Sv: Vart går gränsen?
tycker det här låter jättekonstigt! ett hovben som inte kan "gå till baka"!?
har hon gått så i tre år och fått en senkontraktur till följd eller vadå? vem är det som sagt att det inte går att göra något åt?
Är det verkligen så att hovbenet inte kan "gå tillbaka" av någon anledning så kommer hästen inte bli haltfri och då, borde ju vet. redan tagit beslut om att ta bort den!?
"vanlig" hovbensrotation är idag relativt lätt åtgärdat och hästen får smärtstillande om det behövs... men då krävs en hovslagare som vet vad denne gör. (låter faktiskt som din har noll koll!)
snösula är inte att rekomendera på en häst med känsliga sulor, då den kan irritera hästens egen sula genom skav och tryck!
Kontakta en riktig hovslagare och vet. eller ta bort hästen!
om hästen är så lite halt som du säger är jag övertygad om att den blir bra med rätt vård!
är jätte nyfiken på bilder!!!
Du missförstod mig, jag menade att rotationen aldrig kommer att gå tillbaka. Så på så vis blir hon aldrig "frisk".
Vadå hoven måste växa ner, hovtillväxten spelar väl inte så stor roll, huvudsaken nu är ju att hon är tvärtåad så överrullningen fungerar? Det är ju inne i hoven och i benställningen värken finns.
Precis som du säger så får hon ite gå runt så mycket. Bara tio meter morgon och kväll mellan boxen och sjukhagen/vindskyddet, hon vill INTE stå inne hela dagarna... Ska ev sko henne och slå på en snösula , vi får se hur det utvecklas.
tycker det här låter jättekonstigt! ett hovben som inte kan "gå till baka"!?
har hon gått så i tre år och fått en senkontraktur till följd eller vadå? vem är det som sagt att det inte går att göra något åt?
Är det verkligen så att hovbenet inte kan "gå tillbaka" av någon anledning så kommer hästen inte bli haltfri och då, borde ju vet. redan tagit beslut om att ta bort den!?
"vanlig" hovbensrotation är idag relativt lätt åtgärdat och hästen får smärtstillande om det behövs... men då krävs en hovslagare som vet vad denne gör. (låter faktiskt som din har noll koll!)
snösula är inte att rekomendera på en häst med känsliga sulor, då den kan irritera hästens egen sula genom skav och tryck!
Kontakta en riktig hovslagare och vet. eller ta bort hästen!
om hästen är så lite halt som du säger är jag övertygad om att den blir bra med rätt vård!
är jätte nyfiken på bilder!!!