Flyg vs bilolycka

Vanligare än man kanske tror, men visst det är inte högst upp på orsakslistan. Bristande underhåll som i form av dåliga däck är en hyfsat ofta bidragande orsak. Både på personbilar och lastbilar.
Vi har ju besiktning på bilar i Sverige, varpå väldigt mycket sånt fångas upp.
 
En annan aspekt är vår irrationella rädsla.

När jag var sjuk och i behandling frågade folk mig om jag inte var rädd. Jag sa att risken var större att sätta mig i bilen en mörk lördagskväll. Vilket få skulle tveka inför.
En hovslagare jag hade en gång sa att hon inte ville att hennes döttrar skulle vänta på skolbussen vid vägen för tänk om det kom en pedofil och kidnappade dem.

Olika saker skrämmer. Det vi sällan möter skrämmer mer.
 
En annan aspekt är vår irrationella rädsla.

När jag var sjuk och i behandling frågade folk mig om jag inte var rädd. Jag sa att risken var större att sätta mig i bilen en mörk lördagskväll. Vilket få skulle tveka inför.
En hovslagare jag hade en gång sa att hon inte ville att hennes döttrar skulle vänta på skolbussen vid vägen för tänk om det kom en pedofil och kidnappade dem.

Olika saker skrämmer. Det vi sällan möter skrämmer mer.
Och när det kommer till rädslor så är vi fortfarande, trots att vi är moderna människor, programmerade att vara rädda för samma saker som urtidsmänniskorna var. Därför det blir irrationellt. Vi vet att det är farligare att sätta oss i bilen och köra 150 km/h på motorvägen, men vi är inte rädda för det eftersom bilar är för moderna för vår reptilhjärna som styr rädslor. Istället är människor rädda för spindlar och ormar, trots att vi i Sverige inte ens har farliga spindlar.
 
Jag är inte ett dugg flygrädd och jag är helt oförstående till memes om resor i sociala medier där kommentarsfälten fylls av människor som ser det som en självklarhet att man ringer till sina anhöriga både före de kliver på planet och efter? Jag är övertygad att min mamma hade trott att jag förlorat förståndet och blivit djupt orolig över sin bristande fostran till en vuxen person om jag skulle ringa och rapportera att jag klarat mig att ta mig till och igenom en flygplats till min gate. Och trillar planet när så kommer dom, precis som du säger, i princip genast få reda på det.
Så bra att du inte är flygrädd. Du tror inte det finns folk som känner annorlunda? Orsaken till varför folk meddelar sig till sin omgivning är ju inget du behöver raljera över.
 
Så bra att du inte är flygrädd. Du tror inte det finns folk som känner annorlunda? Orsaken till varför folk meddelar sig till sin omgivning är ju inget du behöver raljera över.
Fast det blir ju inte bättre av att man försöker normalisera att man liksom borde vara rädd för något som faktiskt är väldigt säkert. Läs kommentarsfälten så ser du att det raljeras minst lika mycket om att minsann inte är älskad om ens mamma inte kräver feedbackom att man överlevet en timme på en flygplats.
 
Fast det blir ju inte bättre av att man försöker normalisera att man liksom borde vara rädd för något som faktiskt är väldigt säkert. Läs kommentarsfälten så ser du att det raljeras minst lika mycket om att minsann inte är älskad om ens mamma inte kräver feedbackom att man överlevet en timme på en flygplats.

Jag efterlyser inte att mina föräldrar eller att min dotter ska rapportera sånt heller. Men vi är väl en släkt fylld av folk som inte älskar varandra :cautious: :rofl:
 
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.

Varje gång ett plan försvinner eller störtar påbörjas ett gediget räddningsarbete. Stor mediebevakning och utredningar.

När det sker en bilolycka, nja knappast samma mediala uppmärksamhet.

Lite statistik, det dör ett par hundra ungefär per år i flygolyckor. Det dör över en miljon människor i bilolyckor varje år.

Risken att dö i en flygolycka är ungefär 0,000016%.
Risken att dö i en bilolycka är betydligt högre, men svårare att räkna ut en % sats då det är omöjligt att veta hur många bilturer som sker per år.

Självklart förstår jag att det är fler människor dör när det väl sker en flygolycka. Men för att ta ett exempel, sker det en stor bussolycka i Sverige rapporteras det självklart i Sverige, men utomlands? Knappast.

Sker det däremot en flygolycka i långtbortistan vet ”alla” om det och det rapporteras över hela världen.

Varför är ”alla” så intresserade av flygolyckor? Varför får inte bilolyckor samma uppmärksamhet?
Jag kan tänka mig en rad anledningar.

För att det är mer sällsynt som du redan nämnt.
Det är ofta fler som omkommer, eftersom att det är fler passagerare ombord.
Det är mer förödelse om ett flygplan kraschar i ett bebyggt område, än om en bil gör det.
Flyg är mer internationellt. Det ger nog känslan att det kan hända vem som helst, och att det är utanför ens kontroll, till skillnad från att köra bil lokalt. Läskigare nyheter säljer bättre?
 
Fast det blir ju inte bättre av att man försöker normalisera att man liksom borde vara rädd för något som faktiskt är väldigt säkert. Läs kommentarsfälten så ser du att det raljeras minst lika mycket om att minsann inte är älskad om ens mamma inte kräver feedbackom att man överlevet en timme på en flygplats.
Det handlar om att i all välmening meddela att allt går som det ska, att man hör av sig är långt ifrån bara för att man är rädd för att dö liksom.

Det är inte att normalisera att vara osäker bara för att man hör av sig och säger att allt går bra. Att du tycker det är fjantigt får väl stå för dig, låt folk göra som dom vill och sluta se ner på folk som är osäkra och kan behöva lite support och uppmuntran för att klara något.
 
Det handlar om att i all välmening meddela att allt går som det ska, att man hör av sig är långt ifrån bara för att man är rädd för att dö liksom.

Det är inte att normalisera att vara osäker bara för att man hör av sig och säger att allt går bra. Att du tycker det är fjantigt får väl stå för dig, låt folk göra som dom vill och sluta se ner på folk som är osäkra och kan behöva lite support och uppmuntran för att klara något.
Fast varför ska man "i all välmening meddela att allt gått som det ska" när det gäller just flygplatsen/ flyget?
Gör man det när man tagit sig igenom Ikea också?

Något gör ju att folk särskiljer just flyg och flygplatser trots att dom är väldigt säkra.
 
Fast varför ska man "i all välmening meddela att allt gått som det ska" när det gäller just flygplatsen/ flyget?
Gör man det när man tagit sig igenom Ikea också?

Något gör ju att folk särskiljer just flyg och flygplatser trots att dom är väldigt säkra.
Det är det hela tråden handlar om, varför är det så att saker som rör flygplatser/olyckor för en särskild status jämfört med tex buss,tåg och båt.
 
Jag tänker att det det har något med mängden personer som är inblandande OCH att det ändå händer såpass sällan. Det är ju inte alls ovanligt i vissa länder med bussolyckor med väldigt många dödade, för att inte tala om båtolyckor och det blir ju kanske en notis i Sverige.

Jag är inte ett dugg flygrädd och jag är helt oförstående till memes om resor i sociala medier där kommentarsfälten fylls av människor som ser det som en självklarhet att man ringer till sina anhöriga både före de kliver på planet och efter? Jag är övertygad att min mamma hade trott att jag förlorat förståndet och blivit djupt orolig över sin bristande fostran till en vuxen person om jag skulle ringa och rapportera att jag klarat mig att ta mig till och igenom en flygplats till min gate. Och trillar planet när så kommer dom, precis som du säger, i princip genast få reda på det.

Skulle jag köra av vägen en random fredagkväll i Sverige skulle det däremot kunna ta väldigt lång tid innan nån hittade mig och det är mycket troligare än oddsen att jag är med om en flygkrasch.

Jag är däremot rätt intresserad av flygkrascher, själva haveriorsakerna och så. Det är ju ofta lite mer intressant än "fipplade med mobilen i hög hastighet när det var halt på vägen".

Min mamma vill att jag meddelar när jag kommer fram oavsett om det är en flygresa eller lång bilresa. Inte de bilresor jag gör till vardags men om jag skulle åka på en längre t.ex. nu på semestern när vi körde en längre sträcka (4+ timmar) till ett hus vi hyrde. Då bad hon om att jag skulle skicka ett meddelande när vi kommit fram. Det är inget som stör mig. Hon bryr sig och vill veta att allt är bra när jag kör långt eller flyger. Det är så lätt för mig att bara slänga iväg ett mess. Så när planet landar och man får sätta igång surfen så skickar jag ett kort mess där det står att jag är framme.
 
Det är väl en vanesak, ungefär; kör bil i 110 (eller mer...) gör folk dagligen dags och det räknas som en alldaglig företeelse. Fastän andra bilar i samma hastighet kommer rusande rakt emot en (omän med litet staket mellan) och en krock skulle bli gräslig och dödlig. Vi är så vana så vi tänker inte på det. Ett flygplan som ramlar ner är lite mer kuriosa, vi flyger inte varenda dag vecka ut och vecka in. Och det sitter förstås heller inte 100+ personer i varje bil, men ändå. Men även sportflygplan som störtar med 2 personer ombord får ju stor uppmärksamhet i media.

Vi är vana vid bilkörning helt enkelt.

När vi håller kurser i skydiving (fallskärmshoppning) brukar vi säga till eleverna att de löper större risk att förolyckas när de kör ut till hoppfältet än när de hoppar. Det brukar låta orimligt men så är det. Ändå tänker folk helt olika på de två aktiviteterna.
 
Fast varför ska man "i all välmening meddela att allt gått som det ska" när det gäller just flygplatsen/ flyget?
Gör man det när man tagit sig igenom Ikea också?

Något gör ju att folk särskiljer just flyg och flygplatser trots att dom är väldigt säkra.
När dottern reser känner jag mig alltid trygg när hon är på flygplatserna och i flygplanet. När hon kommit fram och ska ta sig med bil/taxi/Uber till sin destination, blir jag alltid orolig. DÄR kan saker hända.....
 
Det är väl en vanesak, ungefär; kör bil i 110 (eller mer...) gör folk dagligen dags och det räknas som en alldaglig företeelse. Fastän andra bilar i samma hastighet kommer rusande rakt emot en (omän med litet staket mellan) och en krock skulle bli gräslig och dödlig. Vi är så vana så vi tänker inte på det. Ett flygplan som ramlar ner är lite mer kuriosa, vi flyger inte varenda dag vecka ut och vecka in. Och det sitter förstås heller inte 100+ personer i varje bil, men ändå. Men även sportflygplan som störtar med 2 personer ombord får ju stor uppmärksamhet i media.

Vi är vana vid bilkörning helt enkelt.

När vi håller kurser i skydiving (fallskärmshoppning) brukar vi säga till eleverna att de löper större risk att förolyckas när de kör ut till hoppfältet än när de hoppar. Det brukar låta orimligt men så är det. Ändå tänker folk helt olika på de två aktiviteterna.

En annan aspekt är att när vi kör bil har vi ett större mått av kontroll än när vi flyger. Som passagerare på ett flyg är man helt utan nån som helst kontroll.
 
Jag vet inte om jag missar din ironi eller om ditt inlägg är seriöst, men nä, jag håller inte med dig. Stora händelser ska givetvis rapporteras om på nyheterna. När Occupy Wall Street-protesterna begav sig i flera veckor fanns det inte en minut om det i svensk media. Det fick jag reda på eftersom jag kollar på BBC där det var dagliga uppdateringar om hur protesterna gick.

Och om det nu är så vanligt med översvämningar i Bangladesh är ju inte det av nyhetsvärde. Då är det ju mer nyhetsvärde när det är översvämningar där det inte brukar vara översvämningar. Eller att man får plats att rapportera om båda.

Mitt problem med svenska nyheter i pressen är att det oftast inte ens är nyheter, utan man hittar på någonting att skriva på löpsedlar. Jag vet en viss dag när brorsan och jag åkte tåg till våra föräldrar. Jag bodde på Irland då och han i England så jag köpte en Aftonbladet att ha på tåget och han köpte en Expressen. Hans tidning hade löpsedeln "Princessan Victoria är inte gravid". Det är ingen nyhet. Det är ett icke-påstående. När vi läste igenom tidningarna var det mängder med icke-nyheter. Men varför?? Skriv som sånt som hänt istället.

Du kan ju inte jämföra BBC med Aftonbladet...

BBC ---> SVT och SR

The Sun --> Aftonbladet
 
Fast varför ska man "i all välmening meddela att allt gått som det ska" när det gäller just flygplatsen/ flyget?
Gör man det när man tagit sig igenom Ikea också?

Något gör ju att folk särskiljer just flyg och flygplatser trots att dom är väldigt säkra.
För att det är snällt kanske? Min mamma är alltid orolig när jag är ute och far runt och uppskattar att jag meddelar att allt gått bra oavsett om jag reser med bil eller tåg eller dom få gånger jag flyger.

Sen också den lilla detaljen att jag själv är otroligt osäker på flygplaster och ringer gärna och meddelar att jag klarade av det, även om det tydligen räknas som fjantigt eller okunnigt att vara osäker på flygplatser. Men då får det väl vara så då. Jag har en tendens att vilja berätta när något gått bra när jag varit osäker för om jag klarar av det och jag är glad att jag inte blir skrattad åt av dom jag ringer för att berätta.
 
Fast varför ska man "i all välmening meddela att allt gått som det ska" när det gäller just flygplatsen/ flyget?
Gör man det när man tagit sig igenom Ikea också?
Nej men när man har lyckats med att ta sig genom Stockholm på något sätt och har en tid att passa.
Det är alltid en chansning på hur det skall gå.
Oavsett om man åker tåg, bil eller buss.
Flyg Skavsta - Arlanda vore verkligen något att önska i väntan på att förbifarten skall bli klar.
 
Jag vet inte om jag missar din ironi eller om ditt inlägg är seriöst, men nä, jag håller inte med dig. Stora händelser ska givetvis rapporteras om på nyheterna. När Occupy Wall Street-protesterna begav sig i flera veckor fanns det inte en minut om det i svensk media. Det fick jag reda på eftersom jag kollar på BBC där det var dagliga uppdateringar om hur protesterna gick.

Och om det nu är så vanligt med översvämningar i Bangladesh är ju inte det av nyhetsvärde. Då är det ju mer nyhetsvärde när det är översvämningar där det inte brukar vara översvämningar. Eller att man får plats att rapportera om båda.

Mitt problem med svenska nyheter i pressen är att det oftast inte ens är nyheter, utan man hittar på någonting att skriva på löpsedlar. Jag vet en viss dag när brorsan och jag åkte tåg till våra föräldrar. Jag bodde på Irland då och han i England så jag köpte en Aftonbladet att ha på tåget och han köpte en Expressen. Hans tidning hade löpsedeln "Princessan Victoria är inte gravid". Det är ingen nyhet. Det är ett icke-påstående. När vi läste igenom tidningarna var det mängder med icke-nyheter. Men varför?? Skriv som sånt som hänt istället.
Mitt svar var seriöst. Om du googlar på Occupy Wall Street och väljer svenska sidor så kommer du förresten finna att media rapporterade om det ganska mycket 2011? Jag vet dock inte om det var dagliga uppdateringar på samma sätt som hos BBC.

Jag håller med om att båda borde få plats, men tycker ändå att det är viktigt att man ändå ser översvämningar på ställen där de händer ofta, som något som är värda att rapportera om med tanke på att det förekommer enormt mänskligt lidande som vi inte bör ignorera.

Haha, löpsedlar på kvällstidningar är ibland inte mer än så. Skulle ni köpt varsin DN eller SvD istället så hade det garanterat varit mer fördjupande texter om aktuella ämnen/nyheter. Sedan tycker jag förvisso att det finns vettig journalistisk hos både Aftonbladet och Expressen också, om man bortser ifrån löpsedlar och tar "kvällstidningsegenskaperna" för vad de är.
 
Jag är rätt säker på att om 150 personer försvann från samma väg, vid samma tillfälle och man inte hittade deras bilar eller några spår av dem att det skulle bli rätt så stort eftersök och skriverier om det också. Vilket är mer jämförbart... Eller får det plats fler personer på ett normalstort flygplan? Boeing lär väl ha plats för betydligt fler kan jag tänka mig.
 
Fast det blir ju inte bättre av att man försöker normalisera att man liksom borde vara rädd för något som faktiskt är väldigt säkert. Läs kommentarsfälten så ser du att det raljeras minst lika mycket om att minsann inte är älskad om ens mamma inte kräver feedbackom att man överlevet en timme på en flygplats.
Jag ser nog något annat än att just normalisera, tänker snarare att det är ett sätt att avdramatisera?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp