Vart finns alla bra salvor/spray?

Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Har gjort en egen spray nu med bland annat vitlök i, hoppas den kommer fungera rätt bra.


någon som vet när man kan börja smörja på med skillingaryd igen efter att ha använd swtch?

testade prob oljan jag hade i stallet sen länge tillbaka idag ska se om den fungerar luktar inte gott iaf men tycker den rinner himla mkt o verkar ta slut snabbt lr?
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*knapplån*

Jag har alltid haft skillingarydsalva ihop med switch och har aldrig haft några problem så förstår inte helt varför man inte skulle kunna ha det
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*kl*

Jag köpte Näckens bromsbroms åt en kompis som har sto med föl vid sidan. Produkten är ogiftig och naturligt framställd. Eftersom jag inte hunnit leverera den till min kompis ännu så provade min far och svåger den igår när de var ute och jobbade bland mygghelvetena och det var ganska intressant att se. Myggen flög emot dem, men vid ungefär 10-15 cm avstånd "studsade" de tillbaka och kom inte tillbaka..

Jag hoppas att det ska hjälpa på hästarna också!
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Det har jag också haft vid flera tillfällen. Vet inte heller varför man inte skulle kunna ha det?
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag har ett gammalt sto hemma som är väldigt irriterad över flugorna. Hon har inget föl och är inte dräktig. Jag har inte testat någon flugspray än, utan vill veta om det finns någon "riktigt bra" (har bara haft hästarna sen augusti 09...). De insekter vi har som mest hemma hos oss är flugor, myggor och knott. Har ni något tips? Har även en valack som inte är lika irriterad över insekterna. Båda går med flughuva på.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Här används så lite medel som möjligt! Gillar inte sprayer och skräp. Har dock testat en del men inser att det bästa för dem är att låta dem rulla sig i sanden/leran och vara lagom skitiga ;) Spolar av dem efter ridning och då letar de reda på den sandigaste fläcken i hela hagen och rullar sig :)

Har haft hästar som kommit hit på bete genom åren och där ägarna har mer eller mindre dränkt sina älsklingar i diverse sprayer som stinker citron. Resultatet har varit att de hästarna har haft fullt med insekter av alla de sorter efter sig och då vandrat runt som osaliga andar medan mina hästar lugnt har stått svans mot huvud och viftat bort åt varandra.

Enda gången jag använder någonting är om de har små sår. Då är det skillingaryd salvan som gäller. Här kallar vi den mirakelsalva. Den är antiinflammatorisk och håller insekterna borta från små sår.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Skillingarydsalvan innehåller ju tjära och det håller flugorna borta. Sen behöver man inte använda handskar, jag har med framgång använt denna salva på mina egna eksem. Lindrar klåda också, har den från allt till mugg egna torra händer.Ser att bromsblocker också innehåller tjära, kanske det enda som hjälper mot broms då. Ska nog blanda i lite extra trätjära(finns för veterinära ändamål) i skillingaryden o prova på mina stackare som faktiskt får vara inne på dagen nu när bromsarna blivit som galna. Vanlig trätjära är ju också bra att pensla direkt på sår mot flugor. Läkande och uttorkande samt flugbortstötande.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Jag blandar ut min trätjära med olja så blir den drygare. Använder den också som eksem-medicin.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

*knapplån*

Jag har alltid haft skillingarydsalva ihop med switch och har aldrig haft några problem så förstår inte helt varför man inte skulle kunna ha det

Har nu fått svar från distrubitören(stavas) i sverige utav switch som sände min fråga vidare till en veterinär kunnig i frågan.

"Hej (mitt namn jag ej vill skriva ut här)
Produkten Switch vållar inga problem på normal och oskadad hud.
Om det uppstår skador i huden som ökar möjligheten för Switch att tränga igenom det allra yttersta hudlagret kan det uppstå en klåda som kan yttra sig märkbart.
Exempel på skador är små sår och sprickor, stickkanaler och rodnad/irritation efter insektangrepp, skrapskador av olika orsaker och termiska skador, t.ex. av kraftig solbestrålning på ljusa partier med hudrodnad som följd. Av det sistnämnda förstår du säkert att även starkare salvor, liniment och blister kan ge sådan hudirritation och rodnad att Switch kan tränga ner lite för långt i huden. Detta är vad som kan hända på områden behandlade med t.ex. Skillingarydsalva
Staffan Bernstad
Leg.vet., med.ch"
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Nu är jag, och hästen, desperata! :crazy:

Trots användning av switch, Absorbine Ultrashield och 4S-salva, samt innevistelse i tillbommat stall halva dygnet, dagtid när bromsarna är som värst, ser häststackarn ut så här undertill. Bilder gör dessutom inte verkligheten rättvisa, hon är redigt svullen, och dessutom ordenligt biten på insidan av låren också.

090512+3768.jpg


Har provat det mesta i medelväg, och ingenting fungerar ju! Det enda som fungerade var en turkosgrön flaska vars namn jag inte minns nu, som blev förbjuden för ett par år sedan. Jag hamstrade spray för över tusenlappen innan de tog slut för två sommrar sedan, och det räckte fram tills för en månad sedan. Men nu är det kört, min stackras krake till häst! :cry:

Vad gör man!?!
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

KL
Jag har haft en häst nyss med sårskada, på¨henne använde jag Tobbe Larssons hästsalva på såret. HELT SUVERÄNT! Inte en fluga sätter sig på det. Problemet är att det är en liten burk (dock dryg) och svårt att kleta på hela hästen men jag har aldrig haft en såbra flugskrämmande kräm :D
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Usch, ser verkligen inte kul ut:(

Jag har haft liknande problem med mitt sto även om det inte varit riktigt lika allvarligt. Iaf jag vågar inte lägga insektsmedel när såren är sådär stora. I stället har jag sprayat på ett sårspray som heter Terramycin (receptbelagt här i Finland), huden blir alldeles blå av sprayen och den håller odjuren borta en tid från såren. Terramycin innehåller lokalverkande antibiotika och är bakteriedödande. Tycker att det brukar göra att såren hinner läka och ge en möjlighet att sedan använda andra insektsmedel.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Vi har använt Absorbine UltraShield (antar att det är det du menar med "de svarta flaskorna")? Det har iaf fungerat SUPERBRA hela sommaren!
Det bästa jag har testat ever! En liten liten fästing har hon haft (och då går dom i en jäätestor somamrhage med öppet fält och snårskog med en bäck som rinner igenon, där fästingar garanterat trivs) och hon har inte varit biten alls!
Superbra som sagt!:banana:
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Ingen har nämnt Flusa tidigare i tråden.
Flusan tar allt utom bromsen, framför allt alla jäkla knott och fästingar. Det absolut bästa enligt mig. Jag skulle inte vilja ha en sommar utan Flusan.
Grundar hästen med Flusa ca var 4:e vecka och sedan tjärsalva på juvret om det behövs. Effolbromsblocker när det är mycket broms.

Min häst klarar sig riktigt bra och är inte alls speciellt besvärad av alla flygfän.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Det där hade jag nog velat visa för en veterinär. Kanske finns något receptbelagt som kan hjälpa din stackars häst?
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Kontakta JA Industri & Gårdsservice: Dessa har hjorthornsolja i sprayform

JA Industri & Gårdsservice
Ölme Karlslund
681 94 Kristinehamn

Mobil: 070-2651036
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Nu är jag, och hästen, desperata! :crazy:

Trots användning av switch, Absorbine Ultrashield och 4S-salva, samt innevistelse i tillbommat stall halva dygnet, dagtid när bromsarna är som värst, ser häststackarn ut så här undertill. Bilder gör dessutom inte verkligheten rättvisa, hon är redigt svullen, och dessutom ordenligt biten på insidan av låren också.

090512+3768.jpg


Har provat det mesta i medelväg, och ingenting fungerar ju! Det enda som fungerade var en turkosgrön flaska vars namn jag inte minns nu, som blev förbjuden för ett par år sedan. Jag hamstrade spray för över tusenlappen innan de tog slut för två sommrar sedan, och det räckte fram tills för en månad sedan. Men nu är det kört, min stackras krake till häst! :cry:

Vad gör man!?!


Insektstäcke med magplatta är nog det enda som hjälper om man inte ska sparya sin häst så den till slut skimrar i grönt :crazy:

Jag gnuggar in Ultra Shield i pälsen under 3 dagar på min häst sedan gnuggar jag in 1 gång per vecka. Felet många gör är att de sprayar på medlet som bara lägger sig som en hinna ovanpå pälsen, bäst funkar det om man gnuggar in med svamp
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Kyllera kladdar jag in min häst under magen och runt skapet med. Han har klarat sig bra från bett iår. Tidigare har han haft stora sår efter bett och flugor.
 
Sv: Vart finns alla bra salvor/spray?

Var kan man köpa PROB produkterna och Superbra GrönHästsalva ? Finns det någon Webb butik?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har skev rygg och har alltid haft det. Jag har även alltid haft ont i ryggen, ibland har jag det bara, men av träning får jag nästan...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 073
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp