Vart gör ni av ert arbete när det är dags för stoet att föla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 398
Sv: Vart gör ni av ert arbete när det är dags för stoet att föla?

Vi har hittills haft en som fölat stående. Det var fjolårets förstagångare. Hon lade sig dock ner först, så det larmade i allafall.
Det är väl helt enkelt så att inga fölvakter är 100%.
När jag gick på Flyinge hade de svettdetektor. På en av det årets fölningar larmade den inte, hon blev helt enkelt inte svettig. Å andra sidan lär de väl svettas om det går fel..
Min fråga till ulle j. var just en fråga: Jag ville veta om den larmar i det läget.

Å andra sidan lär de väl svettas om det går fel..
Min fråga till ulle j. var just en fråga: Jag ville veta om den larmar i det läget.

Just detta att föla utan att svettas är ingen ovanlighet. Speciellt unnat utplockade ston. :D
Risken där med enbart svettdetektor är att man kan missa fölningen och på så sätt förlora ungen om den föds i säck.

I övrigt så skulle jag absolut inte förlita mig på vakter som larmar för att stoet lägger sig ner.
Ston som fölar ståendes finns det flera riskfaktorer med.
Det ena är att fölet inte får blod via navelsträngen och blir då ett riskföl.
(fölungen ramlar ut i halmen och navelsträngen går direkt. Man måste vara med där och ta emot ungen och hålla den så länge man orkar.
Man bör vara 2 då)

Det andra är att om du har ett felläge på ett stående sto så får man svårt att lägesrätta då hon börjar kämpa (svettning och nedliggande)
Ungen ligger då så pass långt ut i förlossningskanalen att det krävs mycket styrka med att först resa märren, sedan trycka in ungen för att få den lägesrättad.

Allt detta ganska onödigt om man hade varit med från början.

AM

Just detta att föla utan att svettas är ingen ovanlighet. Speciellt unnat utplockade ston. :D
Risken där med enbart svettdetektor är att man kan missa fölningen och på så sätt förlora ungen om den föds i säck.
Jo, jag har ju sett det flera gånger, men då har det varit på ston utan svettdetektor, och då kan man ju inte veta om en svettdetektor ändå hade hittat lite fukt, även om jag inte kan se att märren svettats

I övrigt så skulle jag absolut inte förlita mig på vakter som larmar för att stoet lägger sig ner.
Ston som fölar ståendes finns det flera riskfaktorer med.
Det ena är att fölet inte får blod via navelsträngen och blir då ett riskföl.
(fölungen ramlar ut i halmen och navelsträngen går direkt. Man måste vara med där och ta emot ungen och hålla den så länge man orkar.
Man bör vara 2 då)
På den stående märren i år fångade jag fölungen, och lyckades väl hålla i ca en minut, innan märren gick iväg med raska steg, så jag inte hängde med. Navelsträngen brast då, och läckte, men jag var ju redan där med handen (lyckade på något sätt känna på pulserandet medan jag höll honom i luften) så jag fick stopp på det direkt. Det hade definitivt varit bra med en person till där. Gissa om jag svor ve och förbannelse över maken som INTE VAKNADE när jag tjöt FÖLNING och störtade upp ur sängen och ut i stallet då mobilen larmade. Jag undrade var han blev av. När jag såsmåningom gick in igen, låg han kvar och sov!
Det andra är att om du har ett felläge på ett stående sto så får man svårt att lägesrätta då hon börjar kämpa (svettning och nedliggande)
Ungen ligger då så pass långt ut i förlossningskanalen att det krävs mycket styrka med att först resa märren, sedan trycka in ungen för att få den lägesrättad.

Allt detta ganska onödigt om man hade varit med från början.

AM

Apropå brusten navelsträng: Du som är gammal i gamet, vi har en märr som alltid har så hiskeligt bråttom upp. Hon bara måste sno upp och nosa på fölungen samma sekund som den är ute. Ska man försöka hålla henne nere en liten stund? Jag vill ju inte "bråka" med henne i onödan heller, men detta problem har blivit värre för varje fölning. Med den första låg hon kvar på ett exemplariskt sätt, sedan har hon haft mer och mer bråttom, för att i år (föl nr 4) fara som skjuten ur en kanon, så fort hon krystat klart

Nej. Jag skulle inte råda dig att hålla henne kvar nere.
Du kan skada dig om hon försöker häva sig över dig.
Fölungen kan skada sig om den är i vägen för mammas ivriga ben.
Mamma kan skada sig om du rubbar hennes balans då hon tar sig upp. Fläkningsrisk då inte alla nyfölade ston har 100 procent kontroll över bakkärran.

Sådana ston är jobbiga.
Alla yttre faktorer bör elimineras. Starkt ljus. Hundar/katter, eventuellt nyfikna hästgrannar. Man bör själv bli ett med husväggen och inte synas/höras.

I vanliga fall brukar det ju vara tvärtom. Rutinerade märrar ligger kvar och förstagångarna gör konstigheter.

Kategorin otrygga märrar kan också vara sådana som häver sig upp direkt.

AM

Min gamla studsade upp samma sekund fölungen var ute, inte så idealiskt men vad kan man göra som sagt. Fick dock inga problem med fölungen alls så det spelade visst inte någon roll i just det fallet. Hon var så himla ivrig över fölet så det var inte tu tal om att ligga kvar.
Får se hur hon gör denna gång.

Unghästen är man ju mest nervös över som inte varit med förr.

Just det där med att fölet inte fick tillräckligt med blod genom navelsträngen innan den gick av tänkte jag på när mitt sto fölade stående för 1,5 år sen. 16 år gammal förstagångsfölerska, lite oroligt lagd, jag tolkade det som att hon inte kunde identifiera situationen och därför tyckte att det kändes bäst att vara på benen.
Fölet kom ut med en slurp och en duns, och jag uppfattade det som att navelsträngen gick av på en gång. Det var på natten och stoet stod med sitt huvud mot mig så jag hade ingen möjlighet att se ordentligt.
Men han var frisk och kry och resten skötte stoet helt enligt handboken.

Haha!

Skulle jag sova med Cezzans boxdörr öppen skulle hon gå över mig på jakt efter MAT:D

Den natten Ceder kom förstod jag vad som höll på att hända och gick därför aldrig och la mig utan kollade en gång i halvimmen tills kvart över tolv då första hoven var ute.

Min dam är underbar :love::love::love:

Jag var så säker på att hon skulle föla denna natten då jag för första gången denna gång skulle vaka själv.

Tror du inte hon somnade vid 10? Sov så lugnt och fint att hon blev så tråkig att titta på så jag måste ha slumrat till. Något väckte mig på 12 slaget. Såg Exan och tänkte nu är det på G. Så då rinmgde jag David på en gång!

En kvart senare då jag ringer Kattis hör jag hur vattnet går.

Tja, visst är man trött...
Vi har kamera, så man slipper springa ut. Men vakna måste man ju ändå.
Men det känns "onödigt" för jag vet exakt när mitt gamla sto fölar. I alla år har hon haft vaxproppar på morgonen. Som vanligt går hon i hagen hela dagen, och sedan fölar hon på kvällskvisten, ganska exakt ½ timme efter att jag tar in dom (oavsett vilken tid jag tar in dom). Hon vill absolut inte föla ute, och det har hänt att hon börjat vandra längs staketet och påkallat min uppmärksamhet, "hallå, släpp in mig, det är dags!".
Men GIVETVIS vakar jag både nätter o dagar iallafall, för man vet ju aldrig... Skulle aldrig förlåta mig om hon miste fölet pga att jag missat henne.

Jag förvarnar om att rätt som det är kommer jag ringa och "sjukskriva" mig, sen tar jag semester nån vecka efter och det är lugnt med chefen. Han är nämligen hästägare själv :D

Jag har haft tältsäng som jag ställt inne hos hästen, mitt ena arabsto måste ju för 17 nästan hålla handen när hon fölar... Jag har haft lååånga "kaffepauser" och hon väntar tills jag är tillbaka :D Den andra är lite blyg men klämmer vackert ut ungen på utsatt dag ändå.

Jag har nog tur som har så enkla hästar :) Det är jättemysigt att ligga och sova i halmen med dem snarkandes bredvid :)

Senast ändrad:

Tack för input!

I vanliga fall brukar det ju vara tvärtom. Rutinerade märrar ligger kvar och förstagångarna gör konstigheter.

Kategorin otrygga märrar kan också vara sådana som häver sig upp direkt.

AM

Hon blir mammigare och mammigare. I år, när vattnet hade gått, stod hon och luktade på den våta fläcken och hummade, innan hon fölade alltså. Med första fölet låg hon kvar, och pratade med fölet liggandes istället. Den gången var det fölet som hade bråttom, för hon försökte resa sig, medan hon hade bakbenen kvar i mamma.

Otrygg är hon inte. Hon är vår självklara flockledare, och drottningen på gården. (Så heter hon Hillary Clinton också..)

För att svara på TS fråga (ursäkta för trådkapningen): Jag jobbar hemma, med hästarna, så det är inget problem.

Tja, visst är man trött...
Vi har kamera, så man slipper springa ut. Men vakna måste man ju ändå.
Men det känns "onödigt" för jag vet exakt när mitt gamla sto fölar. I alla år har hon haft vaxproppar på morgonen. Som vanligt går hon i hagen hela dagen, och sedan fölar hon på kvällskvisten, ganska exakt ½ timme efter att jag tar in dom (oavsett vilken tid jag tar in dom). Hon vill absolut inte föla ute, och det har hänt att hon börjat vandra längs staketet och påkallat min uppmärksamhet, "hallå, släpp in mig, det är dags!".
Men GIVETVIS vakar jag både nätter o dagar iallafall, för man vet ju aldrig... Skulle aldrig förlåta mig om hon miste fölet pga att jag missat henne.

hur gör man för att beställa ett sådant sto :confused::D

nå jag har stark räknat med att ha semester då det är dags för fölning hemma hos oss annar så jobbar jag ju skift så det kanske löser sig i alla fall med sömn och grejor

*kl*

Har förvarnat hos min chef att jag kommer att ta ut semester. Har ett beräknat datum till 20 juni, så det blir tidig sommarsemester nästa år.

En sådan har vi, fast tvärtom.
Hon får vaxproppar på kvällen, står med benen i kors och stampar innanför boxdörren på morgonen. När man då släpper ut henne springer hon till sitt "fölningshörn" i hagen, och sätter igång inom några minuter. Hittills har vi haft tur med vädret vid hennes fölningar, men jag bävar för den dagen det ösregnar när det är dags.
Här har vi en nyföding som är piggare än mamma.
blingbling.jpg

jag jobbar som vanligt....fasst jag går upp o kollar till hästen varje timme. men syrran o mina föräldrar hjälper till så det gick fin fint.. fast man var lite trött. sedan tog jag ledigt två dagar då fölet fötts.

Jag har sådan tur att jag kan ha mina ston med mig på jobbet (alltså ett hästjobb). Fullständigt underbart och mycket praktiskt. Nattetid blir det övervakningskamera vilket fungerar alldeles utmärkt.

Om jag får lägga till något i övrigt till denna tråd är det ytterligare en fråga: Hur gör ni dagarna efter fölning? Mor och föl behöver ju minst lika mycket passning då med insläpp/utsläpp/egen hage osv osv. Jag vet att det finns en del trådar som delvis handlar om "dagarna efter" men mig veterligen ingen om hur hästägarna gör med sitt vanliga arbete.

När fölet är fött tar jag ut semester ett par dagar. Min arbetsgivare är förberedd på att jag gör det så fort fölet fötts.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
3 010
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat