Lösa hundar fel tid på året.Men vari ligger det olagliga?
Det har jag ju redan skrivit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lösa hundar fel tid på året.Men vari ligger det olagliga?
å.. råder det koppeltvång på min badplats då? Det har inte markägaren blivit upplyst om, det ligger ju utanför stadsplanelagt områdeLösa hundar fel tid på året.
Det har jag ju redan skrivit.
Här i Kungsbacka finns inga sådana förbud.
I Frillesås har dom en enorm djursandstrand där det brukar vara fullt av icke djurmänniskor eftersom den är så stor och fin. Den är så stor att det tar flera minuter att galoppera från ena sidan till den andra.
Som sagt det är inte generellt koppeltvång överallt utan bara där man riskerar att störa viltet.
Ja men det har inget med viltet att göra vilket var själva grundfrågan.Fast såhär står det på kommunens hemsida ang bad med hund;
Hund på badplatsen
Det finns inget formellt förbud mot att ha hund på badplatser.
Alltså ska hundar inte springa lösa på allmänna badstränder oavsett vilt (i kba alltså, i andra kommuner gäller andra regler som att hundar inte alls får vara på kommunens badplatser t.ex)
- Enligt Miljöbalken får inte din hund skapa olägenhet för människors hälsa och miljö.
- Visa hänsyn, det är många människor som är både rädda för och allergiska mot hundar.
- För allas trivsel rekommenderas att du håller din hund avsides.
- Håll alltid din hund kopplad.
vilken paragraf specificerar att koppeltvång råder?
Jag har också förmåga att se saker och ting ur flera perspektiv och har än otrolig dos empati. Jag kan mycket väl förstå att vissa är rädda för hundar, precis som man kan vara rädd för alla möjliga saker och ting. Men som sagt, man kan inte ta hänsyn till precis allting som var och en är rädda för. Var och en får ta ansvar för sin egen rädsla och antingen göra något åt den om den begränsar eller helt enkelt gå till dom affärer inte hundar får vistas i, som ju faktiskt är flera än där dom får vistas.Nej, du har fel där. Däremot har jag förmågan att se saker från flera sidor och en hygglig dos empati.
Jag kan se varför de med hund vill ha den med sig. Jag kan också förstå att de som är hundrädda/allergiker vill slippa hundar när de går i en affär. I det här fallet anser jag att hundrädda/allergiker har företräde, dvs de ska kunna handla utan att det är hundar där.
Att som flera i tråden har gjort och jämställt djur med människor/barn är barockt.
Från hund på konstmuseum till landsbygdsbos badplats alltså...
Ja men det har inget med viltet att göra vilket var själva grundfrågan.
Jag har också förmåga att se saker och ting ur flera perspektiv och har än otrolig dos empati. Jag kan mycket väl förstå att vissa är rädda för hundar, precis som man kan vara rädd för alla möjliga saker och ting. Men som sagt, man kan inte ta hänsyn till precis allting som var och en är rädda för. Var och en får ta ansvar för sin egen rädsla och antingen göra något åt den om den begränsar eller helt enkelt gå till dom affärer inte hundar får vistas i, som ju faktiskt är flera än där dom får vistas.
Sen tycker jag att man kan jämställa hund och människa på det sättet att båda är en stor del av samhället och man måste kunna kompromissa om saker och ting.
Man ska ta hänsyn till just hundrädslan pga att det är den du drabbats av. Ska man inte då ta hänsyn till även människorädsla också? Att det måste vara just ett visst antal max i en affär för annars så drabbas min vardag väldigt, varför är den mindre viktig än din hundrädsla för? Varför är just din rädsla värd att prioritera för?Då kanske du ska använda dig av den empatin. Jag säger inte att man ska ta hänsyn till alla rädslor men om man som hundägare kan göra livet lättare för några genom att inte ta med sig sin hund in i affärer, är det så hemskt? Att inte visa den hänsynen är i min värld extremt oempatiskt.
Nej men frågan var ju att hundar skall vara kopplade vid den tiden enligt koppeltvång pga vilt. Men det finns inget sådant som säger att dom måste vara det överallt. Bara där vilt finns. I detta fallet så var det en badstrand full av människor. Risken för vilt är ju så gott som obefintlig.Och det jag menade var att även om det inte verkar finnas vilt på badplatsen så spelar det ingen roll för kopplets vara eller inte vara på badplatserna i kommunen.
Man ska ta hänsyn till just hundrädslan pga att det är den du drabbats av. Ska man inte då ta hänsyn till även människorädsla också? Att det måste vara just ett visst antal max i en affär för annars så drabbas min vardag väldigt, varför är den mindre viktig än din hundrädsla för? Varför är just din rädsla värd att prioritera för?
Eller överlag, varför är inte allas rädsla lika prioriterad för?
Det är just det att det finns alltid affärer där inte hundar får komma in, det finns alltid tider på dygnet då det är lite folk i affären, man får anpassa sin vardag litegrann om man har olika rädslor.
du bommade att citera raden om koppeltvång....Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.
Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-2007-1150/
Så bara för att du inte tycker om någonting ska alla anpassa sig efter det? Där hundar är tillåtna där har också ägaren rätt att ha med sig hunden.Läs ordentligt för jag har aldrig påstått att jag är hundrädd (jag är faktiskt inte rädd för något djur även om jag helst inte möter en björn igen utan att sitta i en bil). Jag tycker däremot inte om hundar och vill definitivt inte ha dem i en affär när jag handlar (det gäller iofs alla djur). Jag förstår dock de som är hundrädda (mycket för att jag har de som är rädda för diverse djur i min närhet) och tycker att det är vansinne att som hundägare hävda att man ska ha rätt att ta med sig sin hund överallt.
Så bara för att du inte tycker om någonting ska alla anpassa sig efter det? Där hundar är tillåtna där har också ägaren rätt att ha med sig hunden.
Så bara för att du inte tycker om någonting ska alla anpassa sig efter det? Där hundar är tillåtna där har också ägaren rätt att ha med sig hunden.
Man tar hänsyn genom att ha koll på sin hund, genom att se till att hunden inte springer fram och hälsar och har sig på folk som inte vill. Har man en hund som är snurrig och virrig så passar den inte in på alla ställen även om dom godkänner att hundar kommer med. Igen så tycker jag att man kan inte enbart tycka att alla ska anpassa sig efter en själv.Plus att återigen kommer ordet "rätt" fram. Hänsyn då, det kanske inte är så viktigt? Empatin kanske ska spela in lite också, inte bara vad man anser sig ha rätt till?
Man tar hänsyn genom att ha koll på sin hund, genom att se till att hunden inte springer fram och hälsar och har sig på folk som inte vill. Har man en hund som är snurrig och virrig så passar den inte in på alla ställen även om dom godkänner att hundar kommer med. Igen så tycker jag att man kan inte enbart tycka att alla ska anpassa sig efter en själv.