Sv: Vart går gränsen?
Bra skrivet!
Bra skrivet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller hur, men det är klart ligger man på 3000 kr per häst så kanske skatten ökar något men gratis blir det aldrig.
Däremot så torde ju en hovis få oerhört långa arbetsdagar om man skor 8 hästar per dag, om man utgår ifrån att en normalskoning tar ca 70 minuter + eller - 10 minuter. Annars måste ju alla 8 hästarna stå på samma ställe, och sån tur kan man väl knappast ha 5 dagar per vecka och då tillkommer ju även restiden till varje ställe.
Det är inte ett faktum, men hästägaren kanske får för sig att så är fallet= nöjd kund.
Hi Boj:
Som du vet jag är inte aktiv längre men en hovslager bekant sa till mig att han hade räknad utt all inkomst och kostnad med bil, skätt, social you name it som gå till en privat föratager och han kom främ att 3 häster om dagen var gransen, att skor mer häster var inte lönt inkomsten och slitaget.
Coari och Nilan för gärna ger sitt tyck.
Värst och sanning:
Jag hade bode upp i Arvika ett tag och hade nogra privat häster på ridskolen som jag skod. En morgon kom jag in och en annan hovslager hål på, jag sa "hej" och gick in till privat häster och sätt igång, efter över ett par timmer och 2 häster gick jag för att fråga om han vill ha kaffee, ett rejäl hög sliten hästsko låg på golvet, jag räknad 5 häster låg där.
"jå da" sa han "jag ska bara sko färdig den här hästen"
Han hade vänster främ och bak kvar och jag tänk en hälv timma till......
Jag luta mig mått vägen och titta på, som alla hovslager la mark till hans val sliten verktyg, en verk stol lik min men med ett rejäl järn bit för ett stad och ett hål där en 12mm sko kunde gå igenom, ett 8 tal sko hängde på handtaget.
Jag har ALDRIG sett nåt liknande, från den stund han lyft hoven kom den aldrig ner på baken foran den var fardig.
Mannan hade en sån otrolig effektiv teknik,
slå upp nyter.
skär av en remsa med klingen-kolla verkning var i balance..eh en lite skiva till sen kappa tån.
Raspa plan.
Ta en sko och rikta den på skostol (med hoven förtfarenda mellen knä) spika fäst skorn, nita och puts raspa.
Slappa foten, utan att rätta på sig gick han till nästa hov.
"Nu kan vi ta kaffee medan han ställd in hästen.
Jag fick reda på han jobbe för Hilding som hade smidejan på tavbana och hade kontrakt att sko lektions häster år Arvika Ridhus, ett 20 tal.
Över kaffee sa jag,
"du har allt att göra ett par tre dager"
"nej då" sa han, "jag ska har dom färdig idag, jag kan inte komma tillbaka imorgan, jag har ett tio tal i Karlskoga imorgon".
Vi gick tillbaka till slitet, jag hade en skorning och tre verkning till. Jag stack in huvud och sa "hej då".
Ett par dager hade jag vagen förbi så jag gick in och prata med ridskol chef, nyfiken gick jag ner och titta på lektions häster som kjäerna hålla på att göra i ördning inför lektion.
Och jag kan säjer dom hästar var vall skod.
Jag träff Hilding flera år efteråt och fråga hur det var med den hovslager:
"en jäveln för att sko hästar, men tog i lite för hårt...kroppen hål inte"
Mitt värsta var 7 skoning och 4 verkning på en dag på ett ställ och jag var slut.
Man hade hört talas om såna hovslager men tänkt "eh...snäck"
Jag fick se med egen ögon.