Vart tar man vägen?

T

Tomaten

Vart tar man vägen när ingen hittar vad som egentligen är fel på ens häst? vilken klinik har bäst utrustning, personal och allmäna möjligheter?
Så som det är nu behandlar vi, ger massa fodertillskott och ska börja med shock wave utan att någon egentligen vet vart felet kommer ifrån. Jag har vänt mig till dem jag tyckte var bäst men ändå inte hittat annat än små difusa saker som inte verkar vara roten till problemen.
Tacksam för hjälp....

Sv: Vart tar man vägen?

Oj... jag vet inte alls. Finns säkert folk här som har åsikter, men beror nog mkt på vad den har för symtom också?

När man ser hästen säger man direkt att det är ryggen, man förväntar sig att röntgen bilderna ska se bedrövliga ut. Inga problem där, röntgen ser fin ut. Hon skjuter dock upp en ordentlig karprygg vid ländryggen, sjunker dock vid riktigt hårt arbete där ryggen verkligen fått komma igång men går upp så fort hon blivit kall. har en hälta på vb som behandlas men verkar inte vara orsaken till ryggen. Knäna är röntgade, inte fel där men hästen står MYCKET bredbent, särskilt när hon blir nervös eller stressad. Något kohasig när hon står som vanligt, vilar gärna vb.
Det är mycket med pållan så allt har inte kommit med nu men skulle någon ha en ide eller några funderingar så ge mig gärna dem!

Ryggröntgad och utredd, prova med en seriös kiropraktor. Jag tror att ni kan få hjälp där, OT. Din häst, är den ett varmblod?

Allt detta är ju gjort, hela ryggen är röntgad och hästen har varit på utredning fyra gånger på två olika kliniker.
Har varit hos en mycket duktig kiropraktor som inte hittat något direkt fel på hästen som han kunde göra något åt. Har haft tänkarna på att anlita en massör som kan mjuka upp musklerna osv...

Glömde, hästen är ett hbl sto och hon är 9 om det har någon betydelse :)

varför? vad är det ni tänker på som nämner nacken?

Vart tar man vägen när ingen hittar vad som egentligen är fel på ens häst? ....

Ja, den frågan har jag också ställt mig under de snart 8 år som jag haft bekymmer med min ponny.

Vi har vart överallt, provat alla tänkbara behandlingar och olika inriktningar.

Vart på flertalet kliniker varav de alla räknas bland de bästa beroende på vem du frågar.

Trots det så hittar precis ingen vad som är felet på min ponny.

Numera så har vi hittat oss en väg som är acceptabel för honom och för oss, han rids såklart inte mycket, bara lite i skritt när han har sina bästa tider, jag vill inte riskera att han blir sämre igen.

Det verkar som om den på Ultuna, som var den första behandlaren fick rätt i alla fall, "det enda ni kan göra är att vänta ut det" sades då, och vänta, det har vi ju gjort.

Cruss är idag 95 % bättre än från början, 100 % får vi nog aldrig se, men så länge han är en glad och trevlig prick, med glimten i ögat och aptit på livet så får han gå kvar här hos oss och vara världens snyggaste gräsklippare.

Har man råd eller om ens försäkringbolag godtar det så kan man scinta hästen. På en scint syns sådant som inte syns på röntgen. Jag antar att hästen är ultraljudad i det aktuella området. Är den inte det så kanman börja där för att se kur mjukvävnaden ser ut.

Prova igen med en annan, jag tror du kan få hjälp och det känns inte som grundproblemet sitter i nacken med ledning av din beskrivning av ryggen.

Prova igen med en annan, jag tror du kan få hjälp och det känns inte som grundproblemet sitter i nacken med ledning av din beskrivning av ryggen.

Problem med nacken kan yttra sig precis hur som helst, vart som helst på hästen.

vi hade för många år sedan ett halvblod som efter ett trauma fick en mångd problem. bla. med bakbenen (det som märktes). senare röntgen av just nacken visade på en förträngning/pålagring i halskotpelaren som i sin tur påverkade nerverna till bakpartiet.

ett annat hlb. (unghäst)vi har hade stora problem med hälta som kom och gick i ena bak under något år (utreddes mer eller mindre "konstant" på flera olika kliniker) visade sig till slut bero på ena bakknäet (troligen gått ikull i hagen eller fläkt sig i hagen trodde veterinärerna) helt bra blev hon inte innan kiropraktorn hade behandlat dom låsningar hon ådragit sig pga. baknäet i nacken samt ena käken. efter det har hon varit som en "helt ny häst"

KL.
Tack för alla svar, jätte intressant läsning. Har ju minimal erfarenhet av sådana här "mystiska-hältor", tack och lov, men det växer ju nu iallafall. Ska be om en röntgen på nacken för att se om inte annat att det är okej och sen efter shock wave behandlingen gå vidare till en kiropraktor. Det som vet har sagt är ju att hon skjuter den själv, iom att när musklerna jobbar rätt så försvinner den ju.... bör väl vara muskelspänningar....*spånar*

Hästen ska ha stegrat sig och gått över, efter detta sägs att problemen med ryggen börjat. Detta känns dock lite osäkert, mycket människor osv som haft hand om henne och jag har hört det på avvägar.

Hillevie- Behandlades knäet och ni blev av med hältan innan kiropraktorn? eller hur gick det till....

hoppas inte det här bryter mot reglerna... men hur fasen får man tag i en duktig kiropraktor? man finner dem väl inte direkt i gulasidorna? :o

Har hästen slagit över i en stegring är ju risken ännu större att den har skadat nacke eller manke.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 333
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 375
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka