Vart går gränsen?

Sv: Vart går gränsen?

Nu ville ju TS veta NÄr det dags att ge upp, och inte vilka metoder som finns att prova....

Har själv kommit med råd men de hörde ju inte till den verkliga frågan, så kanske ska vi fokusera på den.

Vet själv hur svårt det är då min fånghäst i morgon ska få sin framtid bestämd:cry:

FÅ hästägare vill få ett negativt besked, och de enda vi kan förlita oss på är de vi har förtroende för...

TS häst verkar ju dessutom ha haft dessa besvär under lång tid.

Gör inte saken värre för henne, snälla!!! Jag vet hur det känns....

Men det är ganska enkelt, därför att en hovverkare utan godkännade från jordbruksverket får inte röra en fånghäst. Såvitt jag känner till finns ingen sådan godkänd, så därför är det godkänd hovis eller klinik/veterinär som gäller.

Lita aldrig på en hovis bara för att den är godkänd. Att man är godkänd betyder inte att man alltid gör sitt bästa. Finns många bra hovslagare som valt att inte ansöka om godkännande för att på så vis slippa journalföring.

Axel, jag svarar på dina frågor ang min häst i min tråd eftersom denna tråden inte handlar om fångbehandling.

TS lycka till med din häst vilket du än bestämmer dig för :)

Jag pratar nu om en godkänd av jordbruksverket, antar att du förstod det.

Och det är en väsentlig skillnad, eftersom de är endast dessa som får jobba med hästar som är sjuka i te x fång eller annan hälta, hovböld etc. Dessa hovisar är journalförande på samma sätt som en veterinär, de kan också anmälas på samma sätt som övrig vårdpersonal.

Det fattade jag. Pratar också om de som är gokända av jordbrukverket. Många vill inte journalföra pga att det tar tid och det går inte att sko svart lika lätt. Bla därför journalföringen kom till, för att få bort svartjobbarna. Fram till 2014 så gäller övergångsreglerna vilket betyder att även hovslagare som inte är godkända får sko som innan, dock inte sederade hästar. Vet att det inte står på deras hemsida men ringer man till dom får man svaret att det är precis som innan fram till 2014, undantag sederade hästar. Anledningen till att det börjar gälla 2014 är för att hovslagana ska få chansen att hinna gå "extra året" eller blockkurserna innan. Vilket man bla måste göra för att bli godkänd. Hur nu alla som vill bli godkända ska hinna det när dom bara tar in 12 om året. :/ Vill också tillägga att en icke godkänd hovslagare inte får öppna en böld men får heller inte lämna en häst som har ont, vet man att man klarar av situationen så är man skyldig att hjälpa hästen innan man åker därifrån. Känns inte som att jordbruksverket har tänkt igenom allt ännu, men dom har ju till 2014 på sig att fixa med reglerna. :)

Det fattade jag. Pratar också om de som är gokända av jordbrukverket. Många vill inte journalföra pga att det tar tid och det går inte att sko svart lika lätt. Bla därför journalföringen kom till, för att få bort svartjobbarna. Fram till 2014 så gäller övergångsreglerna vilket betyder att även hovslagare som inte är godkända får sko som innan, dock inte sederade hästar. Vet att det inte står på deras hemsida men ringer man till dom får man svaret att det är precis som innan fram till 2014, undantag sederade hästar. Anledningen till att det börjar gälla 2014 är för att hovslagana ska få chansen att hinna gå "extra året" eller blockkurserna innan. Vilket man bla måste göra för att bli godkänd. Hur nu alla som vill bli godkända ska hinna det när dom bara tar in 12 om året. :/ Vill också tillägga att en icke godkänd hovslagare inte får öppna en böld men får heller inte lämna en häst som har ont, vet man att man klarar av situationen så är man skyldig att hjälpa hästen innan man åker därifrån. Känns inte som att jordbruksverket har tänkt igenom allt ännu, men dom har ju till 2014 på sig att fixa med reglerna. :)

Nej inte få bukt med svartknackare utan olika bokstavskombinationer.

Jag missade din röntgenbild:eek:

jag vet inte hur diagnosen ser ut när hovbenspetsen mer eller mindre har gått av.

Rotationen lär vara grav o även sänkning.

Har de kapat tån o sänkt vad jag anser vara för hög trakt?

På informationsmötet på jordbruksverket för hovslagare sa dom så iallafall så... andra anledninen var att eftersom hovslagare ska bli ansvarig för sitt arbete behövs också journaler för att kunna se vad hovis gjort med hästen.

Efter det mötet var det många utav "mina kolleger" som inte ville ansöka om godkännande pga av att de inte skulle kunna jobba svart och för att de tyckte det var besvärligt med journalföring. Många anser att priserna måste ligga på minst 2000 kr per häst för att det ska gå runt utan att jobba svart. Hästägarna måste nog göra sig beredda på en kraftig prisökning om man väljer en godkännd hovslagare, tyvärr. :crazy:

Kapat tån och sänkt trakten en del ja. Men jag pratade med veterinären igår eftersom hon är märkbart sämre och har i samråd med honom bestämt att min fina lilla bebis får somna in.... Han har konsulterat flera andra veterinärer med tanke på hur röntgenbilden ser ut och de är överens (och jag med dem) om att blev hon inte bättre efter verkning eller om hon får mer ont så funkar det inte.

Tårarna rinner nu och lär så göra... Fyfaan säger jag bara...:(

2000 för en vanlig skoning:eek:

Ja då ger man svartknackarna jobb.

Det beror väl oxå på hur pass snabb man är i sitt utförande.
Snabb behöver inte betyda att de är mindre bra.

De nya är ju väldigt långsamma.
Förr skoddes ca 8 hästar per dag. det ger en bra peng i fickan utan att man saltar räkningen.

Ser även godkända som skor illa o hästägarna tror inte att deras felställda hästar går att få till- för att svadan från hovisen är bra.

man hör samma mantra från ägarna- hovväggen får ej röras o de är skodda med låg o oftast understruckna trakter, långa tår som det går hand i hand med o för små skor när man skor om så pass sällan.

ett annat mantra är att korrigeringar måste ske pö om pö. varför då?
Ju fortare hästen står bra ju mindre slitage o sällan leder de s.k korrigeringarna till ngn förändring alls ens efter flera år för att hästen hela tiden trampar tillbaka den lilla korrigeringen.

Senast ändrad:

Utifrån bilderna och det faktum att det inte går på rätt håll - bara fel - tycker jag du fattat helt rätt beslut.

Kapat tån och sänkt trakten en del ja. Men jag pratade med veterinären igår eftersom hon är märkbart sämre och har i samråd med honom bestämt att min fina lilla bebis får somna in.... Han har konsulterat flera andra veterinärer med tanke på hur röntgenbilden ser ut och de är överens (och jag med dem) om att blev hon inte bättre efter verkning eller om hon får mer ont så funkar det inte.

Ska hon verkas en gång till eller är det gjort?

jag vet inte vad jag ska säga o lider med dig.:cry:

Jag tycker journalföringen ska va frivillig för att på så sätt få fler att vilja bli godkända av jordbruksverket. Då behöver inte priserna höjas heller. Men då återstår problemet med hur man ska bevisa att det är just den hovslagaren som har gjort ev fel.

Ibland kan man råka ut för en häst som tex är 3 cm högre på ena sidan som då behöver korrigeras. På en unghäst hade jag verkat bara den höga sidan tills sulan börjat svikta när man trycker hårt på den. Inte mer än 3 cm dock. Ibland kan man inte verka mer än 2 cm innan den blir mjuk och då kan man inte göra mer. Ibland går det ibland inte. En gammal häst skulle jag bara tagit hälften eftersom den antagligen gått så väldigt länge och då kan den lätt bli väldigt halt om man tar allt på en gång. Unghästar har jag inte stött på många som blivit halta efter korrigering. Håller alltså med att många korrigerar för lite åt gången.

Alla nya är inte långsamma, tycker man märker stor skillnad på dom som gått som lärling och fått sko massor och dom som gått hovslagarskolan. Skolorna har ofta inte hästar så det räcker att sko en häst var om dagen ens. Som lärling kan man få sko 5 om dagen och då har man ju tempot uppe;)

Tror att allt fler hovslagare börjat tänka på att man ska må bra i framtiden också, viktigt att man inte sliter ut sig om man ska orka sko tills man är 65. Max 5 hästar om dagen tror jag dom rekomenderar nu.

Håller med... blir mörkrädd när man ser hur endel skor och då är dom både utbildade och har gesällbrev. Finns många duktiga som inte ha utbildning på papper. Synd bara att det är svårt som hästägare att bedöma vilka som är bra och inte.

Ja vi kan ta diskussionen en annan gång varför, men det finns en djup förankring i detta och gäller främst inte svartknackare för dessa kommer inte att bli färre med den här paragrafen.

Jag tycker journalföringen ska va frivillig för att på så sätt få fler att vilja bli godkända av jordbruksverket. Då behöver inte priserna höjas heller. Men då återstår problemet med hur man ska bevisa att det är just den hovslagaren som har gjort ev fel.

Så funkar det ju inte, om en hovis ska kunna bli anmäld förutsätter det ju att samma regler gäller för dessa som övrig vårdpersonal.

Min tanke ang. korrigering var inte att de står väldigt snett. Det får man väl ändå hoppas att det inte är vanligt. nej jag menar just för låg trakt o då lång tå.

Har sett allsköns dåliga varianter med t.ex dubbla kilsulor mm.

Ang. journalföring så är det väldigt få som sysslar med det o hästägare är inte medvetna om att den s.k ansvarsförsäkringen endast skyddar hovisen o bevisbördan är hästägarens. Väldigt knepigt.
Hovisen har ju dessutom självrisk som den nog vill avstå ifrån plus ryktet.

Ja inte många hästägare kan veta vad som är bra- om man inte har sett det själv.
Man litar ju på experten som man lejer o om denne säger att det är gott nog så...

Jag glömmer aldrig när en häst som skoddes skitbra på klinik med journalföring o skoddes EN gång av en annan godkänd hovis som gör den ena framhoven bra mkt mindre. till svar påstår hen att skon lagts ut. Jo tjena.
Det kunde t o m hästägaren se som åkte tillbaka till kliniken igen.:bow:

Lite OT

Är inte just späcknacke ett tecken på cushing (vilket jag haft en ponny med, förstod dock inte förräns i efterhand, då fången utvecklats:cry:)?

Jag har ingen aning men är nyfiken....

Till TS:
Så länge hästen verkar nöjd med livet så skulle jag låta den gå kvar, men samråd med veterinären, vi som inte sett hästen kan nog inte avgöra det hela!

*Styrkekramar*

Det är många svåra beslut i hästeriet:crazy:

Jag lider verkligen med dej :cry:
Ta hand om dej nu och tillåt dej att verkligen få sörja så att du inte blir ännu sämre i din sjukdom.

Många många varma tröstkramar

Det är det jag menar, utan journal är det ju svårt att få en hovis ansvarig för nått. Förstår då inte varför jordbruksverkets personal inte kan förklara denna "djupa förankring" istället för att skylla på att man vill få bort svartjobbarna när man e på ett informationsmöte och har 1000 frågor kring detta. Väljer hästägarna att anlita bara godkända hovisar så kommer det inte att finnas några hästar kvar till svartjobbarna. Och på så vis får man ju bort de outbildade och de som jobbar svart.:)

Hästägaren kan i framtiden välja mellan en av JBV godkända hovisar eller en vanlig hovis utan godkännande men utbildad. Det är inget tvång att ansluta sig, MEN det innebär att den hovisen inte kan hjälpa sina kunder i alla avseenden, tex om hästen får hovböld eller andra hov/benproblem utan måste då skicka dem vidare till behörig personal.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 918
Senast: lizan
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama