karamelldrottningen
Trådstartare
Mot att köpa färdiga från större byggfirma?
Och på ett ungefär vad kostar det per träd? Och hur många får man?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mot att köpa färdiga från större byggfirma?
Om det är rent timmer utan spik brukar det inte kosta så mycket om man själv kan fälla och transportera till såg. Tror jag såg ett pris på 400 kr/h för sågning och det tar inte lång tid att såga upp en gran. Priset var dessutom för ett sågverk på Österlen i Skåne, kan tänka mig att det kan vara något lägre uppåt landet.Det här har vi också funderat på då vi har några fina granar som det nästan vore synd att elda upp Att såga ner dom och frakta till och från sågverket kan vi fixa själva. Det är sen själva sågandet vad det kan kosta, om det är värt det eller inte
Om det är rent timmer utan spik brukar det inte kosta så mycket om man själv kan fälla och transportera till såg. Tror jag såg ett pris på 400 kr/h för sågning och det tar inte lång tid att såga upp en gran. Priset var dessutom för ett sågverk på Österlen i Skåne, kan tänka mig att det kan vara något lägre uppåt landet.
Är det fin kvalitet på virket, tät- och rakvuxet och så tycker jag absolut det kan vara värt. Alltid bra att ha ett litet lager av brädor hemmaInga spik i våra träd så det är ju bra Vi bor i Värmland och har flera mindre sågar runtomkring. Kanske kan vara värt det då.
Är det fin kvalitet på virket, tät- och rakvuxet och så tycker jag absolut det kan vara värt. Alltid bra att ha ett litet lager av brädor hemma
Det beror på vilket trädslag det är, diameter och längd. Ungskog ger inte så mycket, färdigvuxen skog över 80 år är mest lämpad. Virke behöver du inte köpa från större bygghandlare. Normal bygghandlare på orten kan ha lika bra pris som de större kedjorna.Mot att köpa färdiga från större byggfirma?
Jo ganska nära! Gäller gamla tallar.Kul grej. Har du något sågverk i närheten?
Är stammarna raka och fina går det att göra brädor. Är stammarna sneda och vinda/vridna så blir virket därefter. Viktigt är att torka virket. Utan virkestorkar tar det lång tid. Om jag inte minns fel runt ett halvår, men jag är osäker. Då ska virket torka skyddat från vatten, regn, men den förvaringen kanske sågverket står för.Jo ganska nära! Gäller gamla tallar.
Om du hittar vore det intressant att vetaVi byggde vårat stall med delvis eget virke.
Efter stormen Gudrun var det så mycket som blåste ner och vi skulle börja med stallplaneringen.
Hyrde in ett mobilt sågverk som var i en vecka och sågade. Olika storlekar och bredder.
Vi sågade även stolpar och brädor av ek, som vi använde till hagarna. En del brädor fick min bror som gjorde fönsterbrädor till sitt hus och även ett matsalsbord.
Kommer inte ihåg vad kostnaden blev, men kanske kan hitta papperen på det!
Virket låg och torkade 1 år ungefär!
Du kan få en ek av mig om du tar ner den den är nästan en meter i omkrets och jag vill inte ha den då det dräller ner ekollon i hagenOm du hittar vore det intressant att veta
Ek -så lyxigt och fint! Hade gärna haft men skogen består av mest granar, tallar och så björkar.
Alla björkar får vara kvar och de flesta av tallarna. Måste ta bort alla granar tyvärr då granbarkborren helt förstört bitvis av skogen och det är bara en tidsfråga innan resten blir drabbade