Vart får ni tornéspelare tag i vapen??

gadriel

Trådstartare
Förutom i frankrike som min pojkvän föreslog då han var nära att köpa ett svärd när han var där (fantasyfreak)...

Sv: Vart får ni tornéspelare tag i vapen??

Ett tips: köp INTE fantasyvapen! Särskilt inte från Frankrike. Det är oftast s.k. wallhangers, alltså sånt som ska hänga i hallen hemma och se häftigt ut - de är inte till för att användas. Risk finns att de går sönder och splittras i miljoner bitar som flyger ut över häst, riddare, väpnare och publik om man drämmer till på ett äpple men träffar stolpen istället... Man får tänka på att vapnen utsätts för en väldig påfrestning under tornerspel och det ska man inte ta för lätt på. Tänk dig själv om du och en polare slår ihop era fantasysvärd i en häftig markduell - och båda klingorna går av och flyger iväg... Det kan bli riktigt gojsigt...

Därmed inte sagt att alla vapen som säljs inom fantasy är skit, men det är dumt att chansa. Mycket kan man se på priset också - kostar svärdet en lusentapp eller två kan man kanske anta att det inte är smidda konstverk direkt. Sök på internet efter klingsmeder i Sverige och hör med dem. Just svärd kan man inte bara köpa hursomhaver heller, om man vill ha ett som är bra, eftersom handtagets längd och balansen ska anpassas efter din egen hand/arm och kropp. Jag har till exempel ett lånat svärd som jag rider med (smedens egna) och det är lite för framtungt för mig, i och med att balansen är anpassad efter honom och inte efter mig. Och då har han till och med fixat till det, det var ännu tyngre från början...

Hade iof inte tänkt å köpa i frankrike, lite långt att åka ;)

Ok, ska leta lite, lansar och spjut då?

Aha....kanske någon kan råka ge en mailadress eller hemsida till mej... :angel:

Gisburne skrev:
:bow: :bow: :bow:

När jag ändå är igång med frågandet. Brynjor och hjälmar, vart köper ni det. Köper ni sköldarna också eller tillverkar ni egna elelr hur funkar det?

Brynjorna tillverkar vi själva, om man nu inte skiter pengar :p Bara att köpa ringar från Spiros. Tror de tar runt 260kr för 5000 ringar och du behöver 20000-35000 ringar till en skjorta beroende på täthet, längd och om du göra ärmar på den. Räkna 7000-8000 ringar till en huva.

Hjälmar har jag alltid tillverkat själv så jag har ingen aning var du kan köpa dem :crazy: Har tyvärr inte tillräckligt med fritid så att jag kan tillverka och sälja till dig.

En sköld tillverkar du genom att laminera tunn playwood i en jigg så att du får den svagt konkav. Att klä den med 0.75mm plåt kan vara trevligt om man vill att den ska hålla länge.

Svärd köper du enklast från Lutel eller Del Tin. Oerhört bra svärd för pengarna, du kommer långt med dem! Är dock ganska lång väntetid innan du får dem levererade... :(

Senast ändrad:

tillverkar själv men Fantasia i stockholm hade helt okej hjälmar sist jag var in och tittade.

Senast ändrad:

Eller så smörar man för samme smed som nämns ovan... :angel: Så kom i alla fall "min" hjälm i mina händer... :D

Del Tins svärd rekommenderas tom till att öva blankvapenfäktning med. Är nog rätt prisvärda! Mycket för pengarna!!!!

På Björns svärdssida kan man få reda på ALLT om svärd. Han har tom samlat ihop sidor med bilder på i hans tycke världens fulaste svärd, hysteriskt roliga sidor.

Dessutom har han köpråd, historik etc.

http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm

Vill man köpa billiga men fula rustningar finns k-kart i Prag!

Snygga rustningar, rustningsdelar gör bla

Albert Collins i Stockholm www.viaarmorari.com
Arne i Örebro
Ralph Snel, Armamentarium, Sjöbo
Scorpio Armour i Göteborg (Glömt vad killen heter men hans fantasy rustningar kan ses på www.klan.angwi.se. )(Bildgalleriet)

Svärdssmed:

Peter Jonsson

Knivsmed (damascus):

Jan Åke Lundström

Observera att dessa är smeder som jag känner bra till, men att det finns många andra duktiga svenska rustnings och vapensmeder.

www.rustning.se är en svensk portal där många av Sveriges och en del nordiska rustningssmeder är aktiva. Denna portal är något att kolla in för varje intresserad av rustning.

Jag varnar dock för det mesta som Fantasia säljer eftersom mycket har dålig kvalitet samt att deras priser är minst sagt dyra.
/KT

Senast ändrad:

Eftersom du nämnde Smed-Jan, så måste jag ju skjuta in att smeden vi pratat om hittills i den här tråden en gång i tiden var Smed-Jans lärling, numera en av landets få klingsmeder som kan slå damascus. *skryt, skryt*

Huruvida rustningar är fula eller inte kan bara åskådaren bestämma, men personligen hade jag hellre satsat stålar på en rustning som jag vet håller måttet och är av godkänd kvalitet, än en rustning som ger vika för exempelvis en spjutspets på villovägar... Det finns en anledning till att rustning användes, och det var inte för att det ser häftigt ut!

Ska man handla tunnhjälm, hos exempelvis Fantasia i Stockholm, så ta med en linjal och kolla att den är minst 1.5 mm tjock och inte gjord i aluminium. Se sedan till att padda den ordentligt, för din egen säkerhets skull. Det finns dem som rider i tunn-tunna aluminiumhjälmar, men får man en smäll i skallen kan man skada sig mer än lovligt onödigt mycket. Det finns liksom ingen anledning att riskera det, anser jag.

Gisburne skrev:
Eftersom du nämnde Smed-Jan, så måste jag ju skjuta in att smeden vi pratat om hittills i den här tråden en gång i tiden var Smed-Jans lärling, numera en av landets få klingsmeder som kan slå damascus. *skryt, skryt*

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Japp Janne är oerhört skicklig! Dessutom är han som människa extremt fin och trevlig!!!!

En av mina bästa vänner har för ett par månader sedan avslutat ett års praktik hos Janne. Han hjälper också till litet av och till på hobbybasis här i smedjan hemma på gårn.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Huruvida rustningar är fula eller inte kan bara åskådaren bestämma, men personligen hade jag hellre satsat stålar på en rustning som jag vet håller måttet och är av godkänd kvalitet, .

En snygg rustning är ,vacker (subjektivt javisst), autentisk dvs den följer den tidsperiod och stil som den är avsedd att efterlikna ( gäller inte fantasyrustningar förstås), har tillverkas på ett vis att den går att använda säkert och av riktiga material.

DVS Ett gott hantverk!!!!

/KT

En "snygg rustning" enligt vem? Dig? Nu gör jag inte det, men anta att jag tycker att sticka ringbrynjor är snygga. De skyddar inte smack! Möjligtvis mot mild kyla... Så hur kan du säga att en snygg rustning är ett gott hantverk som skyddar mot skador? Utséendet på din rustning spelar väldigt liten roll den dag du ser en spjutspets komma emot dig och du vet med dig att du inte hinner hoppa undan...

Och bara för sakens skull, om jag vill mixa tunnhjälm från 1200-talet med plåtrustning från 1500-talet för att jag tycker att det ser snyggt ut, så är det ju inte autentiskt för fem öre. Man behöver bara glutta några minuter på "Den 13:e Krigaren" för att inse det...

Visst är Janne en skicklig smed, men jag menade att hans f.d. lärling är en av landets bla-bla-bla... Han och Janne tillsammans.

Senast ändrad av en moderator:

Gisburne skrev:
En "snygg rustning" enligt vem? Dig? Nu gör jag inte det, men anta att jag tycker att sticka ringbrynjor är snygga. De skyddar inte smack! Möjligtvis mot mild kyla... Så hur kan du säga att en snygg rustning är ett gott hantverk som skyddar mot skador? Utséendet på din rustning spelar väldigt liten roll den dag du ser en spjutspets komma emot dig och du vet med dig att du inte hinner hoppa undan...

Och bara för sakens skull, om jag vill mixa tunnhjälm från 1200-talet med plåtrustning från 1500-talet för att jag tycker att det ser snyggt ut, så är det ju inte autentiskt för fem öre. Man behöver bara glutta några minuter på "Den 13:e Krigaren" för att inse det...

Du missförstår!

I gamla manuskript används ordet " vacker" ofta synonymt med ändamålsenlig, bra gjord, fulländad och liknande.

En vacker parad, dvs en snygg /bra gjord parad (fäkningsterm)

En vacker måltid, dvs en GOD måltid.

Jag har helt enkelt använt adjektivet snygg i denna bemärkelse.

En rustningsdel kan aldrig vara vacker/snygg om den inte fungerar och är säker. Är den inte detta är det en teateratrapp ingen rustningsdel.

Likaså är det inte vackert att bryta stilen och kombinera saker från fel perioder. I fantasyrustningar är det INTE snyggt heller när rustningen inte är funktionell tex damer i ringbrynjebikini och hjälm med horn och ett 4 meter långt svärd!!!

Kolla in Scorpios mörkeralvsrustningar som verkligen fungerar.och dessutom har en bisarr air av 1400-talets tyska gotiska rustningar..( Jag har sett dom på närmare avstånd än en halvmeter på ett lajv).

Var säker på att de smeder jag rekommenderar aldrig skulle tillverka en rustningsdel som inte fyller sin enda och rätta funktion.

Janne har genom åren haft många lärlingar, och om jag har rätt i mina misstankar om vilken av dem du menar så vet jag att han är duktig. Tom väldigt duktig.

/KT

SE även på medlemslistan på Angwis sida ( se ovan), mycket trevliga bilder av dessa mörkeralvers utrustning.

/KT

Mm-kay. Ordet snygg i svenska språket har en annan betydelse idag, minst sagt...

Smeden i fråga började som lärling hos Janne för exakt 24 år sedan om jag inte missminner mig alldeles.

en snabb titt på inlägget ovan utan att ha läst föregående allt för noga trodde jag det var smeden (jannes fd lärling) som var snygg - gissa om jag blev nyfiken... :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Wille
·
Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 587
Senast: WildHorse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 185
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar