Vart tar man vägen?

Sv: Vart tar man vägen?

Jag tror faktiskt att Boj vet det, om jag inte är helt felunderättad så är väl Boj utbildad kiropraktor eller något liknande.

Ja, men hon sa att hon inte trodde att nacken var grundproblemet. Man vet aldrig, definitivt inte över nätet. Och då sa jag, att problem med nacken kan yttra sig hur som helst, för att TS inte ska utesluta det. Hellre kolla en grej för mkt än en grej för lite.

Låt en duktig massör känna igenom också
Kan vara en lösning, värt att testa iaf!

Ja, så skrev jag och vidhåller det. TS har givit en beskrivning i ett tidigare inlägg, och nej jag ser inte att grundproblemet ligger i nacken för ögonblicket. Snarare skulle man ha ett bakbens problem, i knä eller hasleds höjd som kan ge samma indikationer genom ryggen som TS beskriver. MEN jag utgår ifrån att man på kliniken redan har kollat det, och det baserar jag på TS uttalande och därför är vi tillbaka till ruta 1 och då handlar det om ländrygg och eller korsbensleden.

Min första tanke: HOVARNA?

Jag har aldrig fått hjälp av en veterinär mer än för att behandla kotledsinflammationer. De kunde dock inte lösa själva problemet, för det hittade dom inte, utan bad mig därför ta bort hästen. :grin:

Hovarna är så EXTREMT avgörande. Och mängder av hästar avlivas helt i onödan idag, bara för att hovslagarna inte vet vad dom gör. Det verkar finnas så otroligt lite kunskap när det gäller hovar, bland hovslagare generellt, och de om någon borde ju veta. En veterinär har ju ingen koll alls i jämförelse.

Min häst fick tex beröm för otroligt exepmlariska vinklar när vi var på klinik för utredning och vi bad dem kolla hovarna. Både vet och hovslagare var mycket imponerade av vår hovis. Att hovvinkeln sen visade sig vara hela problemet för hästen, är en annan historia.

Detsamma gällde min väns häst. 11 år nu, haft problem i alla år med kotledsinflammationer mm. Hon hade gjort allt, försäkringen täcker inte längre hältor för hästen, akupunktur har gjorts, kiropraktorer har varit där, hältutredningar på klinik ett antal ggr. Tog ut en ryggvet nu som jag tycker är väldigt bra och han sa ganska snart att det är inget kiropraktiskt fel på hästen utan det enda han kunde tänka sig var att detta handlade om att hästen måste varit väldigt illa skodd/verkad tidigare. Han råd var att hålla sig till den hovslagaren som hon hade nu - hästen var nyverkad och skodd vid besöket. Och då hade hon ändå en mycket rekomenderad hovslagare tidigare (hon bytte i sep förra året för att hon flyttade ner hit från norrland). Och visst bli hästen bättre och bättre. Men det tar TID.

Min egen häst har väldigt känsliga fötter. Han ska i princip skos efter väder efter som att mjukt underlag och hårt underlag innebär olika saker för belastningen. Han skos därför med ganska täta mellanrum och om hovis har vägarna förbi så tar han gärna av skor och verkar lite om underlaget förändrats sen sist, för hästens skull. Jag hade ingen som helst aning om att det kan finnas såna här problem hos hästen. Men oj vilken häst det fanns under alla problem.

Hade ryggvet ute här samtidigt som min vän. För första gången sa en sån människa till mig - det är inga problem med den här hästen. Inga spänningar alls speciellt. En liten låsning som han måste ha knäckt till när han ramlat eller liknande, men i övrigt ser det finfint ut. Och muskler har han också. :eek: Notera då att vi masserat den här jäkla hästen i 1,5 år - varannan dag utan undantag, haft åtskilliga kiropraktorer och utrett på klinik. Denna ryggvet har vi nu haft sen fler år tillbaka och han var överraskad över hur fräsh hästen är helt plötsligt.

Vad du gör - leta leta leta efter seriös hovslagare. Det kan vara väldigt avgörande trots att ingen annan ser ngt problem alls där.

hon utreddes på 2 större kliniker, första gångerna bedövades även bakknäet på 2 punkter men dom lyckades inte släcka hältan, men hon sprutades ändå. röntgen och U.L visade inte på någonting. hältan kom tillbaks, försvann och kom tillbaks.

till slut bedövades 3 punkter i bakknäet och då släcktes hältan. hon sprutades även den gången, och blev den gången bra men "rörelserna" vart inget vidare. vi blev då rekommenderade av veterinären att anlita en kiropraktor som denne samarbetar med (hästen va väldigt ojämt muslad i bakpartiet)

2 behandlingar med 2 veckors mellanrum sedan mer sällan, när låsningarna hon haft försvann blev hon "som ny" påskjutet kom till baks och marktrångheten försvann. nu är hon inriden, och har varit igång i 2 år utan tillstymelse till problem. hältan är borta både med och utan böjprov och muskelaturen är jämn.

Nu är jag helt okunnig på detta men när du nämner ländryggen kom jag på ett annat fall. En vän vars häst man behandlade för spatt. Man hittade inget men man antog att det var spatt för symptomen stämde och de hittade inget annat heller. I ett år höll de på med behandlingen, försökte sätta igång (man skulle skritta försiktigt) etc etc. De rekomenderade avlivning och hon gav atg-kliniken en chans. Hästen hade inte spatt men däremot hade den tre frakturer på båda frambenen. :crazy: Det har den alltså gått med i 1 år och behandlats för ngt man inte ens hittat på hästen.

Gå igenom hela hästen vad du gör.

Skulle inte det bli värre vid riktigt hårt arbete i rätt form, snarare än att ryggen verkar sänkas och hon slappnar av. Gör fötterna ont bör det ju hur som helst bli värre vid hårt arbete...
Förringar inte god hovvård men jag tycker jag har en okej hovis men som det är just nu skos hon mest bara fram, bak tar lång tid och måste göras på bra dagar... vilket är svårt att passa ihop alla tider med

FY vad otäckt... men hur kan den ha frakturer på frambenen utan svullnad som väckt misstanke?

bakbens problem, så som inflammation? Det har hon ju i vb och behandlas för, den har dock inte gett mig sig ännu. Skulle det vara tänkbart att ställandet brett med benen och skjutandet av ryggen kan komma från knäet?

FY vad otäckt... men hur kan den ha frakturer på frambenen utan svullnad som väckt misstanke?
Jag vet faktiskt inte. Många frågor finns kring hur de hanterade detta. Jag hade min häst sista halvåret av denna utredning i samma stall och pratade en hel del med ägaren. Hon var ju också helt övertygad om att det var spatt eftersom att veterinärerna sa att det helt säkert var det. Hon pratade om att benen var lite tjocka men trodde nog att det berodde på felbelastning. Jag kände själv aldrig igenom hästen.

Idag mår den iaf bra igen. :bow:

Hej!

Min hästjäkel hade en fraktur på hasbenet som inte var särskilt svullen. Hon hade även ett sår på samma ställe som liksom "övertäckte" frakturen. Så det tog ett par veckor innan vi åkte in med såret och insåg att där fanns en fraktur också.. Inte ens vet. trodde på fraktur.

Så ibland kan dom jäklarna vara mycket svårfunna.

/ Lavinia

Vad otäckt att det kan vara så "smygis" en så enorm grej...

KL
Var där idag iallafall och förberedde dem på att jag vill gärna göra en röntgen på nacken, scint samt att hovarna ska fixas av deras hovis. Får se vart vi står sen, har fått tips om en duktig kiropraktor som vi ska prova efter detta om det inte kommer fram något annat.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 333
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 375
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka