Vart finns alla bra salvor/spray?

Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Hade nog fått en veterinär att titta på det om det inte läker, så det inte blir eller är infekterat.

Annars på med någon tjock, kletig läkande kräm (Silon (vätskeavstötande hudskyddssalva för barn), Idomin, Stalosan salva kanske) och så något illaluktande (typ 4-ess) utanpå, ett rejält flugtäcke med magplatta (Bucas har rejäl magplatta med resår) och mer innevistelse dagtid.

Stackars dig och hästen, fy vilka odjur det är :(

Själv använder jag detta på min nordis: Flusa var tredje vecka, rejält med Idomin och 4-ess runt skapet, oc flugtäcke (Bucas buzz-off) och inne hela dagen. Vid ridning (end. sen kväll!) även Effol Bremsen Blocker och hjorthornsolja fläckvis.

Annat hjälper inte här i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Där min häst står på bete är det extrem mycket flygfän, så använder Ultra Shield och den fungerar bra. Doserar nog lite oftare än enligt anvisningen, iallafall på juvret och halsen. Även Superbra grön hästsalva är bra.

Min häst är överkänslig mot Skillingarydsalvan, blir svullen och jätteöm om man har det på juvret, annars har den alltid varit bra när jag använt den.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*kl*

Jag har sto med föl vid sidan. Henne behandlar jag med swtch och kompletterar med skillingarydsalva. Smörjer henne 2-3 gånger om dagen under halsen, hela bringan, mellan frambenen, armhålorna, under hela magen (extra mycket i en virvel), framför juverna, på juvret (men inte spenarna förstås) och insidan av låren. Detta verkar vara det enda sättet att hålla flygfäna borta... Tyvärr går hon inte att spraya, annars hade jag använta ultra shield också. Fölet har jag dock inte gjort något alls med och han är heller knappt biten. Stoet gick i flugtäcke hela sommaren förra året, men har klarat sig rätt bra med denna behandlingen i år.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag tänkte bara skriva att jag slutat med switch iaf för denna säsongen och det märks ju att fästingarna kommer som på beställning när "verkningstiden är slut" så det är ju himla effektiv.

men har börjat spraya på vitlöks spray istället som jag kokat själv verkar funka rätt bra men ska väl helst sprayas varje dag vilket jag inte gjort riktigt.

sen använde jag skillingaryd mot flugor och blinningar osv och även superbra grön hästsalva.

sen aloe vera gelen i man och svans ifall de kliat lite och även den där tjär salvan som rinner hm minns ej namnet nu.

men det absolut bästa är vindskydd kan jag säga er...med det behöver de egentligen inte mer än vitlökssprayen och ev underhållas med aloe gel ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har skev rygg och har alltid haft det. Jag har även alltid haft ont i ryggen, ibland har jag det bara, men av träning får jag nästan...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 073
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp