Värsta träningstiden nu?

Zandrah

Trådstartare
Högsommar i all ära men hur slipper man alla dessa efterhängsna flygfän i skogen? :crazy:

Ja, alla ni som tränar ute i skogen och inte på banan - hur gör ni? Jag har en häst som inte tål något vad mygg eller broms heter...
Redan tidigt tidigt på morgonen kommer de fram de där stora hästbromsarna. Snart kommer de gråa ettriga satarna också.
Ja, då kan man ju tycka att kvällen är en bra tid att träna på. MEN - vi har mygginvasion här. I kväll satt det 20-25 myggor bara i ansiktet på häststackarn.

Seriöst. Jag funderar allvarligt på att ställa klockan på 03.00 och köra mitt i natten. Är det verkligen enda sättet?? Jag kan ju inte kleta in hela hästen i tjärsalva och det är knappt så det hjälper.
Jag tillhör ju dem som gärna skrittar mina hästar mycket. Dagslösningen är annars att bara springa, det går ju, men det vill jag inte.

Vad gör man? Hur gör ni? Kör ni på bara och skiter i alla flygfän?

Sv: Värsta träningstiden nu?

jag brukar bara töras av dom om man skrittar...ananrs går det ju ganska fort ;) då brukar dom inte riktgthinna med ismamma utsträckning och söka andra offer

ananrs vet jag inteär ju myggigt på ntterna med är ju i gassande sol dom håller sig borta?

vi har mycket mygg och sådant här, men varken jag eller häst störs av det, och vi kör dagligen i skogen, då vi inte kommit så långt att vi ska in på bana ännu.

Jag sprayar på med mitt hemmakok varje dag, och det håller dem borta.

det finns ett nytt medel sm heter ultra shield ( ganska dyrt men en drive nu i juni ) man sprutar tre dagar sen håller det ( på beteshästar) i 14 dar...jag har märkt att det fungerar bra endå på träningshästar, bara att spraya på lite efter dusch o innan man kör ut sen..våra mygg o skit kommer, men sätter sig aldrig

Det låter värt att testa! Kanske kan hålla de ettriga myggorna borta. :)

Men tja, annars är det väl bara att bita ihop och utmana de små krypen.

Skritta inte!!
Här kör vi hellre mot kvällen, vid 6 tiden eller senare då är det minst ohyra. Tycker inte att det är så farligt med ohyra just då, men man kan inte stanna och stå stilla då kommer myggorna.
ha ett flugpanband på hästen om den inte har lång panlugg. Det finns även flugtäcken man kan ha när man rider, borde gå att använda när man kör med.

Men jag måååååste ju skritta. ;)
Det värsta för min häst är när de sätter sig under magen eller på bakre delen av kroppen. Sitter de fram på bringan så kan han bita bort dem själv.
Flughuva kan jag visserligen sätta på och ha när jag kör. :)
Jag ska testa ikväll och då måste jag nämligen skritta eftersom hästen stått nästan en månad..... men slaggjord sitter på iaf. :grin:

KL

Finns de inget medel som man kan spraya på innan man kör som bara är tillfälligt? Jag har iof nått vitlöks tjosan som fungerar mycket bättre än vad jag trodde de skulle göra..

Men man tycker ju att någon borde ha utvecklat ett tillfälligt insektsmedel liknande de myggstift som vi människor använder..

Jag har hört namnet "Bremsenfrei" i något sammanhang har jag för mig. Men vet inte hur de är med karensen. Sånt där är jäkligt knepigt också.

mitt hemmakok bestående av vatten, grönsåpa och timjan håller mygg osv borta. Jag sprutar på varje morgon och sen inget mer, och vi störs inte av något när vi kör.

Kanske också värt att testa :laugh:
Det verkar billigt och bra också!

Igår hade jag på Renons och det fungerade faktiskt ganska ok. Det var en svärm på 15-20 bromsar som förföljde oss, men de satte sig inte. Det är värre med de där långa gråa sakerna.
Hur det hjälper mot myggen vet jag inte. Ska testa det på andra hästen till kvällen.

jag använder samma som jassica förutom att jag har pressad vitlök istället för timjan.

Men timjan verkar iof mindre stinkande.

jag använder samma som jassica förutom att jag har pressad vitlök istället för timjan.

Men timjan verkar iof mindre stinkande.

Jag fattar inte vad jag gör för fel med alla hemkok jag gjort. De funkar i vart fall inte hos mig. Vet inte hur många olika kok det blivit genom åren. Många reccept här på buke ochså som alla intygar är såååå bra och håller flug,mygg och brems borta. Ja ja inte på mina hästar i alla fall.
Ultra shild har jag haft i alla år nere i Italien. Det enda som hjälpte hyggligt. Emellan åt kom det säljare som hade olika preparat ofta med någon slags citrondoft. Funka ingen av dem.
gulan

mot knott är iallafall vanlig matolja bra, att smeta på bringan, magen o mellan bena ..då fastnar knotten i kletet. Ingen höjdare att smeta nån annanstans.
...ultra s är kanon

Jag håller på att bli tokig:( det är ju sjukt med insekter i år och vi har precis kastrerat och ska skritta 2 ggr/ dag 2x 30-40 minuter...Men helvete det är ju omöjligt i den här delen av landet iaf:mad:

Hur kul är det i den här värmen att måsta köra i gummistövlar och heltäckande kläder, huvtröja och liknande?! Folk tror ju man är dum i skallen då man far ut påbylsad till bristningsgränsen och stackars hästen håller ju på att bli knäpp han med...Skulle helst av allt skentrava typ:D

Full fart är väl bästa insektsmedlet annars...?:grin:

skritta ?? jag kastrerade för tre veckor sen och släppte ut i hagen dagen efter...fast det var liggande kastrering och ihopsydd

Har du provat Ultra Shield

skritta ?? jag kastrerade för tre veckor sen och släppte ut i hagen dagen efter...fast det var liggande kastrering och ihopsydd

Har du provat Ultra Shield

Det är 1 1/2 vecka sen vi kastrerade, liggandes och ihopsydd, Hade boxvila 4 dagar och sen ska han skrittas 2 ggr/dag i 2-4 veckor tills svullnaden lagt sig. Han går i vanlig hage nu också. Han är ganska rejält svullen och äter sulfa(kastrerad i finland)Kan man lunka fast de är svullna tror du?

Har inte provat ultra shield men måste ju testa det eftersom många verkar säga att det funkar litegrann iaf:)

det är ju lite värre om dom svullnar om dom är ihopsydda..min svullnade ingenting alls. Ett tips är att ge arnica homeopatmedel D200 innan kastrering ( o op ) men det är ju försent nu, men till nästa gång :D

Stackars pålle va ont han ska ha....:cry:

Han verkar inte vara besvärad eller ha särskilt ont faktiskt...Det är lustigt att nästan alla som vi kastrerat har blivit svullna:confused: Vi har både kört liggandes ihopsydda och stående öppna men det här är den första som blivit så svullen och ihopsydd:(

Haha det är nåt du säljer förmodar jag:D iofs funkade ju det jag köpte av dig för x antal år sen på min stressade nordis-han gick ju nytt rekord och galopperade inte:rofl:

Nu kallar Boden Alive på mig hehe :D

Nä, jag säljer inte och det är så billigt...70 kr( + frakt o pf) och du har i 30 år typ :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 440
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 609
Senast: Miedo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar