Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)
Även jag avskyr att smörja in mig, jag är alldeles för lat egentligen.
Ta en klunk olja, tja om jag klarade att få ner olja så nog skulle jag kunna prova det, men det var den lilla detaljen :S
Jag har dock extremt svårt att se varför just oljan skulle göra skillnad? *nyfiken* Oljan bryts ner i magtarmkanalen, och dess beståndsdelar borde ju gå utmärkt att peta i sig på annat vis med samma effekt?
Om jag vore torr "inifrån" - varför märks det inte på hela huden? (Ja jag är skeptisk *s*)
Lite kort och enkelt ur minnet: T ex alla biologiska cellmembran är uppbyggda av lipider. Lipiderna är av olika slag och med olika funktion. Förutom i cellmembranet behöver ju kroppen fett från varierande källor för att kunna transportera och tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna (för den som glömt; A, D, E och K). Kroppen fördelar fettet på olika sätt och i olika former. Jämför ex v hur män och kvinnors fett är fördelat. Likaså inverkar ex v ålder och hormonstatus.//Slut på kortinfo.//
Efter lite googlande kunde jag fräscha upp minnet; cellens lipider är av typen fosfolipider. Källor är ex v ägg, soja mfl, men även oljor/fetter ger "byggsten" i form av triglycerider. Alltså alla födokällor du stoppar i dig används, efter nedbrytning i varierande grad i mag-tarmkanalen, för att bygga upp kroppen, ex v cellmembranet.
Fördjupning med vetenskaplig grund i ämnet fetter, ex v här:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/
Liksom specifikt om huden, här
http://www.eucerin.com/se/hudexpertis/om-huden/
Uppmärksamma särskilt att urea (=karbamid, som du ju inte tål så bra utvärtes, om jag förstått det hela rätt) verkar vara en nyckelkomponent i hudens tillstånd enligt länk två. Dessutom betyder proteiner, som ju ger urea i nedbrytningen, också en hel del för hudens tillstånd och nybildning samt fukthållande.
Så det är ju inte bara fettet som är viktigt för huden, om ni nu får den uppfattningen av det jag refererat ovan.
Kosten
är viktig och Alex är inte den enda som behöver bättra sig på den punkten (Note to self!
) och speciellt för dig Alex som ju har psoriasis.