Vårstädning

lisa412

Trådstartare
Känner att jag måste ta tag i en ordentlig vårstädning. Jag är så less på att det är massa saker överallt som jag inte har nån användning av!

Känner mig dock lite överväldigad.. Vet liksom inte vars jag ska börja..

Har ni några bra tips för att komma igång och för en bra utrensning? :)

Sv: Vårstädning

Så här brukar min "anfallsplan" se ut:

Fixa en stor kopp kaffe och bra musik. Bestäm ett rum och en yta, ex. skrivbordet. Plocka i hop allt som ligger löst, och ställ undan så mycket som möjligt. Saker som "jag inte vet var de ska vara" lägger jag undan i en tvättkorg eller liknande. Fortsätter med nästa stökiga yta. Vid det här laget brukar det bli en till kopp kaffe. När jag har röjt av alla stora ytor så de är så fria som möjligt dammsuger/dammtorkar jag. Går igenom korgen med det som jag ställde undan och ser till att de kommer på plats och sen tar jag nästa rum. ( Och lite facebook etc. pauser jämnt utspritt :angel: )

Annars har jag väldigt lätt för att bara springa och småplocka lite överallt, vilket leder till att det inte känns helt "genomstädat".

Börja där det känns mest "akut" :) Kanske i garderoben/erna? Rensa ut alla kläder som inte passar, även dom som hamnar i kategorin "jag kommer nog använda det sen", har du inte använt nått de senaste låt säga 2 åren, kommer du nog inte använda det närmsta 2 åren heller ;) Gå igenom strumpor och underkläder, kasta slitna och fula, kolla igenom jackor mm, nått som aldrig används? Kasta, sälj, skänk bort!
Annars i alla pappershögar, räkningar mm, rensa ut och kasta.
Köksskåpen lika så, man samlar ofta på sej 711 olika potatisskalare och liknande :P
Annars ett rum i taget?

Som tidigare skrevs är det fiffigt att ha en korg eller låda med saker som inte har någon speciell plats. Korgar och lådor är alltid bra.

Roligare blir det om man har bra städredskap och trevliga rengöringsmedel.

Gör en lista, t.ex.
-Alla mattor ut
-Ta ner gardinerna
-Sätt igång tvättmaskin
o.s.v.

Annars kan man lätt gå omkring utan att få något gjort.

Ta ett rum och en yta och börja med den. Plocka av allting och rengör ytan. Rengör grejerna och sätt tillbaka dem snyggt. Det som lämnar över sätter du i "övrigt" lådan.

Gör så tills du är klar helt enkelt. Det behöver inte vara ett speciellt rum du börjar med heller, utan kan t.ex. vara lister, väggar eller liknande.

Tänk efter. Behöver du trettioåtta blyertspennor? Måste de stå framme?

Tack för alla tips!

Jag har börjat med datarummet/klädkammaren. På 2 timmar har jag hunnit gå igenom en hylla där det står pärmar och tidskriftssamlare. Har också hunnit få x antal psykbryt. VARFÖR sparar man gamla tomma kuvert?? Lappar med telefonnummer till...nån??

Vårstädning är kanske lite fel ord egentligen, det handlar mer om att göra mig av med allt onödigt kloter, skräp, inredning som jag inte längre behöver eller vill ha kvar. Det här är en rejäl utrensning där jag vill bli av med så mycket skrot som möjligt.

:D

Jag är välsignad med flera olika hjälpmedel, av olika kvalitet dock...
1. Vi bor i ett renoveringsobjekt. Rätt som det är måste vi tömma ett rum, flytta ut alla grejer. Då är det mycket mycket enklare att slänga hälften av grejerna, för att slippa förvara skiten nån annanstans... :angel:
2. Vi har en jättejättebra klädkammare, som rymmer massa grejer (inte så bra, egentligen...) men där hade vi besök av MÖSS under vintern. De åt och sket som galningar bland lakan, gardiner, kläder och annan textil, så då var det helt plötsligt väldigt enkelt att kasta väldigt mycket. Vi fick också anledning att plocka upp och titta på ALLT som fanns där, och för att slippa tvätta så mycket så var det mycket som fick ryka...
3. Vi bor på landet och kan rätt som det är göra en rejäl brasa. Vilket vi gör rätt ofta. Då går man alltid en runda i huset och alla andra förvaringsutrymmen bara för att hitta saker som brinner :devil: (Vi har nog lite pyroman i oss..)

I övrigt har jag jättesvårt för att bara öppna exempelvis garderoben och tänka "nu ska jag rensa!". Väldigt mycket "kan vara bra att ha", fast det sällan är det...

Såå... Mina bästa tips är - renovera, skaffa skadedjur och elda :bump:

haha! Elda lät väldigt lockande just nu!
Jag sa precis att det hade varit skönt med en container nedanför balkongen så kan man bara slänga ut all skit :D

Men ja, nu måste man ju gå igenom allt och se vad som ska sparas, säljas och slängas. Och det som ska slängas ska ju också sorteras så man kan fara till återvinningen med det..

En bra utrensning handlar för mig mycket om att veta vad jag kommer att ha kvar när jag är färdig och så se till att "förvaringen" för dessa kategorier finns klar redan när jag börjar. Annars blir det lätt att jag står med massor av högar men ingenstans att göra av något och röran blir ännu värre.

Börja alltså med att tömma de ställen där saker ska hamna och ha sopsäckar färdiga redan innan. Ska du ge bort saker, se till att det finns märkta säckar, lådor eller kartonger redan innan och att tidsplan för bortforsling också finns. Behöver något tvättas, se till att det går att göra direkt och planera in tiden för sortering och bortforsling. Det värsta som finns för ordning på kort och på lång sikt är saker som är placerade någonstans "i väntan på"! Slutligen, försök att hålla målen korta om det går, så att du kan vara färdig någonstans i god tid för att hinna belöna dig själv med en god middag och vila - eller kör järnet flera dagar och lev på hämtpizza under tiden. Om det går: ta paus och kör iväg sopsäckar med jämna mellanrum för det är inte kul att avsluta en rensning med otaliga vändor fram och tillbaka med sopsäckar...

KL

Åh, vad mycket bra tips i tråden! Och så skönt det är att rensa ut! Jag har inte så mycket saker kvar, har blivit bra på att rensa de senaste åren, men pv har en hel drös, som jag ska hjälpa honom att rensa ur och sälja på loppis i vår! Tipsen i tråden ska jag komma ihåg!

//r

Dag 2 :) Idag känns det lite bättre, inte lika överväldigande. Nu håller jag på att sortera ut allt som ska slängas eller till återvinningen sen ska jag fylla lådor med sånt som ska skänkas bort.

Det känns som att jag fått ett flyt nu och framför allt hjälper det att jag har en plan :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
686
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
358
Senast: cili
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka