Värsta träningstiden nu?

Sv: Värsta träningstiden nu?

mot knott är iallafall vanlig matolja bra, att smeta på bringan, magen o mellan bena ..då fastnar knotten i kletet. Ingen höjdare att smeta nån annanstans.
...ultra s är kanon

Men matolja, är det så bra när det är sol egentligen? Det blir ju liksom väldigt hett. Det var ju sånt man hade på sig när man var 14is och vill bli brun (läs bränd) snabbt. :angel::o
Visserligen är det mest på kvällstid knotten är framme.

Jag ska testa US. Har inte sett det här men ska kika på nätet.

Jesse: Jag håller med!! Det är vansinnigt med kryp!! Och jag måste också skritta nu eftersom jag har en halt pålle. Hans balltramp klarar inte trav ännu så det kommer säkerligen bli långa skritturer ett bra tag framöver. Men ÅHHH så hemskt. Var ute igår tillsammans med 25 bromsar....det gick visserligen över förväntan. Men det var såna där som inte hinner sätta sig. Värre med jetplanen och de gråa klistermärkena. :cool:

Ursprungligen postat av martha
mot knott är iallafall vanlig matolja bra, att smeta på bringan, magen o mellan bena ..då fastnar knotten i kletet. Ingen höjdare att smeta nån annanstans.
...ultra s är kanon

man smetar där solen inte steker annars kan det nog bli som du tänker själv

KL

Hahah va roligt.. Sitter och shoppar lite utrustning på nätet och kom till kategorin "insektsmedel". Så jag klickar på den för att se vad just den butiken har. Då ser jag rubriken "Ultra Shield" och en bild på just de insektsmedlet vi använder på beteshästarna.

Bra koll man har.

Föresten.. karensen är ju läskig på den. Hästen får t.ex. inte gå till livsmedelstillverkning. Nån som har koll på hur lång karensen är för tävlingshästar?

det var inget..

jag hittade infon.. Det var tydligen INGEN karens..

Hur kan de inte vara det när medlet tydligen är så starkt att hästen inte kan gå till livsmedelstillverkning?

Det har nog ingen påverkan på hästens prestation men jag kan tänka mig att det inte är så bra för människor att äta kött från det djur som man smetat in det där på. Men tanke på att effekten håller i 14 dagar.

Det är väl samma med insektsmedlet "Switch"?

Nä.. switch är det typ 60 dagars karens på slakt eller nått..

Jo jag antar att du har rätt att de inte påverkar prestationen.. Men det är ändå läskigt att de är så pass giftigt att hästen inte kan användas till livsmedel någonsin efter bara en omgång..

Nä.. switch är det typ 60 dagars karens på slakt eller nått..

Jo jag antar att du har rätt att de inte påverkar prestationen.. Men det är ändå läskigt att de är så pass giftigt att hästen inte kan användas till livsmedel någonsin efter bara en omgång..

Ja sant. Men det är nog inte så hemskt som det låter. Pronaxen tex, är det ju också livstids karens på slakt på och det är ju heller inget som är "giftigt". Jah själv knaprar pronaxen rätt ofta med tanke på min migrän och jag har nog ätit mer än min förra häst som åt det gjort. :p
Det är nog bara en extra säkerhet för människan. Det har ju blivit väldigt strikt med både det ena och det andra på senare tid. :)

Jag och gaffelbandshästen ledsnade på bliningarna i dag.
Själv har jag ingen symaskin men det har mmma.

Av en gammal svart blank gardin, med ett vanligt ländtäcke som mall, tillverkades ett "blinning-täcke".

Det funkade super men är inte vackert. :rofl::rofl: Äntligen fick vi en lugn skrittpromenad utan försök att flyga i luften.

Åhh, så händigt och bra! :idea:
Smart!

Vi har iof ett sånt där uuuurgammalt flug"täcke" i läder. Det är format som ett vanligt täcke med läderremmar som hänger ned runt hela. Kanske man ska bängla över det ahaha. :angel:

jag smörjer med en tjärblandning på bog, hals och under magen och sen är det bara att härda. brukar försöka att undvika att gå i gräs också eftersom det rör upp ännu mer hemska djur. Men tyvärr så blir det ju mindre skritt än annars, långsam trav funkar lite också.

längtar tills värsta insektsinvasionen är över!!

Nu är det fruktansvärt här. Bromsarna klistrar sig fast oavsett medel. Hästarna står inne i sina stall och går bara ut för att dricka, sen skyndar de sig in igen.
Det är i princip omöjligt att köra dagtid nu. Jag tror vi har bland de värsta bromsområdet i Sverige alltså....mycket gräs och sly runt i kring. Bara en mil bort i en annan by säger de att de inte har några broms alls..... :cool:
*flyttar snart*

Kvällstid är det lite bättre tack och lov. Inte de värsta svärmarna då.

Vilken tur vi har, brukar visserligen inte ha jätteplåga andra år heller. Förra helgen var det några få flugor på hästarna, någon enstaka blinning och inte en enda broms. Västra Småland måste vara bästa stället :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 440
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 609
Senast: Miedo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar