Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)
Poblemet med prover är ju att man måste testa en produkt under en längre tid, i alla fall ett par-tre månader, innan man kan dra någon rättvis slutsats. Jag avråder dig verkligen från att prova produkter hipp som happ. Det är inte konstigt att huden blir irriterad om du hela tiden tillför nya produkter. Ska du testa så gör det ordentligt och ge huden en ärlig chans att vänja sig och ge respons på produkten. Det tar ungefär en månad för huden att förnyas, så ge en produkt tid att verka.
Jag håller med dig i problemet med hudterapeut, men vad ska man göra? Vem du än frågar så kommer du ju att få ett subjektivt svar. I denna tråd är svaren grundad på en högst subjektiv uppfattning och ges utan någon som helst ingående kunskap om vad just du kan behöva.
Det som är vitsen med hudterapeut tycker jag är att, om man hittar ett märke man seriöst tror på, så kan en hudterapeut hjälpa en att rekomendera mest lämpliga produkter från just det märket. Har du stora problem är väl ett lämpligt första steg att rådfråga en dermatalog, som har medicisk kunskap, men de kanske du redan har gjort?
Problemet med hudterapeuter är ju att alla (?) rekommenderar produkter ur det sortiment de för. Något som inte alls blir bra alla gånger... Jag har inte på senare tid varit till hudterapeut, jag blev seriöst ganska avskräckt sen den gången (för typ 15 år sen ska erkännas..) det gick helt åt skogen och det tog ett halvår och läkarinsats att få hyfsad ordning på den stackars huden igen. (Jag dras fortfarande med rodnad och rödflammighet sen dess dock). Jag klandrar i sig inte hudterapeuten för det, de rekommenderar ju det som de verkligen tror på ska fungera och som borde fungera.
I princip varenda linje av hudvård anser sig ju ha något för alla hudtyper. Men tyvärr så är det ju inte så att t ex alla med känslig hud tål produkterna avsedda för känslig hud från märke/linje X. Men att få en terapeut/försäljare/representant att "gå med på det" är ju inte alltid så lätt. Ofta kan man ju få prover, men inte alltid.
Så, jag brukar köra "prova själv" med just prover. Ibland kan man ju få prover som räcker några gånger (vissa saker fungerar bra i början men efter några dagar - en vecka slår huden bakut), andra kan man ju bara få prov som räcker för en gång. Men då kan man ju i alla fall sålla bort de värsta, de som huden reagerar på direkt vid första appliceringen.
Poblemet med prover är ju att man måste testa en produkt under en längre tid, i alla fall ett par-tre månader, innan man kan dra någon rättvis slutsats. Jag avråder dig verkligen från att prova produkter hipp som happ. Det är inte konstigt att huden blir irriterad om du hela tiden tillför nya produkter. Ska du testa så gör det ordentligt och ge huden en ärlig chans att vänja sig och ge respons på produkten. Det tar ungefär en månad för huden att förnyas, så ge en produkt tid att verka.
Jag håller med dig i problemet med hudterapeut, men vad ska man göra? Vem du än frågar så kommer du ju att få ett subjektivt svar. I denna tråd är svaren grundad på en högst subjektiv uppfattning och ges utan någon som helst ingående kunskap om vad just du kan behöva.
Det som är vitsen med hudterapeut tycker jag är att, om man hittar ett märke man seriöst tror på, så kan en hudterapeut hjälpa en att rekomendera mest lämpliga produkter från just det märket. Har du stora problem är väl ett lämpligt första steg att rådfråga en dermatalog, som har medicisk kunskap, men de kanske du redan har gjort?