Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)
Lite allmänt till flera.
Dermalogica börjar dyka upp som rekommendation så ofta så det ska jag undersöka närmare.
Jag vet som sagt inte fullt ut vad det är huden reagerar på, en del saker som retinol (A-vitamin) och karbamid vet jag - mest för min hudläkare påpekat det för mig, typ "då provar vi en utan karbamid, det är troligen det" och så har det hjälpt undvika. Sen har jag reagerat på något annat, läst innehållet och ja just ja..
Men det finns en stor gråzon jag inte vet. En oparfymerad kräm som ska vara jättesnäll kan brinna som eld - medan en hårt parfymerad kräm som jag redan innan jag vågar dutta på förutsätter ska svida som eld går bra. I extrema nödsituationer har jag kletat Nivea ur blå burk i ansiktet - utan problem. Den är väl fullproppad med mineraloljor väl? (Däremot tror jag min hud skulle få massa plitor, akne och skit om jag körde nivea som standard, men sådär ibland inga problem).
Foundations och puder reagerar jag i princip aldrig på med att huden blir reaktiv, däremot kan den bli torr av vissa, men mest bara torr "där och då" när det är på, inte ihållande torrhet som det kan bli av rengöring/krämer. Har tidigare haft en Loreal foundation (innan det body shop) och nu då den där Estee Lauder. Puder så lite allt möjligt tidigare men numera Cliniques löspuder.
Ironiskt nog så mineralsmink bara går inte vad gäller puder/foundation. Jag blir torr som fnöske omedelbart och ohjälpbart. Däremot har jag mineralögonskuggor och rouge (Tikei). Mascara däremot kan gå hur fel som helst, eyeliner/kajal med. Därför vägrar jag konsekvent prova något annat än Max Factor 2000 kalorie (trots att jag eg inte tycker den är så bra, men jag tål den). Hade Kanebos 38 grader ett tag - sen gjorde de nåt med den och nu tål jag den inte :S
Duschcremer, shampoo, balsam, tvål, tvättmedel, hudkrämer osv tål jag typ "allt" sålänge det inte är massa karbamid etc i det. Kan på rak arm inte komma på att jag reagerat någon gång även om jag säkert har det. Blir inte så torr på kroppen som sagt, även om det med försämrats nu - men mycket lätt åtgärda. Händerna blir supertorra den här vintern, det är också nytt. Nagelbanden spricker och blöder osv. Verkar tåla 'allt' på händerna med, där är problemet mer att jag är så himla dålig på att komma ihåg att smörja INNAN det spricker och blöder..
Så i ansiktet är jag jättekänslig (med några undantag då), på kroppen inte alls känslig.
Apropå ingredienser, så sett många hudvårdsprodukter med silikoner (oftast dimeticone). Går det verkligen in i huden? Jag har en silikonbaserad primer (som jag dock bara använder ibland, inte för den ger problem men jag tycker den är lite onödig till vardags sådär) och den tål jag utmärkt - men den ligger ju just kvar på huden. Och så vill jag inte ha av en ansiktscreme ju - jag vill en sån ska gå in?
Jag funderade en del på mandelolja - jag har alltid gillat tvål/duschcreme och så med "mandel" i någon form, just för de känts lite extra bra för huden (då har jag inte haft några problem med huden dock, men ändå känts skillnad). Så kan ju vara värt kika på kanske.