Vart gör ni av ert arbete när det är dags för stoet att föla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 398
C

Cairo

Vad gör ni med ert arbete när det börjar dra ihop sig till fölning för ert sto? Tar ni ledigt då? Hur gör ni? Ni kan väl inte både jobba och ligga vak hela nätterna? Det orkar väl ingen människa? Tar ni ledigt 2 veckor innan beräknad fölning och om fölet inte har kommit efter 2 veckor, tar ni då ledigt ett par veckor till?

Sv: Vart gör ni av ert arbete när det är dags för stoet att föla?

Det är en bra fråga, jag pluggar, och hoppas att min man tjänar så pass bra, att jag kan ha sommarlov, och vaka:idea:

Vi övervakar stona via webkamera och kollar dom i skift. Så länge det är innan utgången tid så kollar vi dom varannan timma hela natten och byter av (vi är två om det) så då behöver det bara bli 1 till 2 koller per natt. Ju närmre vi kommer ju tätare vakar vi, till ca 1 gång i timmen/varje halvtimma. Men när vi kommit så nära så tycker bekantskapskretsen att det är så roligt att titta på stona så vi behöver ändå inte ställa klockan så mycket utan bestämmer med de bekanta vem som kollar vilket klockslag, och har man tur får man sova en hel natt fast det vankas fölning (tack Aenglah! ;) )
Ska även försöka införskaffa en begagnad fölvakt så att man inte behöver ställa klockan alls (med modifiaktion och reservation)

Däremot får jobbet stå ut med att man är lite smått hålögd av spänning ett tag varje vår :D

Kommer vara ledig ungefär två veckor innan och två veckor efter, har hon inte klämt ur sig fölet då får jag lösa det, vi har inte öppet så mkt i juli ändå. Skulle hon visa tecken på att börja när jag är på jobbe så KAN jag stänga, är övertygad om att jag kommer få okej från chefen för det.

Jag har förvarnat min chef om att jag kommer att ta semester under tiden före och efter fölning. På dagarna är stallägarens fru hemma så då kan hon hålla viss koll.
Jag kommer också att låna en husvagn eller sova i sadelkammaren men jag hoppas att vi kan koppla upp en webcamera också.
Hur tidigt har ni börjat vaka? Kan man hyra en fölvakt (tycker ju att det borde vara möjligt om den som äger den redan har fått sina föl eller väntas få dem mkt senare (har själv 23:e april som beräknat datum)? Jag tror nog också att stoägaren ställer upp med vakkoll!:love::bow:

jag kommer ta semester ungefär 14 dagar, jag jobbar inte enbart dagtid och måndag till fredag så jag ska sätta mig ner nu och se över vilka dagar jag ska ta ledigt samt kolla runt med de som ska hjälpa mig, tex om jag bara ska jobba 3 timmar vill jag ju inte ta en hel semesterdag, en sån dag kan man säkert skicka någon att kolla. jag vill ju helst inte ta semster innan fölet är fött, krävs ju ganska mycket tid i början när det kommit och tar jag all semster innan det är fött så står jag ju där :crazy:

Förra gången var jag egen företagare och arbetade hemifrån så det fungerade riktigt bra. Nu är jag anställd så vi får se.

Jag bor så bra att jag har mina föräldrar samt syster som närmsta grannar (även dom har hästar) så vi hjälps åt att fölvaka.

Förra året sprang vi ut 1-2ggr/h men i år kommer vi ha övervakninngskameran på för att kunna ligga inne i soffan och glo istället :)

Jag har förvarnat chefen om att jag kommer att ta semester 2-3 veckor när det är dags. Kommer att sova i ett rum i stallet som är speciellt iordninggjort för att man ska kunna övervaka fölningar eller om man har en sjuk häst man inte vill lämna nattetid. Övervakningskamera finns.
Sen får man ju hoppas att vakan inte drar ut alltför många veckor på tiden så all semester går åt, men jag har sparat 5 dagar och så har jag 6 nya veckor from januari så det borde lösa sig.
Men det vore ju kul om det blev några veckor kvar till sommaren;)

Jag tar semester sön-tors och enbart jobbar helger nätter under den tiden stona ska föla. Nästa år kommer det att ploppa in föl form 1/4 tom 24/4 om allt går som det ska i stallet. Totalt 4 st blir det hos oss. Sen får jag ytterliggare 2 föl som föds borta.
Jag är poppis hos övriga personal på jobbet då jag tar ut nästan all min semester under april och nästan inget under sommaren. På helgerna så får stallungarna vaka med min man som backup, även stallägaren har hjälpt till förr om åren. Nästa år ska Görels sto få föl samtidigt som mina så jag räknar med att vi kan hjälpas åt med vakningen.

Visst gör vi det!

Mina kollegor var med förra gången när jag sov i stallet i 28 nätter innan Ceder behagade komma ut, så de vet vad de har att vänta sig:D Jag är tacksam för att slippa sova där varenda natt!

Vi har också fördelen att det rör sig folk på gården dagtid vilket jag tycker är en trygghet.

I år hade jag tur med övervakning om dagarna.

Vi den första fölningen så åkte skytteltrafik till stallet och vakade (hela familjen var sjuk och det var iskallt i stallet)

Vid nästa fölning tältade jag på nätterna utanför hagen. Ställde klockan på varje timme och gick ut och tittade till henne. Hon behagade inte föla ute så det slutade med att vi stallade upp henne och jag drog tältsängen mitt framför boxen och öppnade boxdörren så att jag låg med huvudet i hållet och kunde kika på henne hela tiden :)

Jag har inte tagit semester då man inte har en aning 2 månader innan fölning om de kommer föla tidigt eller sent. Så fort jag ser på stona att nu snart så borde den komma så meddelar jag min chef detta. Det brukar alltid lösa sig.

Det var ett nöje att vaka på HalyBailys sto, förutom att hon behagade föla mitt på dan och ute istället då :angel:

Jag pluggar på distans så de e bara at ta med datorn till stallet och lägga sig i fikarummet :D

Numera är jag sjukpensionär och hemma hela tiden så för min del är problemet löst.

Men förr om åren när jag jobbade var det lite skillnad. Långt i förväg förvarnade jag chefen om när jag cirka skulle behöva semester. Det gick bra att göra så och sedan ta en dag i taget när det började närma sig fölning. När jag bedömde att det var på G och jag ville börja fölvaka var det bara att ringa till jobbet och säga ifrån att jag behövde semester. Det var aldrig några problem så jag hade det nog rätt bra. /AFF

Jag studerar just nu men slutar sista maj och min är beräknad runt 22 Juni så visst jag ska ju jobba i sommar men kommer se till att inte jobba runt där då det är dax.

Jag har inget stall hemma då jag bor i studentkåk med sambon men jag kommer bosätta mej i stallet när det är dax :P En kompis kommer även vara med mig och hålla mej sällskap.
Men hon kommer dock gå ute på bete just den tiden men antingen tältar man lr sover inne i stallet lr höloftet, väldans nära dock så jag kan see :D

Haha!

Skulle jag sova med Cezzans boxdörr öppen skulle hon gå över mig på jakt efter MAT:D

Den natten Ceder kom förstod jag vad som höll på att hända och gick därför aldrig och la mig utan kollade en gång i halvimmen tills kvart över tolv då första hoven var ute.

Sist gick jag på gymnasiet och hade påsklov den veckan Jolie föddes! Perfekt. Vi sov där en vecka jag och min mamma, som tagit semester från sitt jobb..
Eftersom damen behagade föla 00:15 mellan beräknad dag och dagen efter så vet vi att hon är rätt så klockren. Så denna gång kommer vi nog inte börja vaka förrän ett par nätter innan beräknat datum och så får vi se.
Eftersom vi är två så kan vi ju sova och vaka i skift.

När Jolie ska föla är det mitt i juni så jag tänkte lägga semester då.

Sist gick jag på gymnasiet och hade påsklov den veckan Jolie föddes! Perfekt. Vi sov där en vecka jag och min mamma, som tagit semester från sitt jobb..
Eftersom damen behagade föla 00:15 mellan beräknad dag och dagen efter så vet vi att hon är rätt så klockren. Så denna gång kommer vi nog inte börja vaka förrän ett par nätter innan beräknat datum och så får vi se.
Eftersom vi är två så kan vi ju sova och vaka i skift.

När Jolie ska föla är det mitt i juni så jag tänkte lägga semester då.

Lita inte på det. sto hos mig som har fått 4 föl, hon har pendlat mellan att få för tidigt 2v och gå över 2v..........

Knapplån!
Vi har löst det med webbcamera o kunnat legat i sängen o titta.
Förra året vakade vi dock på en häst o så fölade den andra 2 v för tidigt i en annan box... lite snopet, då hon inte visat några tecken alls.
Jag o gubben har turats om att titta men när det närmar sig så litar jag inte på gubben så då tittar jag själv. Han missade nämligen en i år...som tur var så kastade jag ett öga på skärmen 5 min efter gubben skulle gjort det o då låg hon ner o halva bebben var ute.
Brukar ha bra hjälp av mina döttrar o gubben...

Haha ja min tjej skulle säkert gå ut genom boxen om den stod vidöppen :P Men som sagt, hon kommer att gå på bete (Dygnet ute) så ja, antingen tält lr stallet, beroende på väder osv :)

Själv har jag så tur att jag jobbar på samma ställe som jag har hästen :) Och har en hel stuga där jag kan sova, och eftersom jag bara jobbar 5h om dan så har det gått bra att fölvaka och jobba, men jobbigt var det mot slutet (började vaka på tok för tidigt). Använde då övervakningskamera, vilket funkade mycket bra för mig. Tog ut 1 semesterdag då han föddes, annars har jag jobbat som vanligt...

Mvh Johanna

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
3 010
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat