Vart finns alla bra salvor/spray?

Gullan86

Trådstartare
Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden.

Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat:

Skillingarydsalva: funkar rätt bra men stinker ju:devil: och går ju inte o tvätta bort från händerna kan det vara giftigt(är gravid dessutom) sen kan det ju steka i solen så ska ju bara smörjas där solen inte kommer åt.
Verkar starkt vet dock att det funkar rätt bra och sitter kvar länge men svår"hanterat" alltså.

Prob: Tycker inte det fungerar speciellt bra för det höga priset, inte drygt stinker :devil: som skillingarydet och inte drygt + tycker det missfärgar ljusa hästar.

Renons kräm/spray: Finns det något mer kasst? funkar 1-2timmar eller hur var det? fungerar i alla fall enbart tillfälligt.

Switch: helt klart bäst mot fästingar men tråkigt att det ska vara så dyrt + förstör naturen och vem vet hur det påverkar hästens kropp och vi som applicerar det.

Superbra grön hästsalva: helt klart bäst hittils men tycker den är SVIN dyr och svår att få tag i någon får gärna tipsa!!!
Den sitter tyvärr inte så länge heller.

Nylanders hästkräm: luktar med tjära och verkar kladdig och drar åt sig smuts dyr, vet inte om den är så mkt bättre än skillingaryd salvan i så fall.

de svarta spray flaskorna: har inte testat, svindyra är de bra?

RB86: skulle det förbjudas i sverige? har testat det en gång i tiden men tyckte inte det fungerade så bra precis.

har jag missat någon viktig?

SÅRSALVOR/LINDRAR EKSEM/KLI

Aloe horse gel 99,7%: extremt bra aloe vera salva till sårläkning och eksem/kliande VART kan man få tag i den nu tycker den blivit jättesvår att få tag i. Men helt klart oslagbar! Inte allt för dyr heller och dryg.

Aloe vere gel 500ml i flaska: denna skall föreställa innehålla lika mycket aloe vera som ovanstående men jag har inte märkt att den har någon som helst effekt på någonting som jag använt den till, en stor besvikelse då denna är mkt lättare att få tag i och ännu billigare...men totalt värdelös.

Sen passar ju många av de ovanstående salvorna in i denna kategorin med.

Ni kan lägga till fler om ni har här med.



Så vad tycker ni? Håller ni med eller inte och VART kan man egentligen hitta bra salvor/spray tycker inget fungerar perfekt.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Svarta flaskorna= Absorbine Ultra Schild?
Använder det till vårt flygfä känsliga fullblod och det funkar kanon, sprutar varje dag, står att man ska spraya å borsta ut det, hålla på i 3 dagar sen ska det hålla i 14dagar men det tycker jag inte att det gör.
Vi sköljer ju av honom flera gånger i veckan när det är varmt efter att vi haft lektion så då finns det väl inget som sitter kvar utan man måste sprya på nytt för full effekt. Dyrt men väldigt bra, inte en enda fästing har han haft än i år, inte ens nu på bete. Lägger även på en sträng 4S salva från mellan frambenen å bak till skapet, använder plasthanske så slipper man lukten på fingrarna:laugh:
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Skillingarydsalvan luktar ju gott. :D


Om "den svarta flaskan" är Ultra Shield så är den inte så dyr om man följer anvisningarna och sprayar var 14:e dag. En flaska räcker nästan en hel sommar då.


Jag tycker inte heller det finns nåt medel som funkar 100 %. Testade Effol Bromsblocker häromdagen och den höll bromsarna borta men mygg och koflugor kom ändå. Ingenting verkar bita på just de krypen.

Skillingarydsalvan smörjer jag runt karlederna med, den minskar antalet fästingar betydligt.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Eller hur! Skillingarydsalvan luktar sommar! :love:
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Föllinge MD bland det bästa jag har provat på våra hästar, eftersom man köper den som koncentrat och blandar ut den själv med vatten så är den oerhört prisvärd.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Effol Broms-spray köpte jag nu senast och det är den enda sprayen som jag tycker fungerar mot alla insekter. Inte ens myggorna vill komma i närheten vilka jag har haft störst problem med med alla andra köpta eller hemmagjorda sprayer och blandningar man haft. (Lite jobbigt ibland då det är man själv som blir svärmad av dessa äckel istället) Dock står det att den bara håller i ca 5h har jag för mig. Så perfekt för ridtur men kanske inte så mycket mer om man inte har tid att åka till stallet och spraya hästen några gånger om dagen.
Den kostar lite också.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Det bästa tycker jag är hjorthonsolja men vet inte var man får tag på det och sedan blandar jag i vitlök för fästingar, hjorthonsoljan funkar mot dem oxå men det blir betydligt bättre med vitlök i.

Kram
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Absorbine Ultra Schild funkar kanon om man använder den lite oftare än det står på flaskan. Jag använder enbart denna nuförtiden!
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Eftersom jag nyligen startat webshop/gårdsbutik så har mina djur varit försökskaniner hos mig. Jag har fyra hästar, hund och ett gäng katter....Jag har haft fördelen av att prova...det jag inte är nöjd med har jag inte tagit in, det jag är nöjd med har jag tagit in...

Skillingarydsalva: Använd engångshandskar! Effektiv tycker jag. Innehåller Vaselin, extrat från barrträd och eukalyptus. Inga gifter så vitt jag vet.

Prob: Missfärgar ljusa hästar men lätt att tvätta bort. Funkar super för mina hästar. Dessutom slipper jag fästingar helt med Prob! Ett stort plus för att det är en naturprodukt. Funkar även på hund om man står ut med skarp tjärdoft. Annars har de hundprodukter som inte doftar lika mycket tjära som funkar. Jag har testat på mina katter och hund och slipper fästingar! Jag har tagit in även hundprodukterna eftersom jag själv är supernöjd!

Renons kräm/spray: För en av mina hästar var Renons effektiv men Proben bättre för mina andra.

Switch: Giftigt och inget jag rekommenderar att använda som förstaval. Jag använde det på veterinärens rekommendation på en av mina valackar förra året som kliade sig (svenskfödd, icke exemhäst) då det kan hjälpa mot vissa typer av svampangrepp och hudbakterier och det hjälpte. För mig är switch en sista utväg när man provat annat. Mycket giftigt för alla vattenlevande organismer. Läs gärna deras produktblad, punkt nr 11 i följande dokument! http://www.pharmaxim.com/userfiles/Switch_lba.PDF

Superbra grön hästsalva: Vårdande och insektsavstötande. Mjukgörande, antiseptisk och antiinflamatorisk tack vare ringblomma. Perfekt för lättare småsår och klådstillande. Dyr ja men räcker länge! PM:a mig om du vill vet var du kan köpa!

de svarta spray flaskorna: Ultra shield. Effektiv men giftig. Samma verksamma ämne som Switch. Se högre upp samt produktbladet som jag länkat till. Tycker denna ska användas när inget annat funkar....

Aloe horse gel 99,7%: Jag har den, PM:a mig för att få adress. Oslagbar som sårsalva på både djur och människa. Den jag har är relativt billig jämfört med vissa andra...

Vegebom: en tyvärr bortglömd salva som är super...Jag har exempel på både ett sår på häst som läkt jättebra och den funkar utmärkt på hund. Naturprodukt.

PROB har suveräna salvor, bla en med aloe vera som är helt fantastisk!
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Smetade Skillingarydsalva runt ögonen på hästen igår när vi var ute och det funkade skitbra! Det surrade flugor runt huvudet på henne men inga landade. Just nu har jag Effols antifly men jag tycker att den är sådär. Ska köpa bromsblockern istället.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag har precis som Kirie använt Skillingarydsalvan runt min hästs ögon, som lätt blir ganska irriterade av flugorna. Fungerar enligt mitt tycke riktigt bra :) Den är även bra på juvret!
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Vad vågar man använda på ett dräktigt sto mid föl vid sidan? Och var ska man inte spraya/smörja med tanke på fölet?
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Oj tack för ett väldigt bra inlägg du ska få ett PM:)

Nu måste jag verkligen tänka om angående switch som jag med varit emot innan men sen jag tränat en stackars häst som fått fästingsjukdom två gånger och aldrig blev normal igen så har jag blivit livrädd för att mina hästar ska få det och tänker därför att jag får väl ge dem gift om de slipper få den hemska sjukdommen....

men gillar det inte dock är det ju mkt effektivt men ja...säkert tar det bort flera år på hästarna...ska nog sätta på det mer sällan än vad jag gjort/försöka med andra medel igen.

vegebom vart får man tag på det enkelt? säljs det ens i vanlig affär?

är superbra grön hästsalva en ren naturprodukt utan gifter?
behövs handskar?

hur är det med den där tee tree oljan det ryktades om skulle vara giftig???

Så skillingaryd salvan ska inte vara giftig men den innehåller tjära är inte tjära giftigt att få på huden?/i kroppen?
tack alla för tipset om handskar till det annars älskar jag den salvan och använde mkt innan jag började med swich ska kanske börja igen då.
men kan det inte bränna av solen runt ögonen?

Är skillingaryd salvan en naturprodukt då?
Man kan alltså ha superbra grön hästsalva i sår men kan man ha skillingaryd i sår utan att det är för starkt?
Superbra salvan känns med väldigt stark i sår.

aloe veran vet jag är super i sår.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

oh fy vad hemsk den länken var om switch, nu kommer jag väl aldrig våga använda det igen som gravid dessutom(har dock haft handskar men det verkar ju knappt som det ens hjälper).

och så står det ju dessutom att det inte får användas tillsammans med skillingaryd salvan vad kan de mena med det??????

sen står det att de sett cellförändringar + ökad risk för lungtumörer hos råttor som de gjort tester på och det måste ju gälla hästar med tycker man ju plus vi som sätter på det.
och så stod det att känseln kunde försvinna m.m....

:(:( vad är bäst....switch eller fästing sjukdom......usch
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Bremsenbremse, går att beställa från tyskland. Det bästa jag vet! Sprayade på en broms och den DOG! MOAHAHAHA!! (denna tiden på åren väcker kankse inte de mest ödmjuka sidor i en hästtjej...)

Mot klåda: silverlotion. Kostar en del men funkar kanon!
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Lånar knapp ;)

Jag har under flera år använt switch som är oslagbart emot fästingar. Inte en enda på flera år och flera hästar. Däremot tycker jag inte att det hjälper så mkt mot andra insekter och köpte Ultra Shield i år istället. (Ska man nu använda gifter så vill jag åtminstone att de ska hjälpa mot allt.)

Hittills en fästing på två hästar och noll på de andra två. Kan inte svära på ifall dessa plockades före eller efter applicering dock. Håller övriga insekter borta max någon dag enligt mig, även utan regn/dusch. Men igår såg jag en betydande skillnad. Jag hade sprayat stoet dagen före i samband med ridningen men väntat med valacken. Han hade MASSOR av bromsar på sig medan stoet inte hade någon. Dock märks det vid ridning att hästarna är irriterade och myggen hjälper det inte mot.

Tips på något bra mot just myggor?
Jag är också intresserad av Effols Bromsblocker, fungerar den? Det gör inget om den inte verkar länge då jag har möjlighet att spraya flera gånger om dagen, men det vore skönt att få rida och träna i lugn och ro utan dessa odjur.

Kan man kombinera med Ultra Shield? Vilka medel ska man undvika att kombinera? Switch förstår jag ju eftersom det är samma verksamma ämne men finns det fler?

Mvh JV
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag kör på hjorthornsolja. Tycker det fungerar utmärlt. Blandar ut med vatten och sprutar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har skev rygg och har alltid haft det. Jag har även alltid haft ont i ryggen, ibland har jag det bara, men av träning får jag nästan...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 073
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp