Oj, vi har verkligen varit i olika agilitysammanhang, jag har flera gånger varit med om att hundar lämnat planen under nybörjarkurser eller blåbärstävlingar. Nybörjarhundarna har ju ofta inte hunnit utveckla det där fokuset du beskriver enligt min erfarenhet, speciellt inte om det är första hundsporten de tränarJag har faktiskt aldrig varit med om att någon hund sprungit ut man brukar ju gå in med dom kopplade på planen och lossa kopplet precis när man börjar ”köra” och då brukar hunden vara helt fokuserad och när man är klar tar man hunden i koppel igen.
Aldrig varit med om några sura miner heller tycker ganska många hundar på kurs vill ha avstånd och talar om det för dom andra särskilt första tillfället, man går ju inte på kurs för att visa upp en perfekt hund tänker jag utan för att lära sig
Instämmer absolut i att säga till om att hunden behöver space vid presentationsrundan, så att andra har chans att ta ut extra avstånd! Har själv gått flera kurser med olika inriktning med såna ekipage tidigare.