Vart får man ta med sig hunden?

Jag förstår inte varför man ska ta med sig sin hund absolut överallt. Att jämföra en hund med ett barn är absurt. Jag ser nästan mina katter som mina barn men inte sjutton kräver jag att få ha med dem överallt.

Hur det än är finns det människor som är rädd för hundar, varför ska de bli utsatta i onödan? Jag är inte speciellt förtjust i hundar och vill definitivt inte ha hundar där jag fikar eller där jag handlar mat och kläder.

Hur det än är finns det människor som är rädd för hundar,
Men det är ju ett helt annat problem.
Det finns de som är rädda för allt möjligt och det kan man inte sätta allmänna förbud för att hantera.
Tatuerade män?
MC-åkare?
Vita rockar?

Någon typ av gräns där det handlar om risker för hälsa måste man ju sätta.
Inte om folks olika fobier.

@Inte_Ung Ja absolut visst är det så :)
Jag tar som sagt ytterst sällan med min egen hund, badad eller obadad, ville bara belysa hur det funkar då många verkade ta upp just allergiker ;)

Men det är ju ett helt annat problem.
Det finns de som är rädda för allt möjligt och det kan man inte sätta allmänna förbud för att hantera.
Tatuerade män?
MC-åkare?
Vita rockar?

Någon typ av gräns där det handlar om risker för hälsa måste man ju sätta.
Inte om folks olika fobier.

Återigen, man kan inte jämföra djur och människor (faktiskt!). Att ens jämföra de typerna av rädslor är väldigt oempatiskt. Har man inte något som helst intresse för djur ser jag inte varför man ska förväntas överkomma sin rädsla för djur.

Det är faktiskt inte en rättighet att släpa med sig sitt djur överallt.

@Inte_Ung Ja absolut visst är det så :)
Jag tar som sagt ytterst sällan med min egen hund, badad eller obadad, ville bara belysa hur det funkar då många verkade ta upp just allergiker ;)

Och jag ser ingen skillnad på att ta hänsyn till allergiker jämfört med de som är rädda. Det finns som sagt ingen rättighet att ha med sig sitt djur överallt.

Nyckelordet är "hänsyn".

Och jag ser ingen skillnad på att ta hänsyn till allergiker jämfört med de som är rädda.
Men den skillnaden är ju jättestor.
Och vad folk är rädda för varierar ju och går inte att förutse.
Man kan inte rätta upp sitt liv efter att folk är rädda för en massa olika saker.
Däremot så måste man ta hänsyn till om andra kan bli sjuka.
Livsmedelshygien och allergirisken är verkliga faror.

Men den skillnaden är ju jättestor.
Man kan inte rätta upp sitt liv efter att folk är rädda för en massa olika saker.

Jag anser inte att det är någon skillnad. Märk väl att vi diskuterar hundar, jag har inte sagt något om andra rädslor/allergier.

Dock tycker jag att det är applicerbart på alla djur, dvs man har ingen RÄTT att ta med sig dem överallt. Sedan kanske man genom omgivningens välvilja kan ta med dem på vissa ställen.

Dvs med omtanke, hänsyn och god vilja kommer man väldigt långt. Att kräva saker och bagatellisera andras rädslor när det gäller djur funkar inte så bra.

På sommaren brukar vi bada vid en badplats som VI ställt iordning.
Brygga, gräsmatta + att jag kört dit ngr lass sand.
Självklart tar jag med mig hunden dit.
Mina syskon tar naturligtvis med sig sina hundar.
Och varje sommar är det någon pappskalle som påpekar att hundar inte får bada vid kommunala bad.
Då har vi för vana att ringa varandra med ordern ;) ta med alla jyckarna och kom.

För ngr år sedan ringde någon polisen, varpå jag fick ett telefonsamtal från dem eftersom bommen var stängd men mitt mobnr står skrivet på bommen uti fall att..
Naturligtvis fick de kombinationen, kom upp till oss, skakade på sina blonda huvuden och åkte sin väg igen...till den beskäftiga familjens stora förtrytelse...
Naturligtvis har folk rätt att bada och sola där. men när vi kommer använder vi och jag menar alla vi som kommer hela badplatsen. 3-5 hundar av vorshter modell som badar busar och stojar brukar få dem som inte gillar hundar att dra ..

Så om min kompis vill ha med sin pytonorm när hon går på stan och i affärer så ska det vara helt ok, även om det finns de som är ormrädda?

Vart går gränsen, tycker du?

Vart går gränsen, tycker du?
Det har jag ju redan svarat på.
Gränsen går där det blir hälsovådligt med tanke på livsmedelshygien eller allergirisken.

En pytonorm är fullständigt allergisäker men kan sprida salmonella.
Så om din kompis pytonorm är fri från salmonella så ser jag inga hinder mot att den får följa med.
Den är inte det minsta farlig och låter inte heller.

3-5 hundar av vorshter modell som badar busar och stojar brukar få dem som inte gillar hundar att dra
Det finns faktiskt ett rent lagligt problem med det.
Hundar får inte vara lösa vid den tiden på året som man badar.
Så även om stranden är din egen så kan hundarna bryta mot förbudstiden.
Hunden skall vara i koppel eller som om den vore i koppel.

Det har jag ju redan svarat på.
Gränsen går där det blir hälsovådligt med tanke på livsmedelshygien eller allergirisken.

En pytonorm är fullständigt allergisäker men kan sprida salmonella.
Så om din kompis pytonorm är fri från salmonella så ser jag inga hinder mot att den får följa med.
Den är inte det minsta farlig och låter inte heller.

Ok, ja så är det ju. "Kramormar" är rätt harmlösa djur för människor. Jag tycker de är jättefina och spännande djur.

Men jag håller ju inte med dig. Jag tycker ormräddas rätt att slippa träffa ormar när de går o handlar ska väga tyngre än ormägarens rätt att ta med sig husdjuret.

Jag tycker ormräddas rätt att slippa träffa ormar när de går o handlar ska väga tyngre än ormägarens rätt att ta med sig husdjuret.
Där så tycker vi ju olika.
Men jag anser inte att det handlar om någon rätt utan bara om att det inte spelar någon roll så länge som det är riskfritt.
Både vad gäller hund och orm.

Det finns faktiskt ett rent lagligt problem med det.
Hundar får inte vara lösa vid den tiden på året som man badar.
Så även om stranden är din egen så kan hundarna bryta mot förbudstiden.
Hunden skall vara i koppel eller som om den vore i koppel.
Där det kan råka finnas vilt. Är det på en sandstrand som tex den vi har här så har jag svårt att tänka mig att det finns något vilt där samtidigt som det är folk där. Däremot är det olämpligt att låta hundarna hålla till i eventuella vassruggar.

Jag tar med hunden på bussen ibland men följer de regler som finns förutom en sak. MAn får inte ha hund inne på bussterminalen i Uddevalla, men du får ha med hund på bussen. Närmaste nästa hållplats för de bussar jag åker är upp till 2 km bort så jag måste ju gå på där. Men gör så att jag väntar utanför tills bussen kommer, det går ej att gå på utsidan av terminalen på bussidan då det är förbud mot gående där, och sen går jag på.
Nu är det ju bara om vi ska till veterinären vi åker till Uddevalla då men :)

Ok, då kan jag säga på en gång att jag inte håller med dig. För det första får inte folk ta med sig sina hundar överallt där de själva tycker att de passar eftersom det dels finns regler som förbjuder hundar att vistas där de kan komma i kontakt med livsmedel, dels är inte är upp till en hundägare utan till en butiksinnehavare att bestämma om hundar är välkomna.
Men nu går du ju till överdrift i din argumentation. Givetvis får människor inte ta med sina hundar ifall lagen säger annat, det säger ju sig självt liksom.

Men där lagen inget säger, tycker jag att människorna själv får bestämma. Givetvis går ju butiksägarnas vilja först dock. Vill de inte ha in hundar får hundarna inte följa med in.

Jag förstår inte varför man ska ta med sig sin hund absolut överallt. Att jämföra en hund med ett barn är absurt. Jag ser nästan mina katter som mina barn men inte sjutton kräver jag att få ha med dem överallt.

Hur det än är finns det människor som är rädd för hundar, varför ska de bli utsatta i onödan? Jag är inte speciellt förtjust i hundar och vill definitivt inte ha hundar där jag fikar eller där jag handlar mat och kläder.
Tycker inte det handlar så mycket om vad var och en vill eller inte. Hundar är en stor del av samhället precis som barn är, hur var och en ser och känner till sina hundar är upp till dom.

Sen kryllar det av människor som är rädda och nervösa när det är folk på kafér osv också men det är ingen som kräver att dom ska bort bara för att det kommer folk som behöver mindre folk på stället för att kunna gå dit. Jag är en av dom som faktiskt inte går till kafér där det är fullt av folk, eller går in i affärer egentligen överhuvudtaget när det är för mycket folk. Även på badstränder osv, dock kräver jag ju inte att dom ska flytta på sig för att jag ska dit, jag får ju antingen vänta eller vända mig till något annat ställe. Det går inte att hela tiden ta hänsyn till folks rädslor.

Sen är det ju klart man ska följa regler, står det att hund inte får vara där så är det ju så.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 496
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 679
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar