Sv: Vart tar man vägen?
Min första tanke: HOVARNA?
Jag har aldrig fått hjälp av en veterinär mer än för att behandla kotledsinflammationer. De kunde dock inte lösa själva problemet, för det hittade dom inte, utan bad mig därför ta bort hästen.
Hovarna är så EXTREMT avgörande. Och mängder av hästar avlivas helt i onödan idag, bara för att hovslagarna inte vet vad dom gör. Det verkar finnas så otroligt lite kunskap när det gäller hovar, bland hovslagare generellt, och de om någon borde ju veta. En veterinär har ju ingen koll alls i jämförelse.
Min häst fick tex beröm för otroligt exepmlariska vinklar när vi var på klinik för utredning och vi bad dem kolla hovarna. Både vet och hovslagare var mycket imponerade av vår hovis. Att hovvinkeln sen visade sig vara hela problemet för hästen, är en annan historia.
Detsamma gällde min väns häst. 11 år nu, haft problem i alla år med kotledsinflammationer mm. Hon hade gjort allt, försäkringen täcker inte längre hältor för hästen, akupunktur har gjorts, kiropraktorer har varit där, hältutredningar på klinik ett antal ggr. Tog ut en ryggvet nu som jag tycker är väldigt bra och han sa ganska snart att det är inget kiropraktiskt fel på hästen utan det enda han kunde tänka sig var att detta handlade om att hästen måste varit väldigt illa skodd/verkad tidigare. Han råd var att hålla sig till den hovslagaren som hon hade nu - hästen var nyverkad och skodd vid besöket. Och då hade hon ändå en mycket rekomenderad hovslagare tidigare (hon bytte i sep förra året för att hon flyttade ner hit från norrland). Och visst bli hästen bättre och bättre. Men det tar TID.
Min egen häst har väldigt känsliga fötter. Han ska i princip skos efter väder efter som att mjukt underlag och hårt underlag innebär olika saker för belastningen. Han skos därför med ganska täta mellanrum och om hovis har vägarna förbi så tar han gärna av skor och verkar lite om underlaget förändrats sen sist, för hästens skull. Jag hade ingen som helst aning om att det kan finnas såna här problem hos hästen. Men oj vilken häst det fanns under alla problem.
Hade ryggvet ute här samtidigt som min vän. För första gången sa en sån människa till mig - det är inga problem med den här hästen. Inga spänningar alls speciellt. En liten låsning som han måste ha knäckt till när han ramlat eller liknande, men i övrigt ser det finfint ut. Och muskler har han också.
Notera då att vi masserat den här jäkla hästen i 1,5 år - varannan dag utan undantag, haft åtskilliga kiropraktorer och utrett på klinik. Denna ryggvet har vi nu haft sen fler år tillbaka och han var överraskad över hur fräsh hästen är helt plötsligt.
Vad du gör - leta leta leta efter seriös hovslagare. Det kan vara väldigt avgörande trots att ingen annan ser ngt problem alls där.