Vart sitter ert svärd?

S

SirWillgott

Undrar var forumets riddare har sina svärd hängandes?:D
Alltså.. vet att vissa har skidan fastknuten i bältet, vissa i sadeln, och vissa på ryggen!
Men vilket är bäst, och vilket gör att svärdet blir stabilast/lättast att handskas med:)

Sv: Vart sitter ert svärd?

Det beror på, rider jag skills-at-arms (en bana med olika mål) så har jag skidan fäst i bältet, annars så har väpnarna hand om det.

Vilket är bäst... Mitt svar är: Där du tycker det känns bäst och där du känner att det är säkert.

jag har skidan fäst i bältet eller så stå det i boet hos väpnarna
för det mesta är det i boet

båda- men om man har i bältet, blir det inte svårt att dra upp svärdet då? har fått för mig att kanske skidan bara fladdrar iväg när man ska försöka dra upp den:o:D

Det är inte svårt att dra svärdet när du har det i skidan.

Skidan sitter oftast fast i bältet som bilden visar nedan:

durrer01.jpg

Mestadels på väggen faktiskt... ;)

Annars i bältet eller hos väpnaren

:eek: Nämen Scorpan. Skäms. Ägna tiden åt familj och hem när riddarvärlden behöver dig;)

Till TS. Rider alltid med mitt svärd i bältet. Precis som Sael rider jag skills vilket kräver att du kan dra svärdet snyggt i galopp och det är inga som helst problem när du har det i bältet. Bara skidan passar svärdet.

Till TS. Rider alltid med mitt svärd i bältet. Precis som Sael rider jag skills vilket kräver att du kan dra svärdet snyggt i galopp och det är inga som helst problem när du har det i bältet. Bara skidan passar svärdet.

Ok:bow: Skönt att höra! Jo skidan passar svärdet perfekt så då kommer det inte bli något problem:D

Förresten, kanske ska påpeka att om du bara har en fästpunkt för bältet på skidan kommer du få problem med svärdet, det kommer inte sitta på plats och det blir även svårt att dra det smidigt. Använd därför två fästpunkter för att få bra vinkel på svärdet. Du ser ju på Saels bild hur man kan lösa det.

Tänk bara på vilken tidsperiod du ämnar gestalta. Saels bild är på ett 1400-tals bastardsvärd med passande skida därefter.

Ett svärd ska hänga i sin skida med tillhörande bälte. Vilken nytta gör ett svärd hos väpnarna?? :mad:

Här visar jag ett exempel på en form av svärdsupphängning som var vanlig från slutet 1100-tal till 1300-tal för enhandsvärd.

skida.jpg

:d:bow:
Jag har två fästen i skidan som jag har nu, men vet inte riktigt hur jag ska fästa allt:angel:
Får ta bild och lägga in snart!

Bältesspännet jag valde att ha är ett enkelt smidesspänne som mycket väl kan representera den perioden, ehuru spännen av den tiden vore mycket mer välarbetade och med annorlunda former. Jag ville dock ha det så enkelt som möjligt då jag bär skidan tillsammans med en Tysk Ordensdräkt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 649
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 249
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 512
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka