Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gisburne skrev:PM:ar dig!
Gisburne skrev:Eftersom du nämnde Smed-Jan, så måste jag ju skjuta in att smeden vi pratat om hittills i den här tråden en gång i tiden var Smed-Jans lärling, numera en av landets få klingsmeder som kan slå damascus. *skryt, skryt*
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Japp Janne är oerhört skicklig! Dessutom är han som människa extremt fin och trevlig!!!!
En av mina bästa vänner har för ett par månader sedan avslutat ett års praktik hos Janne. Han hjälper också till litet av och till på hobbybasis här i smedjan hemma på gårn.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Huruvida rustningar är fula eller inte kan bara åskådaren bestämma, men personligen hade jag hellre satsat stålar på en rustning som jag vet håller måttet och är av godkänd kvalitet, .
Gisburne skrev:En "snygg rustning" enligt vem? Dig? Nu gör jag inte det, men anta att jag tycker att sticka ringbrynjor är snygga. De skyddar inte smack! Möjligtvis mot mild kyla... Så hur kan du säga att en snygg rustning är ett gott hantverk som skyddar mot skador? Utséendet på din rustning spelar väldigt liten roll den dag du ser en spjutspets komma emot dig och du vet med dig att du inte hinner hoppa undan...
Och bara för sakens skull, om jag vill mixa tunnhjälm från 1200-talet med plåtrustning från 1500-talet för att jag tycker att det ser snyggt ut, så är det ju inte autentiskt för fem öre. Man behöver bara glutta några minuter på "Den 13:e Krigaren" för att inse det...