Vart gör ni av ert arbete när det är dags för stoet att föla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 398
Sv: Vart gör ni av ert arbete när det är dags för stoet att föla?

jag tror att det oxå har med vilken hingst:idea: Det verkar som Aerlineavkommer gärna kommer lite tidigt:D
Hos människor spelar fadern roll i när och hur förlossningen blir iaf

Beror nog inte på hingst utan vad fölet blir för sort.
Stoföl kommer en aningen tidigare än hingstföl.

AM

Lita inte på det. sto hos mig som har fått 4 föl, hon har pendlat mellan att få för tidigt 2v och gå över 2v..........

Det här är hennes fjärde och jag tror hon varit rätt vältajmad med alla tidigare..

Dessutom är det samma fadershingst som sist om det skulle påverka.

Men vi har såna där kalkstickor och kollar mjölken och sådär, så vi lär nog märka när det är dags oavsett om hon inte går i tid.

Beror nog inte på hingst utan vad fölet blir för sort.
Stoföl kommer en aningen tidigare än hingstföl.

AM

Stämmer inte heller om man har otur. Här har det tidigare skrivda stoet fått 3 stoföl med olika datum medan hingstfölet kom 2 v för tidigt.

Stämmer inte heller om man har otur. Här har det tidigare skrivda stoet fått 3 stoföl med olika datum medan hingstfölet kom 2 v för tidigt.

Tänkte inte på alla ston utan mer snittvis.

Moiran gjorde ju en undersökning här på detta.

AM

KL
Alla våra ston är larmade så vi sover gott om natten tills mobilen ringer :D

KL
Alla våra ston är larmade så vi sover gott om natten tills mobilen ringer

Hur gör man för att fixa sån där larm-grej som ringer till mobilen?

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom det verkar som om larmet utlöses när stoet lägger sig helt på sidan skulle vi bli väckta var och varannan timme eftersom flera av våra ston - tvärtemot vad som sägs - gillar att sova platt på sidan ända intill fölning med undantag för natten innan.

Vi har istället valt övervakningskamera som kombinerad med att vi har ston med tydliga signaler (bäckenband, vit mjölk och beteendet) gör att vi slipper långdraget vakande.

Vårt gammelsto som lämnade oss i våras däremot fölade de allra flesta av sina 14 föl helt ensam...hennes sista föl lyckades vi dock pricka in. Vi bestämde oss att montera kameran flera veckor i förväg, långt innan vi såg några som helst tecken för att sedan vaka idogt och hoppas på att inte missa fölningen eftersom det skulle bli den sista för henne. Tvärtemot allt vi kunnat tänka oss lade hon sig ner och fölade en halvtimme efter det att vi monterat upp kameran...på dygn 319 utan några som helst tecken.
Vi lyckades alltså till slut vara med när ett jättefriskt, starkt och alldeles underbart stoföl föddes....men det var bara rena turen att det blev så.

Vad det gäller jobbet så vakar jag och maken i skift när det är riktigt nära och hoppas kunna hålla oss vakna på jobbet dagen efter.
Förra våren var det svårt med det då vi fick föl två nätter efter varandra...båda med komplikationer med efterbörden..så där blev det itne mer än någon halvtimmes sömn per natt och däremellan fulla arbetsdagar.

I vår hoppas vi på fyra fina friska föl. Får vi det orkar vi vad som helst..:))

Vi är flera som kan hjälpas åt.
Våra ston har dock varit så tydliga att vi sett när det varit på gång på riktigt.

Jag jobbar hemifrån - och bor där jag har hästarna så det är inget problem.

Jag har en underbar chef som har insett att när man är hästägare kan det bli så att man helt plötsligt måste rusa från jobbet utan förvarning!
Jag har en generös flex och kan komma och gå lite som jag vill, bara jag gör det jag ska på jobbet.

Inför vårens fölvaka har jag förvarnat om att jag kan behöva ta ut semesterdagar och en massa flex med mycket kort varsel och det är inga problem. Jag har tänkt jobba så mycket jag orkar under den tiden, får se hur det går :angel:

Fölövervakningen sker med kamera och med monitorn inne i sadelkammaren. Nu ingår iofs fölövervakningen i stallhyran, men jag ska naturligtvis vara med hela tiden. Tryggt ändå att veta att övervakningen sköts om det skulle krisa till sig (om man skulle bli sjuk t ex).

Våra larm löser inte ut förrän fölet är på väg ut och inte om de bara lägger sig ner... Så vi sussar gott! :D

Men om du får ett felläge där inget kommer ut, larmar det då?

Du kan ställa fölvakten i läge "B", då larmar den inte om stoet lägger sig platt på sidan och ligger kvar så. Vid värkarbete tippar de upp sig lite när värken är över.

Kanske kan man kombinera med svettvakten.

Jag hade bokat semester i god tid för Raketens ankomst...han kom dagarna innan den började:cool:. Nu gick allt utmärkt så man får vara tacksam;)...men jag hade sett fram emot att få se honom födas. Har fött upp 5 föl nu och missat alla födslar....:smirk:

Det var bara en fundering. Själv använder jag webbkamera, o skärmen direkt bredvid sängen.

2 av mina ston vill inte att man springer in o ut i stallet o tittar på dem. Inte heller att man bor i stallet. Så kameran funkar kanon för både oss o dem.
Så fort fölning är på g så går vi ut i stallet.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
3 010
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat