Vart får man ta med sig hunden?

Det finns faktiskt ett rent lagligt problem med det.
Hundar får inte vara lösa vid den tiden på året som man badar.
Så även om stranden är din egen så kan hundarna bryta mot förbudstiden.
Hunden skall vara i koppel eller som om den vore i koppel.
Och vem ska göra anmälan? Jakträttsinnehavaren?
Principiellt sett har u ju rätt.
Men jag vet inte riktigt hur det ska gå till i praktiken.
Den som är där och badar, utnyttjande allemansrätten har ju rätt att bada där så långe han inte hindrar mig i min brukanderätt.
Vi brukar pyssla med vattenapportering ;)

Och eftersom vi brukar grilla så går inte hundarna mer än 50 m från grillen :)

Men nu går du ju till överdrift i din argumentation. Givetvis får människor inte ta med sina hundar ifall lagen säger annat, det säger ju sig självt liksom.

Men där lagen inget säger, tycker jag att människorna själv får bestämma. Givetvis går ju butiksägarnas vilja först dock. Vill de inte ha in hundar får hundarna inte följa med in.

Fast då landar vi ju ungefär i den situation vi har idag. Hundägare måste fråga innehavare av lokaler innan de tar med hundar in - de flesta säger nej av hänsyn till allergiker och hundrädda människor.

Angående lagen så argumenterade du ju faktiskt mot en person som jobbar i restaurang med öppet kök(=lagen förbjuder hundar i lokalen) och tyckte att barn var lika stora bakteriehärdar.

Då ringer de polisen som om de händelsevis vill komma, den här gången inte får den nya koden till bommen ;)
Att du lyckas med att klara dig från att åka dit betyder inte att det blir tillåtet.
Med tillräckligt många sura badande familjer så kommer de nog på ett sätt att fånga dig på bar gärning.

Det är trist att du lyckas med att göra alla diskussioner till din privata uppgörelse med allemansrätten som du med alla metoder, även de olagliga, tänker motarbeta så mycket som du bara kan.
Jag är övertygad om att det en dag kommer att slå tillbaka på dig själv.
Och den dagen skall jag njuta ordentligt.

Det finns alltid fåglar i sjön.
Alltså det är frågan om en stor sandstrand full med människor. Jag tror att några lekande hundar är fåglarnas inte fåglarnas primära oroskälla ;)

Dessutom att hundarna skulle jaga några fåglar som befinner sig ett par hundra meter ut i havet är nog inte direkt något man behöver gå runt och vara rädd för skall hända.

och tyckte att barn var lika stora bakteriehärdar.
Vilket inte är riktigt sant.
De tuggar sällan på andras bajs och man tvättar av dem flera gånger om dagen.
Även om det inte kan se ut så alla gånger.

Hur som så är lagen totalt olika vad gäller hundar och barn.

Dessutom att hundarna skulle jaga några fåglar som befinner sig ett par hundra meter ut i havet är nog inte direkt något man behöver gå runt och vara rädd för skall hända.
Det är hur som helst inte tillåtet enligt lagen.
Huruvida det spelar någon roll för viltet eller ej kan jag inte bedöma.

Men stora allmänna sandstränder där det inte finns fåglar brukar vara förbjudet område för lösa hundar.
Om hundar alls får vistas där.

Föräldrar och barn kan vara lika illa mot fåglar :(
I somras skrämde några barn bort en andmamma från sina ungar sen lekte de med ungarna tills de dog och inga föräldrar sa till.
Min dotter bevittnade det hela och var mycket ledsen när hon kom hem. Hon hade sagt till flera gånger till barnen men

Tycker inte det handlar så mycket om vad var och en vill eller inte. Hundar är en stor del av samhället precis som barn är, hur var och en ser och känner till sina hundar är upp till dom.

Sen kryllar det av människor som är rädda och nervösa när det är folk på kafér osv också men det är ingen som kräver att dom ska bort bara för att det kommer folk som behöver mindre folk på stället för att kunna gå dit. Jag är en av dom som faktiskt inte går till kafér där det är fullt av folk, eller går in i affärer egentligen överhuvudtaget när det är för mycket folk. Även på badstränder osv, dock kräver jag ju inte att dom ska flytta på sig för att jag ska dit, jag får ju antingen vänta eller vända mig till något annat ställe. Det går inte att hela tiden ta hänsyn till folks rädslor.

Sen är det ju klart man ska följa regler, står det att hund inte får vara där så är det ju så.

Och jag hävdar envist att det är skillnad på djur och människor. Mina djur är mycket älskade men det betyder inte att jag tror de är välkomna i alla sammanhang.

Varför ska det vara så svårt som hundägare att faktiskt visa lite hänsyn till de som är rädda?!

Och jag hävdar envist att det är skillnad på djur och människor. Mina djur är mycket älskade men det betyder inte att jag tror de är välkomna i alla sammanhang.

Varför ska det vara så svårt som hundägare att faktiskt visa lite hänsyn till de som är rädda?!
Hänsyn till den graden att man håller koll på hunden och att den inte springer fram och ska hälsa och hoppa, det bör hundägaren självklart ta ansvar för. Annars kan kan man inte ta hänsyn till allt som alla är rädda för hela tiden. Lite får man ta ansvar för sin egna rädsla också. Hundar är en del av vårat samhälle, så är det bara.

Hänsyn till den graden att man håller koll på hunden och att den inte springer fram och ska hälsa och hoppa, det bör hundägaren självklart ta ansvar för. Annars kan kan man inte ta hänsyn till allt som alla är rädda för hela tiden. Lite får man ta ansvar för sin egna rädsla också. Hundar är en del av vårat samhälle, så är det bara.

Vilken total empatilöshet. Det är en sak att hundarna har rätt att vistas på gatorna men en helt annan sak att förvänta sig att hunden ska vara välkommen i varenda affär.

Min rätt att slippa hundar när jag handlar mat eller kläder då?!

Vilket faktiskt även gäller små barn.
De fungerar inte i alla sammanhang de heller.
Men det är trotts det fortfarande en mycket stor skillnad på djur och barn.

Ja, det är en stor skillnad på djur och människor vilket det ska vara också.

Jag tycker ungefär lika mycket om barn som hundar men det betyder inte att jag jämställer dem i det offentliga rummet. Det faller på sin egen orimlighet.

Rätt och rätt.
Varför handlar det hela tiden om rätten att?
När du handlar mat så får ju inte hundarna vara där av livsmedelshygieniska orsaker, så det klarar ju sig.
Kläder däremot är det butiksinnehavarens rätt att bestämma över.
Du kan säkert hitta både hundfria butiker och en tidlucka utan hundar i de butiker som tillåter hundar.

Vilken total empatilöshet. Det är en sak att hundarna har rätt att vistas på gatorna men en helt annan sak att förvänta sig att hunden ska vara välkommen i varenda affär.

Det är inte empatilöshet, det är bara realism. Samhället ser ut som det gör, människor och djur är en del av det. Jag som som inte klarar av för mycket folk, ska jag då kräva att folk försvinner ut från affären för att jag kommer dit liksom, det går inte. Det är lite upp till mig att ta tag och lösa det. Detsamma gäller katter, det går lösa katter lite överallt, jag är lite skeptisk till dom dock kräver inte jag att alla katter ska vara innekatter för det. Även katterna är en del av samhället på det sättet.

Sen som sagt, varje butik avgör själva om dom vill ha in djur eller inte. Jag tycker att sålänge ägaren till hunden har en koll på den så tycker jag den bör få hänga med om butiken tillåter det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 496
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 679
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar