Vart finns alla bra salvor/spray?

Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag kör på hjorthornsolja. Tycker det fungerar utmärlt. Blandar ut med vatten och sprutar.

Jaha vad är det för något och vart får man tag i det?
är det en naturprodukt? vad skyddar det emot?
måste stinka illa lr vad är det som gör att det hjälper?

hur mkt vatten blandar man med?

ja det angående skillingaryd....jag undrar ja varför det inte får användas med switch kan ju inte testa/börja med skillingarydet igen nu ju eftersom det inte var så länge sedan jag switchade dem.....

dock verkar de inte alls lika irriterade av insekter när de har switch på sig än om de inte har så någon skillnad mer än mot fästingarna måste det ju ha om än inte överdrivet mkt.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

är superbra grön hästsalva en ren naturprodukt utan gifter?
behövs handskar?

Svar:
Japp, det är en naturprodukt. Den innehåller: Olivolja, Bivax, D- pantenol,
Ringblomsextrakt, A- vitamin, eteriska oljor; Citronella,
Eukalyptus, Citron, Lavendel, Cederträ och Kryddnejlika
Du behöver inte handskar men jag tycker det är bra med engångshandskar så slipper man vara smutsig och kladdig och ha fullt med salva under de korta naglar man har :-)

hur är det med den där tee tree oljan det ryktades om skulle vara giftig???

Svar:
Min personliga uppfattning är att den kan vara stark i stora mängder både för djur och människor men ok som utblandad. Om en produkt innehåller hög koncentrat av TT olja rekommenderar jag att prova på ett begränsat område först.

Skillingaryd/superbra

Svar:
Skillingaryd salvan använder jag i ansiktet på mina hästar utan problem samt på skapet. Dock ska man, som med de flesta salvor inte ha i ögon och näsan.
Vissa hästar har jag hört reagerar på skillingarydsalvan i öppna sår. Vissa vet jag använder superbra på sår tex insektsbett och annat då den bla innehåller ringblomma.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Hjorthornsolja användes flitigt i de stall jag var i för 20 år sedan och vad jag minns fungerade det bra och luktade illa. Sedan slutade man sälja i Sverige. Jag har hört några som köpt i Danmark och Tyskland på senare år.

Jag använder Fly-X Gele från Guldros. Den innehåller bl a citronella och tea tree olja.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag använder switch "som grundskydd" har inte fått en fästing sen jag hällde på första dosen.

Sen använder jag ultra shield, fungerar helt klart okey.

Har fått smörjt in lite extra med skillingaryd på en virvel under magen och juvret ett par gånger i sommar.

Sen före ridturen så sprayar jag in hästen med Effol bromsblocker. Håller flugfäna på avstånd, men missar man en bit på hästen så är dom där och irriterar.... Dock har jag flugor runt huvudet då jag inte vill spraya i ansiktet på henne. (ska införskaffa en huva och ta en trasa med lite medel att stryka i ansiktet.)

Visst, det kanske låter mycket, men hon är helt slät och fin under magen, har inte en knöl efter en broms eller fästing på hela kroppen och då går dom ute dygnet runt och jag sprayar ultrashield efter bruksanvisning och Effol var annan dag vid ridning.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Hjorthornsolja STINKER ungefär som gammal inpyrd cigarrök. Fyyy USCH vad det stinker.. *kräks* I flera dagar om inte veckor.
Därför kan jag bara inte med att använda det ;) E väl naturligt i alla fall.

Förra året kunde man köpa de på lokala hästshopen här o det var efter det blev förbjudet för först tog de bort alla, fast det kan vara så att de bara tog hem några flaskor pga efterfrågan.

Effol är det bästa jag har provat, håller längst också.
Sen har jag Flusa på min häst men det är ju typ samma som Switch men starkare o annan substans tror jag. För kreatur.
Använder även skillingaryd vid skapet och så har jag Jodopax gel på bromsbett, det blir en hinna av det som flugorna inte går på så det är jättebra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Men ska man inte använda Skillingaryd på Switch? Jag har det tsm med Flusa och har inte märkt nåt men det är ju inte bra om ngt kan hända.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag kör på hjorthornsolja. Tycker det fungerar utmärlt. Blandar ut med vatten och sprutar.

Men vart handlar man detta mirakelmedel?

Ang Switch så hade vi en fruktansvärt obehaglig upplevelse av den, så den kommer aldrig i närheten av min häst igen. Då det verkar vara det enda som hjälper mot insekter här står jag lite handfallen med endast Renonsen som bara funkar tillfälligt, en liten stund...
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag har köpt in en del flugmedel som jag ska testa men jag behöver fråga runt lite och gör det här. Jag har köpt Ultra shield, som jag tänkte ha "hela tiden" på honom, alltså att jag har sprutat in som det står på förpackningen, som ett skydd som hela tiden verkar, men kan jag då vid uteritterna spruta på lite extra av Effol bromsblockare som ett extra skydd? För jag har för mig att den funkar något bättre ... Eller kan det på något vis skada honom? :( Har för mig att bromsblockaren funkar super men vågar jag spraya den i ansiktet/ta en svamp och applicera? Ni som skrivit innan, eller en del, hade skrivit att ni använt skillingaryds salvan runt ögonen och att det hade funkat bra, tror ni det blir FÖR mycket med tre olika produkter? :confused::confused::confused: , jag har en känsla av att det blir det, men haha jag har en liten fobi för när mygg flyger in i öronen på mig och jag tror inte heller min ponny uppskattar det ... :(
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*kl*

Ingen som vet vad man kan använda på avelsston och föl?
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

ja exakt detta är ett mysterium...jag har mailat distributören av switch i sverige och frågat jag hoppas de om någon har svar varför man inte får använda skillingaryd och switch/andra liknande medel kan jag tänka, tillsammans.

hoppas de svarar.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Men vart handlar man detta mirakelmedel?

Ang Switch så hade vi en fruktansvärt obehaglig upplevelse av den, så den kommer aldrig i närheten av min häst igen. Då det verkar vara det enda som hjälper mot insekter här står jag lite handfallen med endast Renonsen som bara funkar tillfälligt, en liten stund...

usch då vad har nu hänt?

ja renonsen funkar verkligen bara tillfälligt typ när man ska ut och rida då är den bra men i hagen hjälper den inte många timmar.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*kl*

Ingen som vet vad man kan använda på avelsston och föl?

ja det sjuka är ju att det står på flaskan till switch att det får användas till både föl och sto även dräktiga ston:mad::eek:

om det stämmer så skulle du ju egentligen i princip kunna använda vad som helst med tanke på att switch måste ju vara det giftigaste medelet man kan få tag på då typ.

men jag hade nog skitit i switch, hade nog använt skillingaryd på mamman och fölet där de inte kommer åt att slicka på varann.
och där solen inte kommer åt att bränna.
dvs inte på juvren på stoet alltså, kanske inte mellan frambenen heller tills fölet vet i vilken ändre juvren sitter hihi.
men sen kan du ju ta där, i ansiktet på stoet, på svansen, på manen för där kan de ju få bränna bäst det vill det gör ju inte ont.
sen på baksidan av låren på fölet kanske men högt upp under svansen i princip men inte i närheten av de känsligare delarna så att säga.

och på fölet kan du ju ta i man och svans, ansikte inte i närheten av munnen, i skapet och under magen/mellan frambenen men kanske inte i svansen då/baken eftersom stoet ibland är där och rotar kan jag tänka:angel:

men de ska väl inte va någon fara att få i munnen för stoet iaf för hästarna kliar ju varann ute på betet men fölet ska nog inte ha de i munnen så på juvren ska man nog inte ha det.

sen superbra hästsalva grön är ju skitbra och den var ju helt naturlig(vilket skillingaryd med är ju) så den kan du ju använda på de ställena med

är du osäker så maila återförsäljare/tillverkare och fråga...
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag har köpt in en del flugmedel som jag ska testa men jag behöver fråga runt lite och gör det här. Jag har köpt Ultra shield, som jag tänkte ha "hela tiden" på honom, alltså att jag har sprutat in som det står på förpackningen, som ett skydd som hela tiden verkar, men kan jag då vid uteritterna spruta på lite extra av Effol bromsblockare som ett extra skydd? För jag har för mig att den funkar något bättre ... Eller kan det på något vis skada honom? :( Har för mig att bromsblockaren funkar super men vågar jag spraya den i ansiktet/ta en svamp och applicera? Ni som skrivit innan, eller en del, hade skrivit att ni använt skillingaryds salvan runt ögonen och att det hade funkat bra, tror ni det blir FÖR mycket med tre olika produkter? :confused::confused::confused: , jag har en känsla av att det blir det, men haha jag har en liten fobi för när mygg flyger in i öronen på mig och jag tror inte heller min ponny uppskattar det ... :(

hm...den där ultra shield hade samma verksamma ämnen som switch väl? då kan du ju likagärna ta på switch om du inte är främmande för de där ämnena så slipper du spraya varenda dag.

ultra shield vilka insekter tar den?

för bromsblockerna måste väl gå på bromsarna då eller? den borde man inte behöva använda på kvällarna om man rider då för då är det ju mygg som gäller.

skillingaryd är ju med mer mot bromsar och flugor och så vet inte om de skyddar så mkt mot mygg, vet inte om något medel skyddar så bra mot mygg? jo renons tycker jag funkar när man rider mot mygg faktiskt men inte mot bromsar...

allt beror ju egentligen på vilken tid på dygnet man rider vilket medel man ska ha, onödig o hälla på dyra medel som är onödiga just då ju...
hm..

spekulerar lite nu bara.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Hjorthornsolja, framställs det på kemisktvis eller är det fortfarande tillverkat av diverse slakteribiprodukter (horn, ben, brosk, klövar, hudar, hår m.m)?
Så vitt jag vet förbjöds det i Sverige tidigare men finns i danmark och tyskland.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Ultra Shield får inte användas på föl under 12 veckor.
Switch är godkänt för föl och digivande ston. Min personliga åsikt är dock att det är så starkt så jag skulle undvika det.
PROB produkterna är naturliga och kan användas.
Jag har inte heller hittat något om att man inte kan använda Effols produkter på dräktiga ston eller föl.
Vegebom kan användas på alla däggdjur, även digivande så det kan man smörja juvret med. Även superbra hästsalvan skulle jag rekommendera....
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag tror att den är organisk, dvs består av nermalda slaktrestprodukter. Den luktar verkligen vedervärdigt, men den är inte kladdig. jag brukar spä ut en kork i en flaska vatten. En flaska hjornsholja räcker en hel sommar. Kostar 100 spänn att köpa.
Den förbjöds för att den på lång sikt kan vara cancerframkallande som jag har hajjat det. Nu tror i alla fall inte jag att en häst lever så länge att den hinner få cancer av det med tanke på att man använder den en så kort period och så lite åt gången. Det finns så mycket kostiga produkter och annat kul som man ger/använder på hästar så hjorthorns oljan är inte sämre än något annat.


Om någon vet ngt mer om hjorthornsoljan så blir jag gärna mer upplyst om den. Det enda jag vet är att den faktiskt fungerar.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*kl*
Blev lite orolig när jag läste att det är samma verksamma ämne i Switch som i Absorbine Ultrashield. Men se, vips in på kemikalieinspektionens hemsida så insåg jag att det som Switch har 4% av, har Absorbine endast 0,5% av. Det andra verksamma ämnet i Absorbine används inte i Switch.
Blev nästan lite rädd där, då jag verkligen använder 4Ess-salvan på ALLT.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Har switch på mina som grund. Sen när jag ska rida eller släppa ut dem och det är mkt broms ute så sprayar jag på Effol Bromsblockare. Det är det enda som funkar riktigt bra. De andra medlen sätter sig bromsarna på och biter ändå här...
Tyvärrär det inte så många som säljer Bromsblockern längre. Men de brukar kunna ta hem.
Den ena nackdelen är att den luktar f-n, så man luktar sån så stor man är sen
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Den där bromsblockern är den i stil med switch i giftihet kanske?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har skev rygg och har alltid haft det. Jag har även alltid haft ont i ryggen, ibland har jag det bara, men av träning får jag nästan...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 073
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp