobbigt för honom, men tydligen var det lättare än att sänka energin och skritta lugnt. Kul tycker han det är också, även om han ibland blir lite trött på mig som inte vill att han bara ska rusa framåt.

Självklart kan inte du säga ett dugg om mig och min häst, men jag tänkte bara hur du brukar göra med hästar som har energin uppe i det blå, och har svårt för att ta ner den efter att ha jagat upp sig. Han gör det ju inte för att han blir rädd, utan för att han tycker det är så djäkla kul.
Har träning i helgen så kommer nog jobba lite med det då, men alltid trevligt att få fler människors erfarenhet, alltid lär man sig något.
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Jag kan berätta att Popeye har jag jobbar som
1) sträcka i lilla snurren från marken 10 minuter
2) sträcka i skritt med mig uppsutten i 10 minuter
3) sträcka i lugn trav i vänster varv 5 minuter
4) sträcka i lugn trav i höger varv 5 minuter
5) 10 minuter arbete trav och galopp, med en massa sträckning framåt/neråt var 30:e sekund
6) jättetrött häst får jogga av lång och låg på 8-volt i trav 10 minuter

Bisarrt, då han orkar hur mycket som helst när han får gå med näsborrarna högst och halsen indragen mellan bogarna ute i naturen, eller med matte över hinderbanor. Men att släppa till ryggen har varit jättesvårt för honom, och framför allt gjort att han har fått en helt annan takt i trav och galopp. Långsam och rund. Men det sitter långt inne med honom, om man inte misstar det för hur han kan "ge sig" om man bara tröttar ut honom i 1 timme. Det är inte avslappnad häst utan trött häst. Det vill vi inte ha.

Winnie jobbade jättemycket i öppna för att sluta springa ifrån sig själv, även där en massa sträckning framåt/neråt. Även hon älskade det, men hon var mycket snabbare att få "fason på" då hon inte har samma temperament. Efter ett tag var hon så grymt reglerbar, även på gamla järnvägsspåret i lugn lope. Och då tog det slut ;-(

Det är de "hysteriska" hästar jag har jobbat med på sistone.

Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Vill vara med här känner jag! Har också hästar som glappar stort. Araben gör långsam trav och skolor och framåtsträckning fint om hon inte har kopplat på turbon. Det kan ske om hon misstolkar en signal till galoppfattning eller om jag fått för mig att träna längs en väg o inte på "ridbanan".
Hon kan INTE springas/travas eller galopperas lugn då överväxlarna går in och hon kan springa sig blöt. Hur hålla henne på rätt sida explosionsvallen?
Hittills har det funkat att inte springa alls... Bara lugnt arbete som inte kan misstolkas till tokrus och sänkt rygg. Hela tiden noga med formen och avslappningen. Spänner hon sig och vill ur skinnet får hon gå i myrsteg tills hon slappnar av då får hon gå fram igen.

Ibland har det funkat att jobba några dagar jättenoga med att hon ska gå undan för skänkeln (spänner hon sig är hon oflyttbar) och gå en del i öppna. Sedan ute i skogen kan hon reflexmässigt koppla ihop skänkeln med att samla sig och då minskar hon takten då jag lägger till skänkeln.

Andra hästen som är tävlingstravare kan springa läänge och foort så att springa honom lugn går inte heller. Även på honom funkar det bäst att bryta med övningar som han är van att göra i lugn takt och sedan gå in nästa gångart. Från början hoppade han in i traven som ur en voltstart, men han tar oftare en mjuk avslappnad trav nu även ute.
(kul att ridträna en travare i travträning i form mjuk o fin ute längs vägarna, ger nästan en häftigare känsla än att piaffera på en ren ridhäst)
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Alltså, dessa är je de bästa att jobba med. All energi finns, det gäller bara att omfördela. Men det är svårt. Att försöka springa en häst trött är inget jag rekommenderar, utan endast i nödfall då en häst bockar och anstränger sig för att bli av med ryttaren. Då skall den få lära sig att det är JOBBIGT!

Som Winnie som jag beskrev ovan, så red jag tämligen tvär öppna (åt skänkelvikningshållet) för att "tudela" henne, få bort den starka bakdelen från "knuffposition" (låter helt o-klassiskt) och få henne att sluta gasa på så förbaskat. Hon hade bra gång och bra fysik, så det funkade mycket bra, och till slut blev det så att jag reglerade hennes "spring" med öppna/skänkelvikning när det behövdes vilket blev mer och mer sällan. Energin fanns ju alltid där, och det behövdes bara för att förklara för henne att hon inte skulle springa.

Med de travare som jag har ridit har lilla snurren varit lugnande, då de inte kommer någonstans och det sänkta huvudet lugnar. Men man vet aldrig hur en häst skall reagera.

Det man dock vet är att de är ingen ide att hålla tillbaka en "snabb" häst i truten, för då blir de bara ännu snabbare.

Tessan
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Noir skrev:
Det man dock vet är att de är ingen ide att hålla tillbaka en "snabb" häst i truten, för då blir de bara ännu snabbare.

Tessan

Det är någonting som jag verkligen begripit på sistone. Red ut bakom en tjej med en het travare. Hon satte av i väldens tokgalopp plötsligt. Jag, som inte gillar att rida så fort, satte in handbromsen varpå pålle förstås ville springa ännu fortare och pullade som sjutton. Till slut gav jag upp, släppte tyglarna och blundade....Varpå han genast lugnade sig. Det gick visserligen form, men nu hade han balans, frihet för huvud och hals. När jag sedan tog lite i tygeln igen så gick det ju faktiskt att bromsa farten.

Men det är ju svårt att komma ifrån sina egna instinkter att bromsa när man blir lite skraj. :crazy:

För övrigt blir jag allt mer medveten om hur känsliga hästar är. Min gjorde plötsligt halt på lång tygel i skogen häromdagen. Jag funderade på om han sett någonting läskigt, men han var helt avspänd. Plötsligt insåg jag att han reagerade på att jag förde handes som höll tyglarna uppåt för att blia mig på motsatta handleden. Förmodligen lättade jag lite i sätet också. Allt på lång tygel.

Det gäller att öva upp sin egen känslighet och sitt medvetande. Det är kul! Förmodligen får jag mindre ont i min rygg av bara farten, nu när jag är på väg att bli lite mer kroppsmedveten. :)

Mvh Monika
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Visst är det så. Jag red en kall/fullblodskorsning en gång i tiden, och matte red med graman och kimberwick på uteritt och klagade ändå att han drog armarna ur led på henne. När jag och min kompis red, tog vi bort gramanen (han hade inget anna bett än kimberwick) och kunde skritta, trava och galoppera på lång tygel och bara tänka bakåt för avsaktning. Man kunder göra halt utan tyglar mitt i galoppuppförsbacken! Inget problem. Men om du började dra, då var du "lost"

Hästens hagkompis använde vi för att visa hur man reglerar farten inför ett hinder med kroppsvikten. Stor rackare på säkert 800 kg som ofta inte var så arbetsvillig, men gillade att hoppa. Ävan han kunde kortas och längas före hinder med bara kroppshållning hos ryttaren.

Att dra är så fullkomligt kontraproduktivt på springande häst. Om den skenar kan man dra in ena sidan så den krullar ihop sig och inte kan springa (1 rein stop) eller göra som jag gjorde med hingsten, burkade med vikten och styrde in i ett träd. ÄvEn han har självbevarelsedrift!

Folk känner sig hjälplösa utan stark kontakt med hästmunnen. Hästen känner sig hjälplös när den blir dragen i. En ond cirkel...

T
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Vad respektlöst! Att bara dra iväg utan förvarning..!
Haha, annars brukar det förresten vara travare som springer snabbare när man tar i tyglarna ;)

*suck* hade skrivit ett fint långt svar men sen blev del "sidan kan inte hittas" och så var det borta :p

Jaja, poängen med det var iaf att har du kvar avslappningen i alla lägen krullar hästen inte ihop sej. Men ibland kan hästen provocera fram det själv, och då kan man behöva korrigera genom att föra bak axlarna ngt och svanka lite i ryggen och ev. höja handen. Då faller hästen inte lika lätt på bogarna.

Har precis märkt att min lilla kuse är skum vad gäller avslappningen också, för han går och spontanspänner sej för bettet när han blir mentalt lite stressad eller ofokuserad. Så tillrättavisar jag honom då (säger "nej" och kräver mer koncentration) slappnar han av :crazy: men det är en skum häst som faktiskt trivs med att bli tillrättavisad i vissa lägen. nu menar jag inte att du ska göra så, men att du kanske kan hitta en liknande knapp på din häst? Ett sätt att få tillbaka arbetsviljan och avslappningen vilket ju är det som felar när hästen krullar ihop sej. Särskilt om hästen självmant krullar ihop sej.
 
Sv: Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg?

Och akta för att hålla i tyglarna när du gör en travövergång eller avsaktning, i övergången ska man helst låta huvudet vara helt och hållet, och i avsaktningen får man inte ta ett stadigt tag utan krama i en tygel i taget (det framben som är i marken) och hjälper inte det + sitsen (tänk på att inte vara för hård i sitsen det orsakar spänningar) kan du ta hårdare tag men det är ingen idé att ta mer än ½ sekund i taget enligt Racinet så får man då spänningar från hästen som kan orsaka att den kör upp huvudet eller krullar ihop sej. Det är väldigt lätt att glömma när man är van att mer eller mindre "dra" i bägge tyglar när man ska sakta av. Men då blir hästen bogtung.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd. Lång historia kort, min häst vrickade benet...
2
Svar
35
· Visningar
2 604
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp