Vart går gränsen?

Sv: Vart går gränsen?

Du missförstod mig, jag menade att rotationen aldrig kommer att gå tillbaka. Så på så vis blir hon aldrig "frisk".

Vadå hoven måste växa ner, hovtillväxten spelar väl inte så stor roll, huvudsaken nu är ju att hon är tvärtåad så överrullningen fungerar? Det är ju inne i hoven och i benställningen värken finns.

Precis som du säger så får hon ite gå runt så mycket. Bara tio meter morgon och kväll mellan boxen och sjukhagen/vindskyddet, hon vill INTE stå inne hela dagarna...;) Ska ev sko henne och slå på en snösula , vi får se hur det utvecklas.

tycker det här låter jättekonstigt! ett hovben som inte kan "gå till baka"!?
har hon gått så i tre år och fått en senkontraktur till följd eller vadå? vem är det som sagt att det inte går att göra något åt?
Är det verkligen så att hovbenet inte kan "gå tillbaka" av någon anledning så kommer hästen inte bli haltfri och då, borde ju vet. redan tagit beslut om att ta bort den!?
"vanlig" hovbensrotation är idag relativt lätt åtgärdat och hästen får smärtstillande om det behövs... men då krävs en hovslagare som vet vad denne gör. (låter faktiskt som din har noll koll!)
snösula är inte att rekomendera på en häst med känsliga sulor, då den kan irritera hästens egen sula genom skav och tryck!
Kontakta en riktig hovslagare och vet. eller ta bort hästen!
om hästen är så lite halt som du säger är jag övertygad om att den blir bra med rätt vård!
är jätte nyfiken på bilder!!!

Min förra häst fick ett kraftigt fånganfall 2002 (tror jag att det var,inte i mina ägor då) och hovbenssänkning till följd av det. Behandlades och funkade som promenadhäst,och nått lättare pass på ridbanan,om hon hade hela sulor fram i skorna.

Jag tog över henne vintern 2009,vi lunkade runt i skogen,på sommaren var jag livrädd varenda dag,hon fick gå i en liten nedbetad hage och äta hö medans dom andra fick gå i stooora grönbetshagar,bara det gjorde ont i hjärtat! Sommaren gick,och hösten med,sen kom vinter,massa massa snö kom,till följd av det så fick hon ju styltor i hovarna,trots sulor,vilket låg och tryckte på,och gjorde att hon fick en sån himla dum vinkel,och hon var varm i kotorna fram till och från,men ingen puls eller hälta... Rullade på så här några veckor,fortfarande helt ohalt, vi var ut och promenerade/skrittade i bland,men oron gnagde i magen att tänk så har hon ont,är det nått som känns konstigt,oj,hon snubblade nästan till,är det pga stenen vi gick över,eller har hon ont,så det var mest hemskt,ingen njutning direkt. hon luffsade på med öronen på spets,och var så glad att få komma ut så hon var mer på tårna än på hovarna,frustade och var så himla lycklig!

Men,tillslut stog hon mest bara i grindöppningen där det var nertrampad,då fick det vara bra,om hon inte ens kunde få vara häst på vintern,då tyckte inte jag att det var något drägligt liv längre.

När hon kördes till veterinären så höll hon på att trampa runt inne i transporten vid minsta kurva. Då var jag säker på att vi gjort rätt.

Jag hade alltså en häst som jag var rädd att ha i hage när det starka vårgräset kom,som jag var rädd för att ha i hage på sommaren när gräset växte för fullt,som jag var rädd att ha i hage på hösten när gräset ruttnade,som jag var rädd att ha i hage vid frostgräset på morgonen,som jag var rädd att ha i hage på vintern när snön kom.... Det var liksom året runt det fanns höga risker.

Det första jag gjorde när jag kom var att känna efter värme och puls,kolla hur hon gick, nu var ju det alltid bra,men just oron i magen gnagde sönder MIG. Det vart inte kul tillslut...

Hon fick somna in den 18 december 2010. Jag grät floder,men jag visste att jag gjorde det rätta.. Jag var inte med på slutet,men hon som höll i sa att hon var så lugn och duktig där inne,hon som annars mest blåste och trippade på tårna på nya ställen,men nu var hon sååå lugn,hon visste nog,och hon var nog tacksam.

När man börjar fundera på det är mitt svar på din fråga. Har du börjat tveka så är det bättre och ta bort hästen. Då är det ju uppenbarligen något som inte känns riktigt bra med nuvarande situation.

Annars kanske jag personligen hade låtit nån annan kolla på hästen dessutom för att se om det gick att ordna.

En fånghäst ska verkas ner i takten för att få hovbenet att ligga jämns med marken, inte tippa i tån, om det går att förstå vad jag menar. Låter man trakterna bli höga blir det ännu mer lutning på hovbenet, hovbensspetsen tippar ner igenom sulan. Låga tralter medför också svårare överrullning och tån ska därför kortas till MAX. Går det inte korta tillräckligt mycket för att få en bra vinkel bör man sko med fångbestag tex bakåtvänd sko. Slipa av tåkappan och vänd skon, på detta sätt kan man flytta tillbaka tån hur mycket man vill samtidigt som man får bort trycket från tån, det blir samtidigt en ringsko. Det viktigaste när man kollar på röntgenbilder är att se hur nära sulan hovbenet har sjunkit. Hovbenets läge går aldrig ändra på men hoven kan ändras efter hovbenets läge. Ligger hovbenet bara några mm från att gå igenom sulan så hade jag tagit bort hästen, detta kan en duktig klinikhovslagare avgöra genom att se röntgenbilderna. Jag har aldrig varit med om att en fånghäst där hovbenet ligger så att man kan ana det när man verkar att den har blivit "fungerande för att inte lida i hagen".

Hinner ni får en bra vikel få hovbenet så kan detta förebygga så att inte hovbenet sjunker igenom sulan direkt vid nästa ev akuta fånganfall. Ligger hovbenet med god marginal från att sjunka igenom sulan så kan hästen bli bra tom fullt fungerande. :)

För att hovbenet ska återfå sitt rätta läge!

Hovbenet går ner mot sulan, alltså kortar man tån samt verkar ner trakten så att sulan börjar söka sig horisontellt mot hovbenets riktning.

Man eftersträvar alltså att anpassa hoven efter hovbenet. Då kommer det att ändra läge. Visserligen kommer hoven att se för dj-vlig ut ett tag, men man förskjuter på så sätt utväxten.
Där tror jag att du cyklar.

Man tar inte ner trakten initialt utan tvärtom- för att undvika drag i senapparaturen till hovbenet.
Det har t o m gjorts försök på att kapa böjsenan
Pulkaskurk o TS lever i det förgångna.

Hästar kan bli helt återställda o kan t o m fortsätta sin tävlingskarriär.

det ska inte gå att se att hästen har haft fång förr om den verkats rätt.

Det är viktigt att den fångverkas o ödemet som bildas ger ett tryck som liknar hovbölder. Iom raspningen kan ödemet ta sig ut o symptomen avklingar- om man gjort allt annat rätt med magen/ orsaken.

Nillan. Även om hovbenet är på väg att penetrera sulan så går det att förebygga.
Hästen bildar dubbelsula o den ska hållas hård o tjock genom att stå på torrt djupt spån.

Därför är inte snö alltid gynnsamt mer än den kylande effekten.

Senast ändrad:

Jag vill tillägga att fångraspning idag är en resektion av olika grad av tåväggen.
Det räcker inte med att hugga av tån. hovväggen ska raspas högre upp o därmed försvagas. Förutom att ödemet/ blödningen kan ta sig ut så slutar de sjuka utflutna lamellerna att dra med sig det nya som växer ut- därmed får man en rak hovvägg o inte en böj som förr.

Jodå, man tar ner trakten för att hovbenet ska skjuta framåt igen, dvs man verkar så att hoven ska följa hovbenets riktning. Tån kortas dessutom av.

Detta görs i flera omgångar, med fem veckors mellanrum, röntgen emellanåt, för att se att det går åt rätt håll.

nåja, det är iallafall vad hovslagaren på Strömsholm rekommenderar, och då finns över tusen behandlingar utförda där, över 80% med gott resultat, där hästarna kunnat återgå till normalt arbete!

Men det kräver att hoslagaren har röntgenbilder att gå efter OCH att denna har en bra utbildning på just fångverkning.

För att undvika "drag i senapparaturen till hovbenet." så tar man ner lite i taget av trakten, naturligtvis inte allt på en gång. De fall där man har kapat senan är i de fall man gjort ett sista försök att rädda en fånghäst. Man har snabbt velat sänka trakten för att hovbensspetsen inte ska gå igenom sulan och för att snabbt kunna sänka trakten har men provat med att kapa senan. Vet dock inte hur det gott för hästarna i de här "exprimenten".

Skulla behöve åka upp till Strömsholm och prata med Mikail för att få gripp på det hälla.
Som jag sa och Axel förtydliga det vasentliga är att förhindra hovbensråtation och så mycket som jag vet man Måsta avlästa bojsen som dra i hovbenet.

Jobbig när man få motstridig införmation, den länk jag sätt in är just den behandling vi lärt oss i Skara.

Det var tråkig jag fick inte känns att se ett fång beslag i Arizona där man kunde skruva tillbaka hovbenen upp i hov kapslen med ett special sko.
Lite svårt att förklara har.

men att kapa böjsenan måste vara det allra sista man gör i så fall, har vatt mycket på klinik och aldrig sett att man kapar senan och de flesta hästar har blivit helt bra ändå. Därimot vid bockhov på unga hästar har ja vatt med när dom kapar senan och på så sätt fått den längre. Tror absolut inte att det är nått man Måste göra vid fång, inte heller att det är gjort på så många hästar så att man kan säga att det är den bästa lösningen. Känns som att vetrinärerna tycker att det är en skansning, endel kanske skansar mer än andra.

Har aldrig varit med om att kappa bojsen, vi avläst den med att höja trakten, med PG beslag kunde vi anvand kil sular och sätt i brod om det skulla behöva.
Som jag sa måsta prata med klinik hovslager för en uppdatering.
På mina dager hade vi inte en epademik av fång häster som nu.

Det är inte så bra att höja trakten som man tidigare trodde då det ökar belastningen på tån där lamellerna först släpper. Sänka trakten för stöd under strålen är vanligare nu.
Det finns studier på detta: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2010.00319.x/abstract

The models in this study predict that raising the palmar angle increases the load on the dorsal laminar junction. Therefore, hoof care interventions that raise the palmar angle in order to reduce the dorsal lamellae load may not achieve this outcome.

Det är inte så bra att höja trakten som man tidigare trodde då det ökar belastningen på tån där lamellerna först släpper. Sänka trakten för stöd under strålen är vanligare nu.
Det finns studier på detta: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2010.00319.x/abstract

The models in this study predict that raising the palmar angle increases the load on the dorsal laminar junction. Therefore, hoof care interventions that raise the palmar angle in order to reduce the dorsal lamellae load may not achieve this outcome.
Men då ingår inte strömsholmsmodellen- att man har tagit bort lamellbelastningen i tån o belastar mer hela hoven- inkl. sula stråle o sidorna.

Samma effekt får man när man ställer hästen på djupt strö.

för att sedan minska tå-gåendet när den får börja gå ut så sänker man trakten senare pö om pö- efter att lamellerna börjar tåla belastning igen.

sen har nog alla olika syn på vad en hög trakt är. jag räknar i förhållande till hur den hästen står o går.

min togs ner efter 10v. fastän den travade i löpgången vid ÅB 1 efter 5 v. o hade haft måttlig rotation 11 grader ca.

Senast ändrad:

Jodå, man tar ner trakten för att hovbenet ska skjuta framåt igen, dvs man verkar så att hoven ska följa hovbenets riktning. Tån kortas dessutom av.

Detta görs i flera omgångar, med fem veckors mellanrum, röntgen emellanåt, för att se att det går åt rätt håll.

nåja, det är iallafall vad hovslagaren på Strömsholm rekommenderar, och då finns över tusen behandlingar utförda där, över 80% med gott resultat, där hästarna kunnat återgå till normalt arbete!

Men det kräver att hoslagaren har röntgenbilder att gå efter OCH att denna har en bra utbildning på just fångverkning.
Har din häst varit patient där?

Det låter inte som om du frågat en massa o lyssnat.
DET gäller inte om hästen HAR en rotation- vilket ger ytterligare drag i hovbenet.

Jag tycker inte du skall sko henne, det gör det bara svårare då det krävs raspning 1 gång i veckan minst för att hålla tillbaka tån, och man har en mer rättvis bild av hur ont hon har om man inte fixerat med en sko.

Däremot så skulle jag absolut köpa boots till henne! Spelar ingen roll vilket märke, se bara till att köpa komfortsulor för bootsen är hårda.

Det är iofs riktigt att hovbenet inte kan svänga tillbaka igen. Men, hoven är så designad att den kommer börja växa ut igen utifrån hovbenets nuvarande läge. Det är därför man på fånghästar ser en bruten vinkel på hovväggen mellan delen som blev drabbad av fång och den friska hoven som växer ut.

Det man då måste göra för att hjälpa hästen att omforma sin hov är korta tån så mkt man kan utan att röra sulan, och att försiktigt sänka trakten. Den nya hoven som växer ut följer hovbenets vinkel.

På sikt vill hovbenet då återfå sitt ursprungliga, korrekta läge, och hoven blir så gott som frisk. Jag säger så gott som pga att fånghovar ofta har lite nedsatt cirkulation och kan tex reagera på kyla, men i övriga henseende kommer hästen att kunne användas som innan fånganfallet.

Du får inte ge upp, tyvärr är det alltför många som skriker avlivning utan att ha någon kunskap eller erfarenhet av sjukdomen/skadan de anser någons häst skall dö för. Djur har lika stor vilja att leva som människor. Jag lever med svår smärta där det inte ens finns särskilt stor chans att jag skall bli frisk. Det är det många som gör. Det innebär inte att man önskar att dö.

Jag vet många fånghästar som varit betydligt sämre än din som har rehabiliterats och mår jättebra i dag. Fång behöver inte vara en dödsdom! Man måste bara ge dem en chans.

Om det inte finns någon duktig hovslagare nära dig så kanske den du har kan ringa till tex Strömsholm och diskutera verkning med dem. Du har ju redan bilder, så nu är det bara att få verkningen under kontroll. :)

En fånghäst ska verkas ner i takten för att få hovbenet att ligga jämns med marken, inte tippa i tån, om det går att förstå vad jag menar. Låter man trakterna bli höga blir det ännu mer lutning på hovbenet, hovbensspetsen tippar ner igenom sulan. Låga tralter medför också svårare överrullning och tån ska därför kortas till MAX. Går det inte korta tillräckligt mycket för att få en bra vinkel bör man sko med fångbestag tex bakåtvänd sko. Slipa av tåkappan och vänd skon, på detta sätt kan man flytta tillbaka tån hur mycket man vill samtidigt som man får bort trycket från tån, det blir samtidigt en ringsko. Det viktigaste när man kollar på röntgenbilder är att se hur nära sulan hovbenet har sjunkit. Hovbenets läge går aldrig ändra på men hoven kan ändras efter hovbenets läge. Ligger hovbenet bara några mm från att gå igenom sulan så hade jag tagit bort hästen, detta kan en duktig klinikhovslagare avgöra genom att se röntgenbilderna. Jag har aldrig varit med om att en fånghäst där hovbenet ligger så att man kan ana det när man verkar att den har blivit "fungerande för att inte lida i hagen".
Jag förmodar att du är en hovis, men var o när har du lärt dig detta?:confused:

På 2 olika hästkliniker där jag lagt min lärlingstid under 2 år, ca 3 år sedan men de behandlar fortfarande en fånghäst likadant. Har inte träffat på nån klinik där man inte behandlar fånghästar på detta sett. Är du emot att man verkar ner trakterna?

håller förresten med Centaur om "Det är iofs riktigt att hovbenet inte kan svänga tillbaka igen. Men, hoven är så designad att den kommer börja växa ut igen utifrån hovbenets nuvarande läge. Det är därför man på fånghästar ser en bruten vinkel på hovväggen mellan delen som blev drabbad av fång och den friska hoven som växer ut.

Det man då måste göra för att hjälpa hästen att omforma sin hov är korta tån så mkt man kan utan att röra sulan, och att försiktigt sänka trakten. Den nya hoven som växer ut följer hovbenets vinkel. "

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 918
Senast: lizan
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama