Värsta jag vet!

Sv: Värsta jag vet!

Jag kan för mitt liv inte förstå hur folk kan skriva "lite spring i stallgången är okej". Hästarna BOR i stallet, de är känsliga och lättstressade varalser och det är INTE okej att springa runt i stallet, oavsett ålder.

Barn under 7 år har inget i stallet att göra överhuvudtaget om det inte är en förälder/annan barnvakt som HELA TIDEN håller barnet i handen eller på annat sätt kontrollerar var de tar vägen.
Vill föräldrarna att barnen ska få en spark i huvudet, eller vad är det frågan om? Sanslöst..

Vad gäller vem man ska skälla på, ja, de barnen som beter sig vettigt är de som har vettiga föräldrar. Det är inte alla som fattar hur man beter sig kring hästar (syns ju i en del inlägg i denna tråd) och kan inte föräldrarna uppfostra sina ungar måste man tyvärr hjälpa dem.
Jag har inget intresse i att uppfostra andras ungar, det kan jag lova, men om inte föräldrarna slänger ut dem när de bråkar runt, då gör jag det. Jag har jobbat på ridskola där ungarna befinner sig utan föräldrar väldigt ofta, så jag är van..

Jag har kastat ut inhyrningar pga. deras stökiga och elaka barn. Trots att man gång på gång ber dom sluta springa, vifta med spön, gapa och skrika i stallet så bara fortsätter dom. Tösen i fråga var inte klok någonstans. Äckligt elak t.o.m. Hon älskade att krypa i stallgången för att sedan hoppa upp vid krubban med ett jäkla vrål så hästana kastade sog bakåt...:devil: En annan gång så smög hon utanför stallet och idiot knackade på fönstret in till en box men en ung häst. Tjej i boxen blev illa upptryckt i väggen. För att inte tala om alla snöbollar som hästana fick på sig när dom stog vid grinden och väntade på insläpp... Tragiskt men sant. Jag vet inte hur många timmar denna :devil: unge fick sitta i bilen och vänta på mamman pga alla hennes idiot upptåg. Mammans tillrätta anvisning hjälpte tyvärr inte heller.Jag vägrar att ha en sån unge lös på min gård. Mina barn vet att det skall vara lungt och trygg i ett stall och uppför sig mycket väl med.Visst kan dom springa, gapa, skrika och vifta med spön i stallet. Men då är alla hästarna i hagen.:bump:

Vi står i ett litet stall (8 hästar, fyra ägare), den yngsta i stallet är 8 år, och vet PRECIS hur man ska uppföra sig. Däremot har det hänt mer än en gång att vi har kommit på småglin som inte ens hör hemma i stallet tjuvrida våra hästar (vid ett tillfälle red dom min blockhalta ponny o ponnyn jag höll på att rida in). Dessutom kom jag till stallet i somras o ponnyn var helt sönderslagen, då va de en tjej som va sur för att ho inte fick rida min ponny, så hon spöade upp henne..:cry:

Hoppas verkligen att du polisanmälde henne.

Menar ainte att det ska vara farligt för hästar elelr folk, men att tex barnen skulle åka pulka utanför stalldörren, stör inte mina pållar alls.

Tvärtom tror jag det är bra ayy "utsätta" hästarna för lite saker, då slipper de hitta på egna grejer att spela rädda för.

Detta inlägg är inte riktat just till TS.
Blir lite chockad över att en del skriver "Jag hatar barn". Hatar ni verkligen alla barn?
Innan jag fick barn gillade jag inte alls ungar och särskilt inte ouppfostrade sådana. Nu har jag själv 2 "småglin". Jag tycker man kan tolerera ett visst väsen i stallet om det inte finns nån häst som blir livrädd såklart.
Försöker fostra mina barn med hästvett men man måste tänka på att det är inte lätt. Även om ett barn mycket väl vet vad man inte får och får göra så kan den göra tvärtemot vad mamma säger.
Ungar hamnar ju i trotsåldern vilket kan driva föräldern (läs jag) till vansinne. Men vad gör man när orden inte räcker? Det är förbjudet att aga. Och en 2åring glömmer nog ganska fort vad som gäller då de inte kan koncentrera sig så länge.
Många skriver i denna tråd att de kan tänka sig att sparka, kasta, slå ungarna i stallet, helt makalöst ruttet att uttrycka sig så. Har ni som skriver detta varit änglar hela era liv?
Som sagt var, synen på barn ändras så fort man får barn själv. Det är ingen lätt uppgift att fostra barn.
Men nu handlar det ju inte om att fostra barn. Det kan inte vara så svårt att tala om för barnen att det ej skall vara spring och bus i ett stall? Det har ju t.o.m. min pojk med damp lärt sig.

Menar ainte att det ska vara farligt för hästar elelr folk, men att tex barnen skulle åka pulka utanför stalldörren, stör inte mina pållar alls.

Tvärtom tror jag det är bra ayy "utsätta" hästarna för lite saker, då slipper de hitta på egna grejer att spela rädda för.

Utanför är väl en helt annan sak. Om mina hästar skall miljötränas så väljer jag ett annat alternativ än en skock med gapiga barn. Mina hästar är inga känsliga individer på något sätt. Men jag skulle inte vilja ha en hög med ungar som gapat, skriker vevar med spön då jag sitter och äter eller liger på soffan och vilar... Men om du har en häst som spelar rädd så hjälper det knappas att utsätta dom för barn och deras upptåg. Om hästen bara spelar menar jag.

Har du överhuvudtaget träffat hästar elelr barn?

Nej, aldrig. Jag skriver ju i mitt inlägg att jag aldrig träffat varesig häster eller barn.
Man ska inte "utsätta" hästar för grejjer i deras eget hem, de kan miljöträna sig på andra stället, i deras hus ska det vara lugnt! Basta!
Kan inte ungar hålla sig lugna är de inte mogna att befinna sig i ett stall, stallet är ingen lekplats. Punkt.

Nej, aldrig. Jag skriver ju i mitt inlägg att jag aldrig träffat varesig häster eller barn.
Man ska inte "utsätta" hästar för grejjer i deras eget hem, de kan miljöträna sig på andra stället, i deras hus ska det vara lugnt! Basta!
Kan inte ungar hålla sig lugna är de inte mogna att befinna sig i ett stall, stallet är ingen lekplats. Punkt.

håller fullständigt med! flyttade från ett stall efter ca tre veckor en gång pga detta problem. har man en häst som tränar hårt och ligger ute på tävling var och varannan helg så måste den ju få lugn och ro nån gång. sen är det ju så att även om hästarna inte blir stissiga så kan de uppleva en inre stress av detta stim som inte märks förrän de börjar krubba eller väva eller nåt annat dumt. sen har du en olat som kanke inte försvinner bara för att du byter stall!

Min pålle har gått 140 utan att få några olater...
en har gått Sm i distans. Inte sjutton bröjar hon krubbita för att det är lagom med liv och rörelse.

Mina hästar bor i ett stall. Inget bårhus.

*kl*
Alla ni som klagar på att det är liv i stallet, hur står ni uppstallade? Är det megastora ridskolor eller privatstall?
Anledning till min fråga är att det på er låter som det springer ungar i stallet 24/7 o inte ett par timmar om dagen.

Lite liv o rörelse måste en häst tåla! Hur klarar de av en tävlingsplats? Eller ni ber om största möjliga tyyysssstnad när ni ska lasta ut?
Vågar ni hosta eller nysa till häst? De kanske blir rädda då?

Jag håller med er om att det inte ska vara en massa spring o gap i stallet, men barn hörs... Faktiskt... Det är svårt att hitta avstängningsknappen ibland. Jag har flera gånger slängt ut mina o andras barn från stallet pga att det uppträtt olämpligt. Men jag skulle aldrig bli så hysterisk som många av er är här inne.

Det gäller att hela tiden vara steget före barnen o om ni anser att barnen uppför sig olämpligt så prata med dem o deras föräldrar samtidigt. Att hota barn med stryk funkar inte!

Hur vill ni att barn ska lära sig att fungera i ett stall om de aldrig får vara där? Mina barn är uppväxta i stallet o jag får säga till dem att lugna sig med jämna mellanrum.

Barn ÄR barn, det handlar inte om att dalta utan om att de är så här omogna o flamsiga o oberäkneliga o alldeles ljuvliga! :love: O OM vi sköter o förvaltar våra barn rätt har vi fostrat härliga individer, som har lärt sig precis som alla vi andra hur man uppför sig i ett stall!

Stallet är visst det hästens hem, men dygnet består av 24 h o jag tror att nångång hinner hästen koppla av! De står väl inte inne i boxen hela dygnet med ett barn sidan om sig i den andra boxen?

Självklart ska man göra något åt det om man känner att hästen eller man själv blir störd, men inte genom hot o våld!
Prova samtala o blir det inte bättre då får man ju säga till stallägaren, kalla till möte, ge föräldern varning att man får flytta om inte barnet sköter sig osv.

För mig är det självklart att barn ska vara i stallet, men absolut inte till vilket pris som helst. Men man får oxå vara lite tolerant på ljud som vuxen! Barn hörs!

Ni har säker gjort det allihopa! Barn funkar i de flesta fall så! Undantag finns o de är kanske samlade här allihop?! Alltid kul med perfekta människor!:cool:

Men det finns ju faktiskt ungar som kan hålla sig i skinnet inte klättra i boxgaller och gapar hela tiden, är det fel på dessa ungarna och de gapaiga har normala?

Men som många har skrivit innan mig så när jag var liten så var det första man fick lära sig "inget sping och gap" i stallet, det funkade det var ALLTID lungt i stallet, varför funkar det inte längre? Slapphänta föräldrar antar jag, så jag förstår om det blir en ömtå för många föräldrar.

Mina hästar är inte så lättskrämada MEN det har inte med det och göra, bara för att de inte är lättskrämda så ska det inte behöva stå ut med vad som helst.

Förresten hur lätt är det att alltid gå till förälderna först, föräldern har lämnat sin babian i stallet och ridit ut, jag vill inte ha den farandes omkring och kastandes saker och gapandes där utan tyst NU inte vänta en timme till morsan kommit tillbaka, menar du då att jag inte ska gör något utan låta monstret fortsätta för att jag ska prata med dem ihop?

Sen spelar det ingen roll om det är ett litet stall, är det så att alla brukar vara där och hålla på med sina hästar ungefär vid samma tid så rör det mycket på sig, hästar ut och in, fastbunda i gångar mm, då är det faktiskt farligt att ha barn som inte kan hålla sig på mattan där inne utan far runt mellan dem, så då spelar det ingen roll om det bara är tre timmar det gapas i stallet och inte 24.

Som tur är så står jag i ett stall nummera där det inte tas in folk med barn som kan tänkas inte kunna uppföra sig. Men härom dagen så hade en av tonårstjerna fått ta med sin lillebror som var mer vild än tam, vi löshoppade i paddocken, plötsligt får jag se att ungfan klättrat upp i ett träd och ut på en gren som hänger ut över ridbanan
precis efter ena hindret, gissa vad som kunde hänt, en häst kraschar regält i hindret om den blir skrämd (ja även om mina hästar inte är lättskrämda så skulle de reagera på något stort som hänger i trädet), eller ungen ramlar ner bakom hindet när en häst är i ett språng över.
Skulle jag i detta läge avbryta löshoppningen för att invänta föräldrar som kanske kommer tillbaka om ett par timmar för att jag ska prata med dem först?
NEJ det gör jag verkligen inte, NER från trädet NU, sitt still på bänken och om inte det passar så försvinn ner till parkeringen och lek i sanden där.
Stallet är INGEN lekplats, det är för farligt för det, lek en bir ifrån stallet men inte I eller där hästarna ska vara (typ hage paddock mm).

Jag må verka som en riktigt tjurkärring, men vem får skulden om någon av mina hästar skulle fota iväg en unge som springer rätt upp i häcken på dem, jo det är jag och mina hästar skulle bli klassade som farliga och det vill jag inte vara med om.

Självklart ska inte jag som förälder lämna mitt barn själv i stallet o rida ut en runda! Minderåriga ska inte vistas ensamma i stallet utan att någon vuxen har ansvaret! Om jag rider ut o har barnen med mig till stallet får jag ju höra om någon annan kan ta över mina barn medan jag är borta!

Barn är olika, vissa är gapiga o andra inte! Precis som vi vuxna är olika. Jag har problem med många föräldrar som gapar o skriker i stallet av okunskap, vars barn är superduktiga!

Exemplen du tar upp ska inte få förekomma o jag förstår att du blir vansinning, det hade jag oxå blivit! Oavsett om det hade varit mina eller andras ungar! Så gör man inte!

Om barnet inte uppför sig o föräldern är borta ska du självklart ta tag i ungen vänligt men bestämt o förklara vad de gjort fel o berätta vad som kan hända! Det hjälper INTE att hota o skrika, det gör ungen bara mer okontollerad... Sätt ungen på en stol eller nåt så får den sitta där till mamma (eller vem det nu är), kommer tillbaka.

Blir det liv på föräldern så får du hålla dig lugn o berätta vad som hänt o att du inte vill ha det så i stallet! Förklara oxå det olämpliga i att barnet varit själv osv. Vissa föräldrar är banne mig dummare än vad barnen är!!

Stallet är ingen lekplats, men jag vidhåller fortfarande att man inte är född med all kunskap om allting o därför måste lära sig av de som kan!!!
Du sitter med mycket kunskap, berätta för barnen vad som kan gå fel o varför det är farligt. De flesta barn är varken dumma i huvudet eller elaka, de är obetänksamma o impulsiva!

Ta sen ett rejält snack med föräldern o berätta det olämpliga i den vuxnes beteende!

Det är inte barnets fel utan förälderns!

Jag håller generellt med dig att barn idag är mer "ouppfostrade" o har tyvärr mer frihet än vad de klarar av att hantera.

Men det är fortfarande inte barnens fel utan föräldrarnas!!!

Självklart är det föräldrarnas fel, men du måste ju ändå förstå att det är barnen man stör sig på, för det är sällan det är en förälder som "inte håller sig i skinnet", detta tror jag de allra flesta i den här tråden håller med om, men som jag skrev så är det just det ouppfostrade/skrikiga ungen som är själva störmomentet även om felet egentligen ligger hos någon annan, dvs föräldern.

och visst KAN jag hålla på förklara och diskutera med barn och vuxna i all evighet, men samtidigt så är jag inte intresserad av att vara varsig barnvakt/lärare eller hålla på uppfostra andras ungar, (jag har mycket intressantare och roligare saker att göra) hade jag velat det så hade jag skaffat egna, sen så vet du säkert hur "känsligt" det kanvara att ta upp "uppfostran" eller hu en unge beteer sig med en förälder, de flesta verka se genom rosa moln känns de som och deras lilla ängel ar väl suttit som ett ljus i ett hörn hela tiden.... eller hur... :crazy:

Av de stall jag har vistas i så har jag inte fått den uppfattningen att man inte tar med barnen och lämnar dem när man rider ut, det verkar vara mer regel än undantag att just lämna ungarna, mig veteligen har aldrig någon blivit tillfrågad om att "passa" dem så länge heller, detta gäller barn från åldern ca 6 år.

Trist att du har stått i såna stall... Jag har stått i några jag med o faktiskt aldrig upplevt det du beskriver.
Jag säger inte att du ska uppfostra några barn men att förklara det olämpliga i deras uppträdande är inte att uppfostra utan att vägleda. Det har säkert andra vuxna gjort med dig en gång i tiden!

Jag tycker fortfarande att du låter din vrede gå ut över barn som förmodligen inte har något val mer än följa med ut till stallet... Hur kul på en skala kan det vara för ett barn i ett stall där man inte har något att göra o allt man gör är fel i andras ögon.

Vad säger stallägarna i alla dessa stall som du stått i o som det fungerat så dåligt i? Jag som stallägare hade aldrig tillåtit något barn stanna på det viset i stallet utan förälder!

Jag anser att du ger barn skuld för något de inte själv har valt, klart det är barnen du stör dig på! Lättare att gå i konflikt med någon som inte kan försvara sig... O som man kan skrämma till lydnad... Nää ge dig på förälder o stallägare!

Bara att kalla barn babianer o monster som du gör, gör att jag som förälder ALDRIG skulle vilja lämna mitt barn ensamt i stallet med dig!:crazy:

Jag förstår att du är arg o du har all rätt att vara det, men man kan behandla även barn med respekt, o då kommer de nog att respektera dig o det du säger till dem oxå!

Jag står som du förstår av det jag har skivit så är jag inte kvar i de stallen där barn tillåts vara själva (undantag skedde med "lillebror" eftersom pappan bara släppte av dem och åkte, vilket inte kommer hända igen). Jag har inte stått i så många stall var har du fått det ifrån?

visst det kanske inte är så respektfullt att kalla dem babianer och monster men det är inte heller respktefullt av en förälder att lämna sin unge i stallet själv med mig när den inte kan hålla sig i skinnnet, och ett någon tar så illa vid sig visar ju att min strategi funkar, du skulle inte lämna dina ungar hos mig, det är ju skitbra, då är vi nöjda båda två eftersom jag för allt ivärlden inte skulle vilja ha dem hos mig heller :banana: .

Utöver att jag kallar dem för babianer och monster, VAR har jag inte behandalt dem respekt menar du, att lyfta ut en unge på gården som inte slutar vråla anser inte jag vara repektlöst, babianen ville inte lyssna och när det kommer en hel grupp små ridskolebarn med hästar och ponnier som ska förbi vrålapan så KAN det bli farligt, är det respektfullt att låta den här så kvar och gapa och betee sig och riskera att en ponny/häst blir rädd och kanske mejjar ner ett par andra barn, nej det anser inte jag då ska gaphalsen därifrån och det omedelbart bums för allas säkerhet, då är metoden helt ovässentlig hur den försvinner.

Var har jag skrivit att jag skrivit att jag aldrig sagt till föräldrarna, det har jag naturligtvis gjort men de med ouppfostrade ungar brukar oftast vara oemotagliga från åsikter om sina så änglar, och för träga för att fatta att det även gäller säkerheten för ALLA.
Men som sagt måste det ibland lösas omedelbart att få bort/tyst på en unge då hinns det inte med att vänta på några föräldrar ska dyka uppeller hinna ta en diskusion med dem, om det enda då som funkar är att skrämma dem till detta så då får det bli så.

Jag står som du förstår av det jag har skivit så är jag inte kvar i de stallen där barn tillåts vara själva (undantag skedde med "lillebror" eftersom pappan bara släppte av dem och åkte, vilket inte kommer hända igen). Jag har inte stått i så många stall var har du fått det ifrån?

Här skriver du att du inte står kvar i de stallen o eftersom du har skrivit i pluralis utgick jag från att du stått i mer än ett...

visst det kanske inte är så respektfullt att kalla dem babianer och monster men det är inte heller respktefullt av en förälder att lämna sin unge i stallet själv med mig när den inte kan hålla sig i skinnnet, och ett någon tar så illa vid sig visar ju att min strategi funkar, du skulle inte lämna dina ungar hos mig, det är ju skitbra, då är vi nöjda båda två eftersom jag för allt ivärlden inte skulle vilja ha dem hos mig heller :banana: .

Du har helt rätt att det inte är respektfullt av föräldern men du låter det gå ut över barnet som inte kan styra över sin situation själv... Att jag tar illa vid mig tycker du är en seger, jag tycker det är dett nedelag då jag får känslan av brist på empati... Jag skulle aldrig lämna mitt barn så utan att det är ok med resten av folket i stallet! Av respekt mot mitt barn!

Utöver att jag kallar dem för babianer och monster, VAR har jag inte behandalt dem respekt menar du, att lyfta ut en unge på gården som inte slutar vråla anser inte jag vara repektlöst, babianen ville inte lyssna och när det kommer en hel grupp små ridskolebarn med hästar och ponnier som ska förbi vrålapan så KAN det bli farligt, är det respektfullt att låta den här så kvar och gapa och betee sig och riskera att en ponny/häst blir rädd och kanske mejjar ner ett par andra barn, nej det anser inte jag då ska gaphalsen därifrån och det omedelbart bums för allas säkerhet, då är metoden helt ovässentlig hur den försvinner.

Klart att barnet ska ut ur stallet om det är en säkerhetsrisk, men jag hoppas att du är medveten om att du kan bli anmäld om du gör det på fel sätt... Jag förstår din frustration, detta är ett råd i all välmening!

Var har jag skrivit att jag skrivit att jag aldrig sagt till föräldrarna, det har jag naturligtvis gjort men de med ouppfostrade ungar brukar oftast vara oemotagliga från åsikter om sina så änglar, och för träga för att fatta att det även gäller säkerheten för ALLA.
Men som sagt måste det ibland lösas omedelbart att få bort/tyst på en unge då hinns det inte med att vänta på några föräldrar ska dyka uppeller hinna ta en diskusion med dem, om det enda då som funkar är att skrämma dem till detta så då får det bli så.

JAg säger inte att du ska vänta till föräldern kommer i de situationer du beskriver, utan förstår att man måste handla snabbt i vissa situationer. Du har väl vittnen till händelserna? Om ni är några stycken så måste väl föräldern förstå allvaret i det ni säger?
Jag är mycket intresserad av hur stallägaren hanterar dessa situationer! Om inte föräldern lyssnar på dig/er måste h*n rätta sig efter de regler som finns o vad stallägaren säger! Annars för ju vederbörande flytta.

Oj det blev lite kryptiskt svar... Hoppas du förstår iaf...:o

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar