Vart kan jag läsa om...

Inelin

Trådstartare
avelspoäng, höjningar, Elit osv. ang. avelsston?
Jag har sökt på SPAF men inte hittat vad jag söker i storeglementet. Någon som kanske kortfattat kan förklara lite om detta? Vart ansöker jag om höjning för mina ston? På Svenska Hästavelsförbundet eller den lokala avelsföreningen? Undrar Inelin

Sv: Vart kan jag läsa om...

Ojdå, jag läste nog inte inlägget ordentligt, ser nu att du nog redan hade Storreglementet.

Så här står det i S-reglemente: HÖJNING AV AVELSVÄRDEKLASS
Ansökan om höjning av avelsvärdebokstav med fullständig och styrkt avkomme- och meritförteckning skall insändas till Stambokskontoret 240 32 Flyinge senast den 1 augusti det år höjningen skall kunna ske. Samtliga inkomna papper granskas därefter av en premieringsförrättare. Senast den 30 september meddelas hästägaren beslut om ev. höjning av avelsvärdeklass

Tack! Gäller detta enbart halvblod? Hur räknar jag avkommepoäng stoet tillgodo?

Aladdin skrev:
Det står på sid 24-26 i Pdf.en
På premieringen tilldelades min shetlandsponny avelsvärdebokstav G.
Det finns ju även GI och GII. Jag trodde systemet med A och AB var "avskaffat" :confused:

Vilken ras gäller det?
En del raser kan man stambokföra och höja *pappersvägen*, men t.ex shetlandsponnyer MÅSTE visas fram på sommarpremiering för att få höjd avelsvärdeklass, enligt rasvisa bestämmelser.
Och alla regler, inklusive poängberäkning och sånt, finns i storeglementet - som du kan hitta på t.ex SHs sajt. Precis före de små ponnyraserna (OM det gäller en sådan) finns en förteckning över vad som gäller för alla dessa, sen kommer de rasvisa reglerna efter det.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 051
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 059
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag...
Svar
15
· Visningar
1 815
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp